اگر انصاف رعایت می‌شد اختلافات بین مردم هم کمتر می‌شد

امام جمعه موقت تهران گفت: اگر انصاف رعایت می‌شد اختلافات بین مردم هم کمتر می‌شد.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام و المسلمین «کاظم صدیقی» در جلسه درس اخلاق که به صورت مجازی برای طلاب حوزه علمیه امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: رعایت انصاف با مردم از کارهای بسیار مشکل است.

وی با استناد به روایتی از امام صادق(ع) عنوان کرد: رعایت مواسات و انصاف در بین مردم برای آنها بسیار سخت است.

امام جمعه موقت تهران درباره مفهوم و معنای انصاف اظهار کرد: انصاف یعنی اینکه انسان آنچه از رفتار و اخلاق را برای خود می‌پسندد برای دیگران هم بپسندد و آنچه را برای خود نمی‌پسندد برای دیگران هم نپسندد.

تولیت مدرسه علمیه امام خمینی(ره) با بیان اینکه اگر انصاف رعایت می‌شد اختلافات بین مردم هم کمتر می‌شد، ابراز کرد: برای رعایت انصاف در خانواده و جامعه تلاش کنیم خود را در جایگاه آن شخصی قرار دهیم که باید درباره او انصاف را رعایت کنیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین صدیقی با اشاره به یک حدیث قدسی درباره انصاف، مبنی بر اینکه با من انصاف داشته باشید، عنوان کرد:‌ خداوند همواره با انواع نعمات مادی و معنوی نسب به ما انسان‌ها محبت و احساس دارد، پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع) هم همواره به ما عنایت دارند؛ بنابراین درباره آنها انصاف داشته باشیم.

وی افزود: خداوند متعال در عطاهای خود به ما کم نگذاشته است ما هم در بندگی مقابل او کوتاهی نکنیم، اگر ما درباره بندگی الهی غفلت و کوتاهی نداشته باشیم خداوند متعال چندین برابر عنایات قبلی خود بر ما عنایت خواهد داشت.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه شایسته است انسان با دشمن هم انصاف داشته باشد، گفت: رعایت انصاف در همه جا سخت اما با کسی که نسبت به شما ظلم و دشمنی داشته سخت‌تر است، هر کس بتواند به چنین مقامی دست پیدا کند او شخصی خودساخته است.

تولیت مدرسه علمیه امام خمینی(ره) ادامه داد: طبق فرمایش خداوند متعال در قرآن کریم رعایت انصاف از نسخه‌های شفابخش اخلاقی است، بنابراین رعایت انصاف درباره کسی که به ما ظلم کرده است بسیار اهمیت دارد ما نباید عکس‌العملی برخورد کنیم، بلکه رضای خدای متعال، احکام شرع و آنچه لازمه‌ قضاوت، وجدان آرام و انصاف انسان خودساخته است را از نظ خود دور نکنیم.

وی با بیان اینکه انصاف انسان را نجات می‌دهد و او را عاقبت بخیر می‌کند، خاطرنشان کرد:‌ همه‌ ما سعی کنیم با هر کسی که زندگی، همراهی یا شراکت و ارتباطی داریم در حق او انصاف داشته باشیم.

کد خبر 937342

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha