۲۵۰ هزار هکتار از اراضی قزوین مستعد آتش سوزی است

مهدیخانی گفت: بیش از ۲۵۰ هزار هکتار از اراضی استان قزوین مستعد آتش سوزی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از قزوین به نقل از روابط عمومی استانداری قزوین، «قدرت الله مهدیخانی» در جلسه ستاد بحران استان بیان کرد: قزوین از استان‌های حادثه خیز کشور است که استعداد وقوع 26 بحران و حادثه را دارد.

 

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین افزود: در فصل تابستان و گرما یکی از مهمترین حوادث و بحران‌های احتمالی، وقوع آتش سوزی در مراتع و مزارع استان قزوین است.

 

وی تصریح کرد: در سال جاری با توجه به بارش‌های خوب شاهد رویش گسترده و پرحجم مراتع و علفزارها در سطح استان قزوین هستیم.

 

مهدیخانی اعلام کرد: بر اساس پایش های انجام شده در 20 سال گذشته در استان 880 فقره آتش سوزی در 10 هزار هکتار از اراضی منابع طبیعی استان رخ داده که روند آتش سوزی در 2 سال اخیر نسبت به سال‌ های گذشته افزایش داشته است.

 

وی تأکید کرد: بیشترین احتمال آتش سوزی در مراتع شهرستان‌های قزوین، تاکستان، آبیک و بوئین زهرا وجود دارد.

 

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین، عامل انسانی را از اصلی ترین عوامل آتش سوزی در سطح استان قزوین ذکر کرد و گفت: رانندگان، باغداران، کشاورزان و گردشگران و چوپانان از جمله عوامل انسانی در بروز آتش سوزی در مراتع استان قزوین محسوب می ‌شوند.

 

وی تصریح کرد: آتش سوزی مرگبار سال گذشته در اتوبان قزوین به زنجان که خسارت‌های جانی و مالی فراوانی در پی داشت به دلیل بی احتیاطی و سهل انگاری بود.

 

مهدیخانی اظهار کرد: یکی از عوامل مهم در آش سوزی‌ها از سوی کشاورزان است زیرا کشاورزان بعد از برداشت محصول مبادرت به آتش زدن باقی مانده محصول می‌ کنند که این امر باعث گسترش حریق در مزارع مجاور می‌شود.

 

وی یادآور شد: ایستگاه‌های آتش نشانی استان روزانه عملیات متعددی در مهار آتش انجام می‌دهند که برخی از این عملیات در یک روز به 82 مأموریت می ‌رسد و باید در کنار استفاده از ظرفیت دستگاه‌های مختلف از ظرفیت و توان تشکل‌ های مردم نهاد هم در مهار آتش سوزی‌های احتمالی استفاده کرد.

 

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه محصول زارعی جو و گندم به مرحله برداشت رسیده به کشاورزان توصیه شده با استفاده از ادوات کشاورزی حریم امنی را برای ایجاد فاصله مزارع ایجاد کنند تا در صورت بروز آتش سوزی از سرایت آتش به مزارع کشاورزی جلوگیری شود.

 

کد خبر 936459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha