روح فتوت و انسانیت در ورزش پهلوانی و زورخانه ای

با توجه به نمادهای ورزش پهلوانی، زورخانه ای و باستانی که تکیه بر فتوت و درستی و روح انسانیت دارد می توان بسیاری از مشکلات و کمبودهای اجتماعی را کنترل و ورزشی چند بعدی و اجتماعی را که ریشه در فطرت آدمی دارد ترویج کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شمال استان اصفهان،  بدون شک ایرانیان قبل از اسلام با نماد پهلوانی و انسانی خود انسان هایی درستکار بودند که رفتار و کردارشان ریشه پهلوانی داشت و زبانزد دیگر بلاد و قدرت های جهان بودند.

 

با توجه به نمادهای ورزش پهلوانی، زورخانه ای و باستانی که تکیه بر فتوت و درستی و روح انسانیت دارد می توان بسیاری از مشکلات و کمبودهای اجتماعی را کنترل و ورزشی چند بعدی و اجتماعی  را که ریشه در فطرت آدمی دارد ترویج کرد.

 

تاریخ ایران پر بوده از کسانی که با رفتاری زیبا در جامعه روح انسانیت را به نمایش گذاشته اند و از مرحله حرف به عمل گام گذاشته اند و با ایستادن مقابل ظلم و کفر جان شیرینشان را در راه وطن داده اند و اینها پهلوان واقعی و همیشگی تاریخ ایران زمین هستند.

 

 

با وجود همه این برکات و آثار مثبت ورزشی ، فرهنگی و اجتماعی این ورزش چنان که در شان آن باشد مورد توجه نبوده و نیست و به معنای واقعی دارای فدراسیون و امکانات دیگر ورزش ها نیست هر چند آثار معنوی آن همیشه مورد قبول جامعه بوده و حتی قهرمانان ملی هم به بزرگی و اهمیت پهلوانی اعتراف کرده اند و آرزوی پهلوانی در کنار قهرمانی را دارند ولی باز هم این رشته محجور و یتیم مانده و هر از چند گاهی در مناسبت ها به آن اشارتی می شود.

 

هر چند قهرمانی تاریخ مصرف دارد ولی تاریخ نشان داده ملت ها و تاریخ هرگز پهلوانان خود را فراموش نمی کند از بزرگ مرد تاریخ حضرت علی (ع) گرفته تا دوران باستان و آرش و دوران معاصر جهان پهلوان پوریای ولی و غلامرضا تختی بزرگ ، و بزرگان ورزش باستانی در زورخانه های سراسر کشور به ویژه پهلوانان شهرستان آران و بیدگل که اگر بخواهیم اسمشان را ببریم زمان و مکان جوابگو نخواهد بود.

 

در پایان روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای و روز بسیج ورزشکاران را خدمت این قشر بزرگ جامعه ورزش شهرستان آران و بیدگل به ویژه در شهرهای نوش آباد، ابوزیدآباد ، نصرآباد، سفیدشهر بزرگ، علی آباد و محمدآباد و یزدل، باشگاه داران و همچنین مجید اسلامی نژاد رئیس هیئت ورزش پهلوانی و زورخانه ای آران و بیدگل که در طول مدیریت خود تلاش زیادی برای رونق این ورزش کهن ایران زمین کشیده تبریک گفته و امیدواریم این رشته با همکاری و همراهی بیشتر مسئولان و عموم مردم روز به روز پویاتر و شکوفا تر شود تا آثار مثبت آن به همه مردم برسد./

 

 

کد خبر 937596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha