ادامه آتش سوزی جنگلهای زاگرس در نبود امکانات مهار آتش

آتش سوزی جنگلهای زاگرس در حالی ادامه دارد که امکانات کافی برای مقابله با این آتش سوزی وجود ندارد و هر لحظه بر میزان جنگلهای نابود شده افزوده می شود.

خبرگزاری شبستان، گروه اجتماعی، هادی دهقانی: جنگل های زاگرس چند روز است که در آتش می سوزد. نبود امکانات گسترده برای مقابله با این آتش گسترده باعث شده تا ده ها هکتار از درختان سرسبز این مناطق طعمه حریق شده و به تلی از خاکستر تبدیل شوند.

 

جنگل های ارزشمند زاگرس در حالی در آتش می سوزند و هر لحظه از میزان این سرمایه حیاتی و ارزشمند کمتر می شود که مسئولان همچنان به فکر رایزنی برای ارسال بالگرد و سایر تجهیزات لازم برای مقابله با آتش هستند.

آتش در جنگل های زاگرس همچنان زبانه می کشد و تجهیزات نیروهای امدادی ...

تصاویر و ویدئو فرار حیوانات وحشی از این آتش در شبکه های اجتماعی، برای کسانی که این تصاویر را دیدند، آن قدر تکان دهنده و درد ناک بود که هنوز هم می توان آن را یکی از تاثیرگذارترین صحنه های این آتش سوزی برشمرد.

 

از روز پنج شنبه هشتم خرداد ماه نیز خاییز که منطقه ای حفاظت شده است در آتش می سوزد و در اینجا نیز کمبود نیرو و امکانات کافی برای مهار آتش قابل مشاهده است. مردم محلی و نیروهایی که در حال مقابله با آتش اند از تجهیزات و دانش کافی برای مقابله با این آتش برخوردار نبوده و پایان دادن به این آتش گسترده به این زودیها شاید ممکن نباشد، در برخی از مناطق نزدیک شدن به آتش برای اطفای آن به دلیل حرارت بالا امکان پذیر نیست و باید اتش به وسیله بالگرد و هواپیما خاموش شود امری که در هر آتش سوزی تکرار می شود ولی راه حلی تاکنون برای آن بوجود نیانده است.

 

کباب شدن حیوانات جنگلهای زاگرس گویای نبود امکانات کافی برای مقابله با این آتش است. هرچند هر سال با گرم شدن هوا و در کنار آن بی توجهی مردم و مسافرانی که با بی مسئولیتی خود بخشی از جنگل ها و منابع طبیعی را نابود می کنند، در این آتش سوزی ها بی تاثیر نیست، اما شاید نبود انگیزه قوی و دانش مدیریتی بیشترین آسیب را به منابع طبیعی ما وارد کرده باشد.

هرچند گمانه زنی ها از گسترش آتش بین 200 تا 700 هکتار از جنگل ها را دربر می گیرد ولی نبود امکانات کافی باعث شده تا به دلیل گرمای زیاد در منطقه افراد نتوانند به شعله های آتش نزدیک شده تا بتوانند آن را خاموش کنند.

آتش وحشی در دل جنگل های زاگرس - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان ...

تنها خبری که می تواند کمی امیدها را به مهار آتش افزایش دهد، این است که امیر سرتیپ نوذر نعمتی، جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش اعلام کرده که گردان بلیات تیپ 302 زرهی با حضور در مناطق جنگلی به مهار آتش سوزی پرداخته است.

 

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور نیز بیان کرده است در 95 درصد از آتش سوزی هایی که در جنگل ها و مراتع کشور رخ می دهد، مقصر عامل انسانی است که در برخی از آنها آتش سوزی ها عمدی بوده و بخشی نیز به دلیل عدم توجه افراد می باشد.

 

عباس نژاد افزوده است روشن کردن آتش در جنگل عملی غیر قانونی است ولی با این حال بسیاری آتشی که در جنگل روشن کرده اند را خاموش نکرده و منطقه را ترک می کنند که این امر خسارات جبران ناپذیری را به منابع کشور وارد می کند.

کد خبر 934317

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha