بسته شدن درهای حرم مطهر دلیل عقلایی دارد/افراد هتاک به حرم ها مطرود ساحت اهل بیت هستند

استاد سطح عالی حوزه با تأکید بر این که عقل معیار تشخیص مصلحت هرچیز در هر زمانی است، گفت: امروز نیز بسته شدن درهای حرم مطهر آن هم به صورت موقت دلیل عقلایی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین «علی نظری منفرد» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم، نسبت به بسته شدن درب های حرم های مطهر واکنش نشان داد و اظهار داشت: امیدواریم خداوند با از بین بردن این ویروس منحوس، زمینه را برای رفع بلا و مصیبت از مردم برقرار کند.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم افزود: مسأله مهم در این جا این است که خداوند به انسان عقل را عنایت کرده و آن را حجت دانسته است و هرکجا که انسان در تزاحم بین دو چیز قرار می گیرد، این عقل است که او را از هلاکت نجات می دهد.

 

وی با بیان این که این مسأله در قرآن نیز مورد تأکید قرار گرفته است، گفت: برفرض شما در مکانی قرار گرفته اید که هیچ وسیله ای برای رفع گرسنگی غیر از یک حیوان مرده حرام گوشت ندارید و به دلیل گرسنگی در معرض مرگ قرار گرفته اید، در این جا عقل حکم می‌کند که برای حفظ نفس آن حیوان را بخورید هرچند در حالت عادی خوردن گوشت آن حرام و معصیت است.

 

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد تصریح کرد: عقل در حقیقت بین مصلحت و مفسده، مصلحت هرچیزی را به حسب خودش نشان می دهد، در همان مثال قبل هرچند خوردن گوشت مردار حرام و دارای مفسده است ولی نجات جان دارای مصلحت و قوی است؛ در قرآن کریم مصادیق زیادی برای این مسأَله بیان شده است.

 

وی بیان داشت: در قضیه مربوط به بسته شدن حرم های مطهر به صورت موقتی نیز همین مسأله وجود دارد، یعنی فعلا عقل حکم می‌کند برای نجات جان ها و مریض نشدن افراد و جلوگیری از گسترش این ویروس به صورت موقتی تجمع در اماکن مختلف از جمله حرم های مطهر بسته باشد که این امر اتفاقا به حکم عقل است.

 

این سخنران برجسته کشور با انتقاد شدید از کسانی که در روزهای گذشته نسبت به حرم بی احترامی کردند، گفت: این کارها از ادب اسلامی به دور است و اگر کسی خود را محب اهل بیت(ع) می‌داند باید بداند که انسان های بی ادب، فحاش و متوحش هرگز مورد عنایت خدا و حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع) نخواهند بود.

کد خبر 906583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha