سوم خرداد حماسه‌ای به بلندای تاریخ

سوم خرداد ماه سالروز آزادسازی خرمشهر همیشه قهرمان یادآور شهادت، ایثار و فداکاری شیرزنان و دلاورمردانی است که با دست‌های خالی در مقابل رژیم غاصب و ستم کار بعث عراق ایستادند و جانانه از میهن اسلامی ایران دفاع کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از منطقه آزاد اروند، امروز سوم خرداد، سی و نهمین سالگرد آزاد سازی خرمشهر قهرمان است. نکته قابل تامل امسال این است که دیگر سردار مقاومت سهبد شهید حاج قاسم سلیمانی دعوت حق را لبیک گفت و دیگر در کنار ما نیست. سرداری که در آزادسازی خرمشهر نقش بسزا و موثری را ایفا کرد.

 

سرداری که با یک تدبیر، سه گردان لشکر 41 ثارالله را به مصاف دشمن بعثی فرستاد و ایشان با نیروهایشان باعث شدند تا دشمن نتواند از این جاده عبور کند و وارد شهر شود و امروز باید بگوییم حافظ خرمشهر در دفاع مقدس شهید شده و دیگر در کنار ما نیست.

 

خرمشهر، شهری است که در 31 شهریور سال 59 در اوج آرامش به یک‌باره در یک حماسه پر تب‌وتاب، هزاران خانواده در آن بی سرپناه شدند، خانواده‌هایی که با غیرت و ایثار برای دفاع از خاک میهن و دین اسلام با دستانی خالی در مقابل دشمن متجاوزگر از جان و مال خود گذشتند تا جمهوری اسلامی و دین مبین اسلام همچنان پایدار و استوار بماند.

 

مردمان این دیار در مقاومت دوران انقلاب نقشی اساسی داشتند و در جنگ تحمیلی نیز آن را به تکامل رساندند؛ آن دوران فقط حرف جنگ در میان بود و اکثر فرزندان و جوانان خانواده‌های خرمشهری در خط مقدم مقابله با رژیم مستبد بعثی، برای دفاع از جان و مال و ناموس و وطن قرار گرفتند و با رفتن به جبهه‌های حق علیه باطل برای عشق و آتش دوباره ساختن این سرزمین جانفشانی کردند.

 

در بسیاری از خانواده‌ها پدران و مادران پیشرو در دفاع از وطن شدند و عزیزان خود را برای میهن اسلامی روانه میادین مبارزه با دشمنان اسلام کردند تا امروز همه ملت شریف ایران در آرامش و امنیت زندگی کنند.

 

در 31 شهریور ماه 59 جنگ با نبردی بی‌امان از سوی عراقی‌ها با موشک‌باران نیروگاه برق خرمشهر و به شهادت رساندن کارگران بی‌دفاع آنجا آغاز شد و همه را غافلگیر کرد. بسیاری از دانش‌آموزان، یک روز مانده به آغاز سال تحصیلی، در بحبوحه ثبت‌نام قرار داشتند و صدای مهیب انفجار در شهر طنین‌انداز شد تا خرمشهر را به خونین‌شهر، شهر مقاومت و ایثار تبدیل کند.

 

بسیاری از خانواده‌ها با توجه به پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و وجود ترور و بمب‌گذاری‌ها، گمان می‌کردند این صداها، فقط به‌خاطر یک بمب‌گذاری است. اما با انفجار خمپاره‌ها، آن هم یکی پس از دیگری، ردپای جنگ در شهر پررنگ شد.

 

۳۹ سال از آزادسازی خرمشهر می‌گذرد

ردپای جنگ به قدری زیاد بود که خونین‌شهر در چهارم آبان سال 59 در اشغال کامل دشمن بعثی درآمد و از آنجا که ایرانیان به مردمانی وطن‌دوست و وطن‌پرست در میان جهانیان معروف هستند؛ هزاران رزمنده و ایثارگر برای آزادسازی و بازپس‌گیری خرمشهر، راهی جبهه‌های نبرد شدند تا خاک خونین‌شهر را به وطن بازگردانند. جنگی که یادگاری‌های زیادی بر جان و تن بسیاری از رزمندگان و ایثارگران بر جای گذاشت. این یادگاری‌ها آنقدر زیاد بود که همچنان بسیاری از خانواده‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

 

خونین‌شهر پس از 575  روز اشغال، در 25 روز نبردی سخت در ساعت 11 صبح روز سوم خرداد سال 61 در عملیات پیروزمندانه بیت‌المقدس آزاد شد و فریاد شادی همه میهن اسلامی را فرا گرفت. آن روزهای سخت و غرورآفرین تمام شد اما هنوز سرمان بلند از دفاعی بزرگ و محکم است که به دست رزمندگان مانند حاج قاسم و یارانش رقم خورد.

 

فتح خرمشهر برای تاریخ ایران بیش از آنکه فتح یک سرزمین باشد، نماد و ارزشی از یک سلسله خواستن‌ها و شهادت‌ها و استقامت‌ها است. سوم خرداد روز آزادسازی شهری است که در جنگ اراده‌ها، اراده دشمن را زمین‌گیر کرد و این پیام را به دشمن داد که «وَ لَیَنصُرَنَّ اللهُ مَن یَنصُرُه».

 

حضور بانوان در مقاومت خرمشهر

و اما در آن سوی میدان، وقتی غیرت دختران خانواده‌های خرمشهری اجازه نمی‌دهد، پیکر پاک شهدا خاکی و خونین روی زمین باقی بماند، با وجود آنکه که در جنگ دختران این دیار نوجوان بودند با ایثارگری‌های خود در آن دوران به کمک برادران رزمنده آمدند و جانفشانی کردند.

 

شاید هیچ‌کس فکرش را هم نمی‌کرد که این جنگ هشت سال به طول انجامد به‌طوری که بسیاری از خانواده‌های خرمشهری به امید بازگشت یک الی دو هفته‌ای شهر را ترک کردند اما نتوانستند زودتر از هشت سال به دیار خود بازگردند.

 

حال در خلوت پرهیاهوی خونین‌شهر، این تنها پیکر شهدا بود که غریبانه روی زمین باقی می‌ماند چرا که دیگر رزمندگان حتی فرصت تدفین شهدا را نداشتند.

 

تعدادی از بانوان خرمشهری با همکاری امدادگران آماده شدند تا پس از شناسایی شهدا آنها را خاکسپاری کنند. در میان تمام ناتمام خاطرات تلخ و شیرین این خانواده، مادر نیز سنگر دلگرمی بود و آذوقه همت را برای فرزندان تأمین می‌کرد.

 

تنها شجاعت دلیرمردان خرمشهری از وجود شیرزنان و مادرانی بود که در تمام مدت جنگ پا به پای آنها بودند، زنان و دختران و مادرانی که حاضر شدند داغ عزیزانشان را ببینند اما اجازه ندادند تا یک وجب از خاک این سرزمین اسلامی در اختیار اجنبی ها قرار گیرد.

 

روزهای فراموش نشدنی

سال‌های زیادی از آن ایام فراموش نشدنی می‌گذرد، روزهایی که خرمشهر خط مقدم یک ایران شد و مفهوم آزادی را به خود مدیون کرد. حال تمام ایران باید در برابر خرمشهر سر تعظیم فرود آورد.

 

در آن دوران ما نه پشت سنگرهای خاکی، بلکه پشت سنگرهای ایمان ایستادیم؛ روزهایی که جوانان ما ثابت کردند اگر چه دست‌هایمان خالی است اما با اخلاق‌مداری، معنویت امضا شده با خون شهدا، استقلال ملی و اعتبار والای خود اجازه ندادند دشمن خاکی از سرزمین ما را بگیرد.

 

و اینک نسل سوم و چهارم انقلاب و جوانان این مرز و بوم با دستانی پر از دانش علمی و نظامی، نشان دادند چیزی از غیرت و رشادت پدرانشان کم ندارند و با حضورشان پشت سنگرهای گره‌گشایی در مقابل جبهه‌های فرهنگی و اقتصادی ایستادند و ثابت کردند که نبرد همچنان ادامه دارد و خرمشهرها در پیش است.

 

دیگر این موضوع را تمام دنیا می‌دانند که سوم خرداد یک عدد تاریخی نیست بلکه حماسه‌ای به بلندای تاریخ است.

 

کد خبر 931773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha