محاسبه نفس توبه از گناه و کسب رضایت الهی در اعمال درست است

حجت‌الاسلام و المسلمین علوی تهرانی گفت: در تهذیب نفس مراد از محاسبه اعمال شمارش گناهان نیست بلکه توبه و بازگشت به سوی خداوند است که حتی در اعمال درست هم رضایت او را دنبال کنیم.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام و المسلمین «سیدمحمدباقر علوی تهرانی» درباره مباحث نفس در قالب فضای مجازی طی سخنانی گفت: یکی از گام‌های تهذیب نفس محاسبه است.

وی افزود: سالک باید بداند رضایت خدا چگونه به دست می‌آید؛ باید تمام تکالیف فردی و حقوق اجتماعی را بشناسد که سبب ضایع شدن حقوق خود و جامعه‌ نشود که بدعهدی به حساب می‌آید.

 استاد حوزه علمیه با بیان اینکه پیامبر (ص) ٣۰ حق برای مسلمان بیان فرمودند، عنوان کرد: حضرت تأکید کردند اگر از عهده این حقوق برنیامدید باید حلالیت بطلبید، و اگر چنین نکنید روز قیامت باید به صاحب حق پاسخ‌گو باشید و خداوند حکم می‌کند تا با دادن خیرات خود، یا به گردن گرفتن سیئات او، صاحب حق را راضی کنید.

حجت‌الاسلام و المسلمین علوی تهرانی درباره محاسبه نفس تصریح کرد: مراد از محاسبه اعمال این نیست که هر روز فقط تعداد گناهان خود را در یک دفترچه بنویسیم، باید ببینیم خداوند از اعمالی که انجام داده‌ایم و به نظر ما درست بوده، راضی است؛ باید از گناه توبه کنیم، نه اینکه آن را شمارش کنیم.

وی با بیان اینکه از علائم شیعیان این است که اهل محاسبه هستند، اظهار کرد:‌ امام کاظم (ع) فرمودند کسی که هر روز به حساب خود رسیدگی نکند از ما نیست، اگر کار نیکی کرده است از خدا زیادی آن را بخواهد، و اگر بدی کرده، از خدا آمرزش طلب نموده و توبه نماید.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه گام دیگر در تهذیب نفس، معاتبه است، ابراز کرد: معاتبه به معنای ملامت کردن، سرزنش کردن است؛ اهل سلوک خود را سرزنش می‌کنند، و عیب‌ها و تقصیرها و کاستی‌ها را به رخ نفس خود می‌کشند و به خود می‌گویند خدا تو را خلق کرد که با عمل خود در دنیا، خلیفة‌الله باشی ولی تو مسیر گمراهی و ضلالت را پیش گرفتی.

حجت‌الاسلام و المسلمین علوی تهرانی افزود: خداوند در سوره فرقان آیه ۴۴ می‌فرماید پیروان هوای نفس همچون چهارپایانند، بلکه گمراه‌ترند؛ همچنین در سوره ذاریات آیه ۵۵ می‌فرماید پیوسته تذکر بده، زیرا تذکر برای مؤمنان سود دارد.

وی بیان کرد: عابدی از بنی‌اسرائیل دعا کرد ولی مستجاب نشد، به خود نهیب زده و ملامت کرد و گفت چه کردی که خدا تو را نمی‌بیند، خدا به پیامبر زمانش خطاب کرد به این بنده خوب من بگو هرچه می‌خواهد به او می‌دهم هرچند جابجا شدن کوه‌ها باشد، چون خودش را ملامت کرد.

کد خبر 935667

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha