فعالیت بیش از ۲۰۰ هنرمند صنایع دستی در شهرستان آبادان

عامری‌نسب با بیان اینکه وجود صنایع‌دستی در هر منطقه و کشوری بسیار حائز اهمیت است گفت: بیش از ۲۰۰ هنرمند صنایع دستی در شهرستان آبادان فعالیت می‌کند.

«جمال عامری‌نسب» عصر امروز ( سه شنبه 20 خرداد) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در منطقه آزاد اروند، ضمن گرامیداشت روز جهانی صنایع دستی اظهار کرد: در شهرستان آبادان رشته‌های مختلفی در زمینه صنایع دستی از جمله حصیربافی، سفالگری، مینیاتور، تذهیب، صنایع چوب، انواع گلیم و موارد بسیار دیگر در حال فعالیت هستند. 

 

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  آبادان افزود: صنایع دستی همواره روایتگر صنعت، هنر و ذوق نیاکان بوده و از دیر باز در این شهرستان جایگاه بسیار والایی داشته است.

 

وی به نامگذاری 20 خرداد به‌عنوان روز جهانی صنایع دستی اشاره کرد و اذعان داشت: پس از جنگ جهانی دوم، صنایع دستی با رویکرد هنری و فرهنگی مورد توجه قرار گرفت که نخستین همایش جهانی آن در 10 ژوئن سال 1964 میلادی در نیویورک برگزار شد.

 

عامری‌نسب اضافه کرد: در پایان این همایش با تاسیس شورای جهانی صنایع دستی به عنوان نهاد وابسته به یونسکو موافقت، تصویب و دبیرخانه آن نیز در شهر آمستردام هلند تعیین شد.

 

وی از فعالیت بیش از 200 هنرمند صنایع دستی در شهرستان آبادان خبر داد و تصریح کرد: در این راستا اقداماتی نظیر برگزاری نمایشگاه‌های صنایع دستی در سطح ملی، استانی و منطقه‌ای، برگزاری کلاس‌های رایگان آموزش صنایع دستی، اعطای تسهیلات کم‌بهره بانکی، تدوین و تهیه کتاب صنایع دستی منطقه آزاد اروند و شناسایی صنعتگران صنایع دستی در روستا‌ها و صدور کارت صنعتگری برای آنها صورت گرفته است.

 

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  آبادان وجود صنایع دستی در هر منطقه و کشوری را بسیار حائز اهمیت خواند و عنوان کرد: بدون شک یکی از افتخارات هر ملت و کشوری صنایع بومی، دستی و محلی آن است و هنر‌های سنتی، مجموعه هنر‌های اصیل، بومی و مردمی هر کشور نشان از فرهنگ و تمدن اقوام آن منطقه را دارد.

 

وی ویژگی‌های ارزنده صنایع دستی ملی و غیر وابسته را قابلیت ایجاد توسعه آن در کلیه‌ مناطق شهری، روستایی و عشایری برشمرد و گفت: به‌مناسبت این روز همه ساله برنامه‌هایی از جمله اجرای نمایشگاه‌های صنایع دستی و سوغات محلی و تبریک این روز از تریبون نماز جمعه و تشویق به حمایت اقشار مردم از صنعتگران صنایع دستی، نصب بنر در سطح شهرستان و تبریک این روز فرخنده، برگزاری جلسات متعدد با صنعتگران و معرفی آثار آنها از طریق رسانه‌ها برگزار می‌شد.

 

عامری‌نسب ابراز کرد: متاسفانه امسال با توجه به شیوع کرونا ویروس بسیاری از برنامه‌ها جهت حفظ سلامت عموم اجرا نمی‌شود و تنها به تبریک و معرفی صنایع دستی شاخص این شهرستان از طریق خبرگزاری‌ها و صدا و سیما پرداخته خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه انتظار می‌رود با توجه به وجود سازمان منطقه آزاد سیاست‌های کلی در این زمینه تحول چشمگیری داشته باشد تصریح کرد: این سیاست‌ها باید در شان هنر، صنایع دستی آبادان و قشر فعال در این زمینه باشد، چرا که تحول در این صنعت به ایجاد اشتغال و پویایی در صنعت گردشگری کمک خواهد کرد.

 

کد خبر 937229

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha