شاخصه های سبک زندگی منتظرانه در مقایسه با سبک زندگی غربی

حجت الاسلام ملایی در تبیین شاخصه های سبک زندگی منتظرانه در مقایسه با سبک زندگی غربی گفت: در سبك زندگی منتظرانه؛ نگرشها، عاقلانه و عالمانه؛ گرايش ها، مؤمنانه و عاشقانه؛ و رفتارها، تلاش گرانه و مجاهدانه است.

حجت الاسلام «حسن ملایی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم، با تبیین سبک های مختلف زندگی در آخرالزمان گفت: در عصر ارتباطات و عرضه محصولات ها مختلف از ملل گوناگون، فرهنگ و مكاتب نيز با بهره گيری از رسانه هاي جمعی، سعی در ارائه و نفوذ در شيوه زنـدگی انسـان ها نمـوده و مدل زندگی بر مبنای ارزش های خود را به جامعه جهاني عرضـه می كننـد.

 

مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت افزود: در ايـن بـين، فراغت بال به وجود آمده به واسطه توسعه تكنولوژی، بيش از هر زمانی فرصت انتخاب را برای گزينش و تجربه انواع سبك های زندگی افزايش داده است.

 

وی بیان داشت: كاركردها و تأثير فراوانی كه هر يك از سبك ها در فرهنگ و زندگي آدمي خواهد داشـت اولاً لـزوم مطالعـه دربـاره سبك زندگی به صورت عام و سبك زندگی اسلامی به صورت خـاص و ثانيـاً ارائـه تنهـا رويكرد زندگی صحيح در عصر غيبت بر مبنای انديشه و فرهنگ غني مهـدويت را كـه از آن به «سبك زندگي منتظرانه» تعبير می‌شود به عنوان الگوی برتر و مصداق كامل سـبك زندگي اسلامی در عصر غيبت امام عصر(عج) دو چندان نموده است.

 

حجت الاسلام ملایی با بیان این که مطالعه و تحقیق پیرامون سبک زندگی منتظرانه امری لازم و ضروری برای همه مردم است، گفت: دلیل این ضرورت آن است که اساسا انسان هويت خويش را به خاطر حركت در خـلاف جهـت آفـرينش در بحران های عصر غيبت و نفوذ سبک های زندگی غير مهدوي و بعضاً ضد مهـدوی از دسـت داده و از سويی ديگر لازم است الگويی مناسب برای زمينه سـازی مردمی ظهـور ارائـه شود.

 

وی با اشاره به این که سبك زندگی منتظرانـه از زوايـای مفهـوم شناختی، مبناشناختی و بررسی گستره آن در بعد فردی و اجتماعی قابل بررسی است، اظهار داشت: ما معتقديم كه در سبك زندگی منتظرانه؛ نگرشها، عاقلانه و عالمانه؛ گرايش ها، مؤمنانه و عاشقانه؛ و رفتارها، تلاش گرانه و مجاهدانه است.

 

این کارشناس مهدویت اضافه کرد: علاوه بر آن در مقايسه با سـبک زنـدگی غربی امتيازهـا و ويژگی هاِ مخصوصی بریي سبك زندگي منتظرانه وجود دارد؛ از جمله آنكه در اين سبك زندگی، پايبندی به احكام دين، جايگزينی مصالح جامعه بر منافع شخص، ذكر مداوم امام زمان(عج)، توليدگرايی به جاي مصرف گرايي، صبر و استقامت در امور و اخلاق محوری به جاي اباحه گری نمود ویژه ای دارد.

 

وی با اشاره به آرمان گرایی به جاي روزمرگی در سبک زندگی منتظرانه گفت: بلند همتی به جای تنوع طلبی، عدل محـوری به جای ظلم محوری وتقدم آخرت بر دنيا نیز در این سبک زندگی وجود دارد و همين امر موجـب شـده اسـت تـا سبك زندگي منتظرانه را تنها سبك مطلوب براي زندگي در عصر غيبت امام زمان(عج) معرفی کنیم.

کد خبر 934404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha