تعداد کشته های آبان ۹۸ در مجموع  ۲۳۰ نفر اعلام شد

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تعداد کشته های آبان ۹۸را ۲۳۰ نفر اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، «مجتبی ذوالنور» در جمع خبرنگاران در حاشیه نشست اجتماعی انتظامی ستاد مقابله با  کرونا، گفت:در هر کشوری ممکن است طرح های اجرا شود که دارای نقاط ضعف و قوت باشد و بعضی متضرر شوند و بعضی سود ببرند و آنچه در آبان۹۸ اتفاق افتاد یک حادثه طبیعی بودند هر صورت ممکن است  مردم نسبت به برخی مسائل و اتفاقات اعتراض داشته باشند و آن را اعلام کنند، ولی آنچه در آبان ۹۸ در دستور نظام سلطه بود براندازی نرم بود.

 

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم اظهار داشت: موضوعی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که نظام سلطه از فرصت آبان ۹۸استفاده کرد و تجمع های خیابانی راه انداخت و در این میان افرادی که گوش به  رسانه های خارجی بودند،سعی کردند موج سواری کنند.

 

وی اضافه کرد: در آبان ۹۸اعتراض مردم آرام و مسالمت آمیز بود و کسی حساسیت به خرج نداد، ولی وقتی تعرض و آسیب  به اماکن خصوص و دولتی و مراکز انتظامی رخ می دهد، مردم از حاکمیت استقرار امنیت و نظم را مطالبه کردند و حاکمیت برای پاسخ به این مطالبه وارد شد.

 

وی با بیان اینکه ۴۹۷ مرکز دولتی و بخش خصوصی در این حوادث مورد خسارت جدی قرار گرفتند گفت: ۴۲۲ خودرو مردم ،۲۳۰ خودرو دولتی و عمومی و  ۵۶۹ خودرو و موتور نیروهای امنیتی و انتظامی آسیب در این حوادث آسیب جدی دیدند.

ذوالنور تصریح کرد: در این حوادث 991 بانک و 123 مرکز سوخت تخریب شدند. ۱۹۳مرکز عمومی و دولتی مورد تعرض قرار گرفتند. مجروحین در این آشوب ها تا ۲۰۰۰هزار نفر  و مجروحین مدافعین نظم و امنیت تا ۵۰۰۰ نفر نیز بود.


وی گفت: رسانه های بیگانه آمارهای دروغینی را در مورد کشته شدگان اعلام کرده اند و از ۱۵۰۰تا ده هزار نفر کشته را اعلام کردند که این آمار دروغ و کذب بود و مجموع کشته ها 230 نفر بود.

 

ذوانور با بیان اینکه مرجع آمار اعلام شده،پزشکی قانونی است، گفت: هیچ گزارشی نداریم که کسی در بازجویی و شکنجه جان باخته باشد.

 

وی در تببین سیاست‌هایی که منجر به مهار ناآرامی‌های آبان ۹۸ شد نیز گفت:با سخنرانی رهبری، قطع اینترنت و دستگیری لیدرها، زمینه جمع شدن افراد در کف خیابان فراهم شد و مردم معترض مسیر خود را از ضدانقلاب جدا کردند. باید از مردم تشکر کرد و به اعتراض مردم احترام گذاشت. اعتراض باید در بستر قانونی خود انجام شود تا بهانه به دست ضدانقلاب داده نشود.

 

ذوالنور با بیان اینکه غالب دستگیرشدگان برای آرام شدن اوضاع دستگیر شدند، ولی آنها پالایش شدند، گفت: کسانی که نقش جدی در آشوب ها نداشتند، آزاد شدند. پس از فرمایش رهبری برای تبیین ابعاد ناآرامی ها، ستادکل نیروهای مسلح، پزشکی قانونی، قوه قضاییه و شورای تامین استان ها به این موضوع ورود پیدا کردند.

 

وی خاطرنشان کرد: قرار شد به خانواده های کشته شدگان سرکشی و به آنها کمک شود. مقام معظم رهبری توصیه کردند که حساب خانواده کسانی که سابقه درگیری مسلحانه داشته و کشته شده اند، از خود آنها  جدا شود./

کد خبر 934602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha