شادی یکی از عوامل تقویت سیستم ایمنی بدن است/ امید برای کشف درمان قطعی کرونا وجود دارد

انتظاری با اشاره به اینکه شادی یکی از عوامل و ابزارهای تقویت سیستم ایمنی بدن است گفت: در زمینه شیوع ویروس کرونا، بارقه امید در ما به وجود آمده است که تلاش ها برای تهیه دارو، واکسن و درمان قطعی آن ادامه دارد.

«دکتر محمد رضا انتظاری» در گفت و گویی با خبرنگار خبرگزاری شبستان از یزد ضمن آرزوی صحت، سلامتی و تندرستی برای آحاد و اقشار مختلف مردم بر لزوم مقابله با استرس ناشی از ویروس کرونا تاکید کرد و گفت: مدتی است که جهان و به تبع آن کشورمان دچار یک بحران به نام بیماری کرونا شده است و طبیعتا این بحران، استرس هایی را نیز برای افراد به وجود آورده است.

وی با اشاره به ضرورت و اهمیت مدیریت و کنترل این استرس اظهار داشت: کروناویروس موجب بروز استرس هایی به ویژه در بانوان و کودکان می شود. همچنین لازم است مردم آگاهی داشته باشند که استرس؛ هورمون کورتیزول را ترشح می کند که نهایتا موجب کاهش سیستم ایمنی بدن می شود و سد دفاعی بدن انسان را در برابر این ویروس ضعیف خواهد کرد.

دکترای تخصصی روان شناسی بالینی به تقسیم بندی رفتارهای انسان به دو دسته کارآمد و ناکارآمد اشاره و ابراز کرد: ما اگر احساسات مثبتی از جمله شادی و لذت داشته باشیم، رفتارهایی همخوان با آنها از خود بروز می دهیم و اگر احساسات منفی همانند اضطراب، نگرانی، غم، افسردگی و... داشته باشیم؛ رفتارهای ناکارآمدی را بروز می دهیم.

وی با بیان اینکه رفتارهای ما ناشی از احساسات و احساس ما برگرفته از افکار ما هستند عنوان کرد: اضطراب های دردسر ساز، واقعیت را فاجعه سازی می کند. البته بحران از جنس ابهام و بلاتکلیفی است و نگرانی و اضطراب را افزایش خواهد داد و موجب بروز رفتارهای ناکارآمد در فرد نیز می شود.

مشاوره باسابقه تغذیه با اشاره به اینکه افکار گاهی به معنای تفاسیر ما از وقایع، بحران ها و رخدادها و احساسات مثبت و یا منفی ما نسبت به آنان است گفت: وجود اضطراب در حد طبیعی لازم است. همچنین اضطراب های کارساز، ما را مسئولیت پذیر می کند تا نسبت به پیشگیری از شیوع اقدام کنیم مثلا در زمینه شیوع ویروس کرونا، بارقه امید در ما به وجود آمده است که با همت کارشناسان، روی این ویروس مطالعاتی در حال انجام و تلاش ها برای تهیه دارو، واکسن و درمان قطعی آن ادامه دارد.

وی با اشاره به خدمت رسانی مشاوره ای شماره تلفن های 4030 و 111 به مردم، تصریح کرد: توصیه های پیشگیرانه نسبت به شیوع ویروس کرونا از جمله شستن دست ها با صابون، دوش گرفتن با آب ولرم، شست و شوی مواد خریداری شده با آب ولرم، شستن لباس ها حداقل دو روز یک بار، قرار گرفتن روزی ده دقیقه در معرض آفتاب و... جزء اقدامات موثر برای مقابله با شیوع کرونا است.

انتظاری با بیان اینکه غشاء لیپیدی، ویروس کرونا را از بین می برد گفت: تمرین تنفس می تواند کارکردهای نیم کره های چپ و راست مغز ما را متعادل سازد. دو تمرین تنفسی یکسان قبل از خواب (چهار شماره دم و چهار شماره بازدم) و تمرین تنفسی دیافراگمی را برای کنترل استرس ناشی از ویروس کرونا توصیه می کنیم.

وی با اشاره به این نکته که هرچه بتوانیم تماس فرد به فرد را کم کنیم زودتر چرخه انتقال ویروس کرونا ضربه می خورد ادامه داد: مردم باید به برخی نکات امیدوار کننده نیز توجه کنند از جمله اینکه مقابله و درمان کروناویروس به صورت امری جهانی (پاندمیک) در آمده است.

مشاور باسابقه تغذیه اظهار داشت: به صورت منطقی باید از گروه های غذایی استفاده کنیم به گونه ای که استفاده از حبوبات، شیر، تخم مرغ، گوشت و پروتئین ها در برنامه غذایی ما باشد و سعی شود دو واحد میوه و سه واحد سبزیجات نیز مورد استفاده قرار گیرد.

دکتر انتظاری؛ شادی را یکی از ابزارهای تقویت سیستم ایمنی بدن انسان ذکر کرد و بیان کرد: فرد نباید با افکار منفی گلاویز و درگیر شود چراکه موجب کاهش عملکرد وی می شود.

وی با اشاره به فعالیت اعضای خانواده در این ایام در محیط خانه گفت: توصیه می کنیم افراد خانواده برای خواب خود برنامه داشته باشند، ورزش های مورد علاقه خود به خصوص ورزش نرمش و کششی را انجام دهند و به فعالیت های مورد علاقه خود (اعم از کتابخوانی، بازی، قصه خوانی، نقاشی و...) در بخشی از روز بپردازند.

دکترای روان شناسی بالینی اضافه کرد: میوه جات طبیعی و سبزیجات؛ ویتامین ها و مینرال ها دارند و این ویتامین ها و مینرال ها موجب تقویت سیستم ایمنی بدن ما می شود که سیستم ایمنی بدن، سربازان در مقابل این ویروس هستند و حتی موجب آرامش روانی برای افراد جامعه نیز می شود.

وی در پایان ضمن درخواست از قاطبه مردم برای پیگیری اخبار از منابع رسمی و رسانه های موثق بر لزوم رعایت نکات و توصیه های بهداشتی و پرهیز از تردد غیر ضروری تاکید و خاطرنشان کرد: توصیه می کنیم که غذاهای پرچرب، فست فود و سرخ کردنی مطلقا به ویژه در مقطع زمانی فعلی استفاده نشود زیرا می تواند حتی به استرس پنهان در فرد منجر شود.

کد خبر 904159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha