آتش سوزی، کابوس جنگل ها و اراضی ملی

طی سالیان اخیر با گرم شدن هوا و سهل انگاری و بی احتیاطی مسافران، دامداران و غیره شاهد افزایش آتش سوزی های اراضی ملی و جنگل ها و ضرر و آسیب فراوان بر درختان هستیم.

خبرگزاری شبستان-شیروان؛ آغاز فصل گرما و بالا رفتن احتمال آتش سوزی، همه ساله از مهمترین تهدیدات و چالش های پیش روی جنگل ها و مراتع است که توجه و مراقبت مردم را طلب می کند و از سویی همه ساله شاهد متحمل خساراتی در این بخش هستیم. آتش سوزی هر هکتار مرتع یا جنگل میلیاردها ریال خسارت به منابع طبیعی وارد می‌کند و تنها راه جلوگیری از بروز این خسارت، پیشگیری و روشن نکردن آتش در این اراضی به شمار می‌رود، این در حالی است که با وجود هشدارهای فراوان، ۹۵ درصد از عوامل آتش سوزی مراتع، عامل انسانی است.

 

پرتاب ته سیگار روشن یا چوب کبریت نیمه مشتعل، خاموش نکردن آتش در دشت‌ها و جنگل‌ها و نیز شیشه نوشابه از علل اصلی وقوع آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی به شمار می‌رود. از سویی بی احتیاطی و سهل انگاری مسافران و دامداران و غیره که با پرتاب ته سیگار روشن یا چوب کبریت نیمه مشتعل در مناطق جنگلی و حاشیه جاده‌ها، خاموش نکردن آتش در دشت‌ها و جنگل‌ها اقدام می کنند مزید بر علت شده است.

 

وقوع آتش سوزی در زیستگاه‌ها و رویشگاه ها می‌تواند دلایل مختلفی از جمله عوامل طبیعی و یا انسانی (عمدی، سهوی) داشته باشد، که اغلب اوقات یک سهل انگاری در ایجاد آتش در طبیعت توسط گردشگران، دامداران و چوپانان محلی به ویژه در روزهای گرم تابستان که پوشش گیاهی مناطق به طور کامل خشک شده است، می‌تواند باعث ایجاد حریق‌های گسترده در جنگل‌ها شود. هر ساله سطح وسیعی از اراضی ملی بر اثر حریق به خاکستر تبدیل می‌شود که سهم عامل انسانی در بروز این حوادث تا مرز ۱۰۰ درصدی است.

 

یک کارشناس منابع طبیعی می گوید: کمبود امکانات و تجهیزات، نبود پایگاه امداد هوایی اطفای حریق، کمبود نیرو، بی‌احتیاطی گردشگران و رهگذران، هرساله آتش‌سوزی را به کابوسی برای جنگل‌ها و اراضی ملی تبدیل می‌کند.

 

وی که حاضر به ذکر نام خود نیست بیان داشت: با شروع این فصل در سال جاری نیز در چند روز گذشته، زباله‌های آتش در برخی مناطق طبیعی شعله‌ور شده است.

 

این کارشناس منابع طبیعی اظهار داشت: آتش‌سوزی، تهدید همیشگی عرصه‌های طبیعی به شمار می‌رود اما افزایش دما، خشکی و پایین بودن رطوبت و ناکافی بودن امکانات و تجهیزات اطفای حریق ضرورت توجه به این سرمایه و آموزش جوامع محلی را به‌عنوان همیار طبیعت برای پیشگیری از حریق الزامی می‌سازد.

 

وی عنوان کرد: هنگامی که یک محدوده جنگلی یا مرتعی طعمه حریق می‌شود، زادآوری طبیعی جنگل از بین رفته و تنوع زیستی آن منطقه نیز نابود می‌شود و این خسارات زمانی اهمیت بیشتری به خود می‌گیرد که می‌دانیم بازگرداندن یک اکوسیستم طبیعی به حالت اولیه کاری بسیار مشکل و هزینه بر می‌باشد.

 

وی تصریح کرد: طی سال جاری با توجه به بارندگی‌های بسیار خوب شاهد افزایش پوشش گیاهی در عرصه‌های ملی در این شهرستان هستیم و این موضوع مستعد بودن بالای میزان آتش سوزی مراتع و آماده‌باش نیروهای منابع طبیعی و سایر نهادهای مرتبط را برای پیشگیری از آتش‌سوزی را طلب می‌کند.

 

وی با بیان اینکه حساسیت نسبت به حفاظت و پایش مستمر مراتع و جنگل‌های شهرستان ضروری است و با توجه به شروع فصل گرما و خشک شدن پوشش گیاهی و احتمال بروز آتش‌سوزی این حساسیت‌ها باید افزایش پیدا کند، ادامه داد: با توجه به ارتقای آگاهی عمومی درباره نقش جنگل‌ها در توسعه همه‌جانبه و پیشرفت اقتصادی، انتظار می‌رود شاهد کاهش مستمر خسارت‌ها به این مواهب الهی باشیم و در این زمینه همکاری همه مسئولان و جوامع محلی ضروری است.

 

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شیروان هم گفت: طی سال جاری با توجه به بارندگی‌های بسیار خوب شاهد افزایش پوشش گیاهی در عرصه‌های ملی در شهرستان شیروان هستیم و این موضوع مستعد بودن بالای میزان آتش سوزی مراتع و آماده‌باش نیروهای منابع طبیعی و سایر نهادهای مرتبط را برای پیشگیری از آتش‌سوزی را طلب می‌کند.

 

«مصطفی سیامکی» با بیان اینکه حساسیت نسبت به حفاظت و پایش مستمر مراتع و جنگل‌ها ضروری است و با توجه به شروع فصل گرما و خشک شدن پوشش گیاهی و احتمال بروز آتش‌سوزی این حساسیت‌ها باید افزایش پیدا کند، ادامه داد: با توجه به ارتقای آگاهی عمومی درباره نقش جنگل‌ها در توسعه همه‌جانبه و پیشرفت اقتصادی، انتظار می‌رود شاهد کاهش مستمر خسارت‌ها به این مواهب الهی باشیم و در این زمینه همکاری همه مسئولان و جوامع محلی ضروری است.

 

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شیروان عنوان کرد: بسیج امکانات دستگاه‌های عضو ستاد پیشگیری و اطفای حریق، جذب مشارکت‌های سازمان‌های مردم‌نهاد و جوامع محلی و اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی برای پیشگیری از آتش‌سوزی و مقابله صحیح با آن از جمله وظایف نهادهای مسئول در این زمینه است.

 

سیامکی در خصوص امکانات و تجهیزات اطفا حریق در این شهرستان تصریح کرد: امسال برای پیشگیری از میزان آتش سوزی‌ها گشت های خصوصی راه اندازی شده که به صورت شبانه روزی در حال مراقبت از پوشش جنگلی هستند.

 

وی با اشاره به نقش مهم مردم محلی در جلوگیری از گسترش آتش سوزی در مراتع، بیان داشت: از روستاییان، بهره برداران، دهیاران و شوراهای روستاها درخواست داریم تا نسبت به آتش سوزی در مراتع حساسیت نشان داده و با مشاهده آتش سوزی حتماً مراتب را با شماره تلفن امداد جنگل و مرتع ۱۵۰۴ اطلاع رسانی کنند.

 

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی هم در خصوص آتش سوزی مراتع و محیط زیست گفت: با گرم‌تر شدن هوا احتمال وقوع آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های استان و شهرستان وجود دارد بنابراین مردم بیشتر مراقب باشند.

 

«موسی الرضا حیاتی» با بیان اینکه آتش‌سوزی از جمله مهم‌ترین عواملی است که در فصل تابستان جنگل‌ها و مراتع را تهدید می‌کند، اظهار داشت: وقوع یک آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع خسارت غیرقابل جبرانی را به زیستگاه‌های طبیعی وارد و سبب از دست دادن منابع می‌شود.

 

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: وقوع آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌ها اغلب به سبب عوامل طبیعی و یا انسانی صورت می‌گیرد و یک سهل‌انگاری در ایجاد آتش در طبیعت توسط گردشگران، دامداران و چوپانان محلی به‌ویژه در روزهای گرم تابستان که پوشش گیاهی مناطق به‌طور کامل خشک‌شده است، می‌تواند سبب ایجاد حریق‌های گسترده در جنگل‌ها شود.

 

حیاتی گفت: برای جلوگیری از آتش‌سوزی مراتع و از دست‌دادن منابع به همکاری مردم نیازمندیم و امسال هم مردم و جوامع محلی همکاری خوبی داشته‌اند.

 

وی خاطرنشان کرد: وقوع آتش‌سوزی در جنگل و مراتع علاوه بر نابودی آن محیط سبب از بین رفتن تنوع محیط زیستی آن منطقه نیز می‌شود و این به معنای نابودی یک مجموعه ژنتیکی است، خسارتی که هرگز قابل جبران نیست.

 

وی بیان داشت: برای پیشگیری از وقوع آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع استان، تمامی شهروندان به ویژه گردشگران و همچنین دامداران محلی لازم است تا توجه کافی به هشدارهای منابع طبیعی و  سازمان حفاظت محیط زیست داشته باشند و از ایجاد آتش در نقاط حادثه خیز جنگل‌ها خودداری کنند.

 

حیاتی اظهار داشت: سامانه ارتباطی ۱۵۰۴ نیز راهی است که شهروندان می‌توانند حوادث آتش سوزی در رویشگاه‌های طبیعی را به اطلاع یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان  برسانند.

 

 

 

کد خبر 936419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha