فعالیت ۴۵ واحد تولید پنیر سنتی در روستای لیقوان

افشانی از فعالیت ۴۵ واحد تولید پنیر سنتی در روستای لیقوان خبر داد و گفت: حدود هزار نفر به طور مستقیم و ۴ هزار نفر به طور غیر مستقیم در تولید پنیر لیقوان در این روستا شاغل هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، «فرامرز افشانی» امروز در با بیان این‌که حدود ۴ هزار تن پنیر لیقوان از بیش از ۱۵ هزار تن شیر گوسفندی در لیقوان تولید می‌شود، اظهار داشت: شیر مورد نیاز برای تولید پنیر سنتی لیقوان از شیر دام‌های روستاهای دامنه‌ی کوه سهند از جمله، هربی، بیرق، اسپیراخوان و غیره تهیه می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تبریز افزود: وجود گل‌ و گیاه منحصر بفرد در این منطقه و آب و هوای کوهستانی و البته خنکی هوا، تأثیر مطلوبی بر شیردهی و کیفیت شیر گوسفندان دارد و به همین دلیل پنیر لیقوان نسبت به پنیر مناطق دیگر از کیفیت بالاتری برخوردار است.

وی با اشاره به عوامل خاص بودن طعم پنیر لیقوان، اظهار کرد: با توجه به خاص بودن نوع آب و هوای منطقه، کیفیت شیر تولید شده‌ی دام‌ها، استفاده از علوفه‌ی متنوع در منطقه و همچنین نحوه‌ی تولید پنیر به صورت سنتی باعث خاص بودن پنیر لیقوان از سایر پنیرها شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تبریز از فعالیت 45 واحد تولید پنیر سنتی در روستای لیقوان خبر داد و گفت: حدود هزار نفر به طور مستقیم و ۴ هزار نفر به طور غیر مستقیم در تولید پنیر لیقوان در این روستا شاغل هستند.

افشانی با بیان این‌که تولید کنندگان پنیر لیقوان در گذشته تشکل خاصی نداشتند، ادامه داد: طی چند سال اخیر سازمان جهاد کشاورزی اقداماتی در راستای ساماندهی تولیدکنندگان و اخذ مجوز برای آن‌ها انجام داد و اکنون واحدهای تولیدی فعال در این روستا دارای مجوز رسمی از معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز هستند.

وی افزود: ثبت ملی برند پنیر لیقوان از مطالبه‌ی اصلی تولیدکنندگان پنیر سنتی لیقوان است، البته میراث فرهنگی اعلام کرده اقدامات لازم را برای ثبت آن تا یک ماه آتی انجام دهد.

وی با بیان این‌که اقدامات لازم برای برگزاری جشنواره‌ پنیر لیقوان در آینده‌ی نزدیک انجام شده است، افزود: مقرر شده با برگزاری جشنواره‌ی لیقوان، از ثبت برند ملی پنیر لیقوان نیز رونمایی خواهد شد.

کد خبر 937594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha