مدیریت پسماند شهرداری های خراسان جنوبی قابل قبول نیست

اکبری با تاکید بر اینکه روش مدیریت پسماند شهرداری های خراسان جنوبی قابل قبول نیست و با برخی شهرداری ها برخورد قضایی داشته ایم، گفت: هم اکنون برخی رو به بهبودی هستند.

«حسن اکبری» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند اظهار کرد: سازمان‌هایی مانند صنعت، معدن و تجارت، امور مالیاتی و شرکت نفت، در راستای اصل 50 قانون اساسی برای حفظ محیط زیست اقدامات آموزشی و فرهنگ سازی را داشته اند.

 

مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی افزود: در شبکه های مجازی فراخون طراحی پوستر و بنر برای مناطق حفاظت شده، با توجه به اهمیت و تهدیدات این مناطق داشته ایم که قصد داریم از هنرمندان، دانشجویان و صاحبان فکر و اندیشه تقدیر کنیم.

 

وی تصریح کرد: محیط زیست استان به لحاظ فاکتورهای طبیعی و مواهب خدادادی جایگاه ویژه‌ای دارد چراکه با 9 درصد مساحت کشور بالغ بر 25 درصد تنوع زیستی استان را داریم یعنی استان به لحاظ دشت ها، مراتع، کوهستان ها، تپه‌های ماسه‌ای، تالاب‌ها، انوع اکوسیستم‌های زیبایی را در خود جای داده است که سبب بالا رفتن تنوع پوشش گیاهی و تنوع پوشش جانوری شده است.

 

مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی عنوان کرد: اگر 70 سال پیش را با الان مقایسه کنیم می بینیم که بسیاری از گونه‌های جانوری به شدت کاهش یافته که بخشی مربوط به خشکسالی است ولی عمده این انقراض ها مربوط به شکار غیرمجاز در دهه 30 و 40 است که متاسفانه هم اکنون هم ادامه دارد.

 

اکبری افزود: علی رغم تلاش‌ها و ایثارگری محیط بانان، بخشی از تنوع زیستی استان را از دست داده ایم چراکه وجود 60 محیط بان در مساحت و وسعت زیاد استان نابرابری است و حفاظت مطلوب مهیا نمی شود.

 

وی ادامه داد: برای تجهیزات و تامین برخی نیازها برای پایش محیط با دشواری مواجه هستیم و از طرفی تغییر کاربری‌ها هم مقداری طبیعت استان را آزار می دهد.

 

مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی با اشاره به بهره برداری‌های انسانی از محیط زیست، گفت: در برخی نقاط استان چرای دام بیش از ظرفیت اتفاق می‌افتد که سبب آسیب به حیات جانوری و پوشش گیاهی شده است؛ برداشت بیش از حد از سفره های زیرزمینی یک از معضلاتی است که در کشور گریبانگیر محیط زیست شده است.

 

اکبری ادامه داد: افت آب‌های زیر زمینی موجب کاهش شادابی زمین و پوشش گیاهی و از دیگر سو، افزایش کانون‌های فرسایش بادی و گرد و غبار می شود.

 

وی یکی دیگر از معضلات استان که مانند کشور گریبانگیر خراسان جنوبی است را موضوع پسماند عنوان کرد و گفت: مردم بیرجند از نظر جمع‌آوری و رها نکردن زباله مراعات می کنند، ولی پسماند جمع آوی شده با روش صحیح دفن نمی شود.

 

مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی تصریح کرد: روش مدیریت پسماند شهرداری های خراسان جنوبی قابل قبول نیست و با برخی شهرداریها برخورد قضایی داشته ایم؛ هم اکنون برخی رو به بهبودی هستند.

 

اکبری گفت: روستاها و خارج از حریم روستاها که مدیریت پسماند بر عهده دهیاری ها است، به لحاظ اعتباری ضعیف هستند و توان مدیریت صحیح را ندارند، لذا پسماندها در اطراف روستاها رهاسازی می شود و تعداد کمی از روستاها پسماندشان با شهرها تجمیع و مدیریت می شود.

 

وی بیان کرد: خراسان جنوبی به لحاظ طبیعی به دلیل بیابانی بودن کانون های فرسایش بادی زیادی دارد؛ در شرایط فعلی بیش از 2 میلیون هکتار کانون فرستایش بادی داریم، شرایط استان به گونه ای است که هر گونه تغییر می تواند در روند افزایش این کانون ها تاثیرگذار باشد.

 

مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی گفت: در شرایط فعلی تعداد روزهای آلاینده و گرد و غباری زیادی نداریم ولی شرایط استان به گونه‌ای است که اگر بیش از این گونه‌های گیاهی را تخریب کنیم، با آسیب های جدی مواجه خواهیم شد.

 

سه صنعت بزرگ خراسان جنوبی در لیست صنایع سبز کشور

اکبری مطرح کرد: در طول هر سال فعالیت‌هایی که یک صنعت در راستای کاهش مصرف انرژی، آب، مدیریت پسماند و پیشگیری از تولید آلایندگی، فرهنگ سازی و آموزش انجام می دهد، در سامانه محیط زیست بارگذاری و بعد از بازرسی توسط محیط زیست، صنعت سبز انتخاب می شود.

 

اکبری گفت: خوشبخاته در دو سال اخیر به نسبت تعداد صنعت در سال 98، سه صنعت و در 97، چهار صنعت سبز استان جزو صنایع سبز کشور انتخاب شدند و توانستند لوح صنعت سبز را دریافت کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: محیط زیست یک مسئله ای است که بهبود شرایط و رفع مشکلات آن، مستلزم نگاه همگانی است، به عنوان مثال خانم های خانه دار می توانند برای صرفه جویی در آب، مدیریت پسماند و کمتر پلاستیک مصرف کردن فرهنگ سازی خوبی داشته باشند تا محیط آینده فرزندان خود را مطلوب تر نگه داریم.

 

 

 

 

 

کد خبر 937240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha