موانع کمال و ارتباط با خدا در ماه رمضان  از بین می رود

استاد تمام فلسفه دانشگاه تهران با اشاره به ظرفیت عظیم ماه رمضان در تکامل روحی و معنوی انسان به دلیل بخشش گناهان گفت: در ماه رمضان موانع کمال و ارتباط با خدا از بین می رود.

حجت الاسلام والمسلمین «رضا برنجکار» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم،  با اشاره به فضایل ماه مبارک رمضان اظهار داشت:ماه رمضان ماه خدا است و از این رو برترین ماه در سال، و روز و شب آن برترین روزها و شب ها است و مملو از برکت و رحمت و مغفرت است.

 

استاد تمام گروه فلسفه دانشگاه تهران رمضان را ماه میهمانی خدا دانست و افزود: امیرالمؤمنین(ع) از پیامبر گرامی اسلام(ص) نقل می‌کنند که «ایها الناس انه قد اقبل الیکم شهرالله بالبرکه و الرحمة و المغفره شهر هو عندالله افضل الشهور و ایامه افضل الایام...» یعنی «اى مردم! همانا ماه خدا ، همراه با برکت و رحمت و آمرزش ، به شما روى آورده است ؛ ماهى که نزد خدا برترينِ ماه هاست و روزهايش برترينِ روزها، شب هايش برترينِ شب ها و ساعاتش برترينِ ساعات است .

 

وی افزود: باز از پیامبر نقل شده است که «هو شهر دعیتم فیه الی ضیافة الله و جعلتم فیه من اهل کرامة الله و نومکم فیه عباده و عملکم فیه مقبول و دعائکم فیه مستجاب» یعنی ماهى است که در آن به ميهمانى خدا دعوت شده ايد و از شايستگانِ کرامت الهى قرار داده شده ايد، نَفَس‌هايتان در آن ، تسبيح است ، خوابتان در آن ، عبادت ، عملتان در آن ، پذيرفته و دعايتان در آن ، مورد اجابت است.

 

حجت الاسلام والمسلمین برنجکار با اشاره به ظرفیت رمضان در تکامل روحی و معنوی انسان عنوان کرد: وقتی ماهی ماه ضیافت خدا شد، طبیعی است همه برکات روحی و معنوی و مادی در آن نازل شود ولی با توجه به فلسفه خلقت انسان که همانا تقرب به خدا و تکامل و تعالی است، نکته اصلی این ماه ظرفیت عظیم برای رسیدن به کمال روحی و معنوی و همین طور تقرب به خدا است.

 

رئیس انجمن علمی کلام اسلامی حوزه با اشاره به این که با تقرب و اتصال به خدا است که انسان به کمال می رسد، یادآور شد: دلیل مطلب آن است که خداوند کمال مطلق است ولی باید بدانیم که گناهان مانع تقرب به خداوند می‌شود، بنابراین بعد از ترک گناه از یک سو ابزار اصلی تقرب، ارتباط با خدا است که از طریق تلاوت قرآن و دعا و مناجات در این ماه به دست می آید.

 

وی بیان داشت: رمضان ماه مغفرت و بخشش و استغفار است و این خداوند در این ماه موانع کمال و ارتباط با خودش را از بین می برد ولی ما هم باید تلاش کنیم تا از یک سو گناهان را ترک کنیم و از سوی دیگر چون خداوند گناهان قبلی ما را می بخشد و زمینه را برای دعا و ارتباط با خود فراهم می‌کند، آن را قدر بدانیم.

 

حجت الاسلام والمسلمین برنجکار با اشاره به روایت «شهْرُ رَمَضَانَ شَهرٌ فَرِضَ اللهُ عَلَیْکُمْ صَیامَهُ فَمَن صامُهُ ایماناً وَاحتساباً خَرَجَ مِن ذُنُوبِهِ کَیوم وَلَدتهُ امَّه» ابراز کرد: رسول خدا(ص) به جابر فرمود: ای جابر! ماه رمضان ماهی است که روزه در آن واجب شده است و اگر کسی از روی ایمان و به امید به پاداش و  عنایت خدا ماه رمضان را روزه بدارد از گناهان خود خارج می‌شود مثل کسی که تازه به دنیا آمده است که هیچ گناهی ندارد.

کد خبر 919859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha