امام راحل اعتقاد داشتند  قرآن انسان را از هر کتاب تربیتی دیگر بی‌نیاز می‌کند

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروی گفت: امام راحل تاکید داشتند قرآن را به عنوان کتاب تربیتی بخوانیم که ما را از هر کتاب تربیتی دیگر بی‌نیاز می‌کند. فرهنگ‌سازی و گفتمان سازی قرآنی امام راحل نقش مهمی در رشد جامعه داشته است.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین «محمدعلی خسروی» شامگاه سه‌شنبه ۱۳ خرداد به مناسبت سالگرد رحلت امام راحل در مرقد مطهر امام خمینی(ره)  طی سخنانی گفت: شخصیت امام به گونه‌ای بودند که توانستند جمع کثیری از شیعیان، اهل‌سنت، صاحبان ادیان توحیدی و غیرادیان الهی را جذب کرده و حرکت بزرگی را ایجاد کنند و مکتب اسلام را در قالب مدیریت خود و نظام اجرایی طراحی و پیاده کنند.

 

وی افزود: برپایی نظام انقلاب اسلامی توسط امام راحل بسیار محیرالعقول بود؛ اما باید ابعاد دیگر شخصیت امام را هم بشناسیم، امام فیلسوفی ژرف‌اندیش، فقیهی نوپرداز، عارفی کم نظیر و در رشته های مختلف علوم اسلامی صاحب نظر بودند، هویت انقلاب اسلامی به حضرت امام شناخته می‌شود اما باید اندیشه‌های ایشان را هم بشناسیم.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب همواره توصیه کردند که وصیت‌نامه امام راحل به عنوان منشور نظام خوانده، تحقیق و مطالعه شود، اظهار کرد: وصیت‌نامه امام راحل بازتاب هشتاد سال اندیشه ایشان است و تنها توصیه‌های عادی نیست؛ پیشینه وصیت‌نامه به افکار امام برای رشد و سعادت جامعه می‌رسد، امام راحل مصلح بزرگ اجتماعی در تاریخ بشریت با پشتوانه معارف دینی است.

 

مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت با بیان اینکه وصیت نامه امام راحل از ابتدا و تا انتها هدف شکوفایی و رشد استعدادهای ملت‌ها را تعقیب می‌کند، ابراز کرد: مبارزه با ظلم و توصیه امام راحل به مسئولان همه برای رشد جامعه است که این رشد به تزکیه نفس انسان برمی‌گردد؛ امام راحل افزون بر تخصص در فقه، اصول و فلسفه در رشته نفس‌شناسی و اخلاق عملی از معلمان بزرگ تاریخ اسلام هستند.

 

وی ادامه داد: نخستین کتاب‌هایی که امام راحل تحریر کردند در حوزه شناخت نفس است، امام راحل اعتقاد داشتند در ابتدا باید نفس اماره را به عنوان یک دشمن بشناسیم و با آن مبارزه کنیم، امام راحل مطالب ارزشمند و مهمی را در حوزه شناخت نفس مطرح کردند، شرح دعای سحر، چهل حدیث و مصباح الهدایه در زمینه شناخت نفس است، امام با پیروی از انسان‌های کامل یعنی انبیاء و ائمه‌معصومین(ع) بیش از هشتاد سال تلاش کردند که در وجود خود نفس را مهار کنند زیرا نفس دشمنی است که هرگز انسان را رها نمی‌کند حتی اگر انسان به مقام اولیاء الهی برسد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروی با بیان اینکه یک لحظه رها شدن به دست نفس انسان را هلاک می‌کند، گفت: اگر هر کس به نفس خود رسیدگی کند در جامعه مشکل باقی نمی‌مانند، وصیت‌نامه امام راحل از همان ابتدا وصیت‌نامه خود را با اندیشه‌های قرآنی و روایی شروع می‌کنند و به این حدیث پیامبر(ص) اشاره دارند که قرآن و عترت جدا نمی‌شوند تا زمانی که در روز قیامت بر من وارد شوند.

 

مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت با بیان اینکه قرآن نسخه انسان کامل است، عنوان کرد: خداوند با جمال و جلال خود انسان را خلق کرده و با همان دو اسم هم قرآن را نازل کرده است؛ خلقت انسان و قرآن یکی بوده و قرآن برنامه ای است که اگر در انسان پیاده شود او را به کمال می رساند.

 

وی بیان کرد: امام راحل در وصیت نامه خود می‌فرمایند «ما مفتخریم به داشتن امیرمومنان امام علی(ع) و قرآن»؛ و خطاب به جوانان فرمودند جوان جدید العهد به ملکوت است تا جوان هستید خود را بسازید در سن پیروی نمی‌توانید؛ امام راحل می‌دانند جوان ذخیره برای تعالی است جوان‌ها باید رشد کنند و زمینه رشد آنها باید همه فراهم شود.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروی با بیان اینکه امام راحل بسیار صدق داشتند، اظهار کرد: امام راحل با جامعه بازی نکردند ایشان با خدا، مردم و خود روراست بودند و صدق داشتند.

 

مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت با بیان اینکه امام راحل عاشق قرآن بودند و در مقاطع مختلف روز با قرآن بسیار انس داشتند، گفت: ایشان می‌فرمودند قرآن جلوه تام خداوند متعال است؛ امام راحل انسان قرآنی بودند. توحید قرآنی، عدالت قرآنی، اخلاقی قرآنی در امام متجلی بود. امام راحل در اثر تهذیب نفس و خودسازی معانی عمیقی از قرآن را درک می‌کردند.

 

وی افزود: اگر دل انسان دچار هوس یا آلودگی‌های دیگر باشد نمی‌تواند از سفره قرآنی بهره‌برداری کند، توفیقات امام راحل درباره قرآن به خاطر تهذیب نفسی بود که داشتند. فرهنگ‌سازی و گفتمان سازی قرآنی امام راحل نقش مهمی  در رشد جامعه داشته است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروی با بیان اینکه قرآن کتاب تربیت است و صفات الهی در قرآن همه برای تربیت است، خاطرنشان کرد: امام راحل اعتقاد داشتند که قرآن را به عنوان کتاب تربیتی بخوانید که شما را از هر کتاب تربیتی دیگر بی‌نیاز می‌کند. ایشان معتقد بودند که لفظ، حفظ  و قرائت قرآن همه سازنده است.

کد خبر 935187

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha