مسئولان توجه به روستاییان و ارائه تسهیلات روستایی را در اولویت قرار دهند

باغملک یکی از شهرهایی است که با توجه به بافت شهری و وضعیت آب و هوایی، زمینه رونق کشاورزی را در خود دارد، اما این رونق نیازمند توجه بیشتر مسئولان نسبت به وضعیت کشاورزی آن منطقه است.

 

خبرگزاری شبستان _ اهواز، علی سهری: هنگامی که سخن از خودکفایی و شکوفایی برسد ناخودآگاه ذهن به سمت کشاورزی و محصولات این‌چنینی می‌رود. با پیشرفت علم و تکنولوژی وضعیت کشاورزی بهبود یافت و دستگاه‌های پیشرفته کمک شایانی به سرعت  تولید محصولات کشاورزی  کردند، این درحالی است که به گفته کشاورزان در یک قطعه زمین نسبتا هموار می‌توان در چندین مرتبه محصولات گوناگونی را کاشت.

 

سرزمین ایران به ویژه خوزستان ظرفیت بسیار بالایی در کشاورزی دارد و این استان همیشه جزء استان‌های نخست در برداشت محصولات کشاورزی بوده و همین موضوع سبب شد تا در فصل برداشت سیب‌زمینی و هندوانه به شهرستان باغملک رفته و از نزدیک با کشاورزان به گفت‌وگو بپردازیم.

 

 

«سام کریمی» یکی از جوانان این شهرستان بوده که بیش از 15 سال است به کشاورزی مشغول است. او مدرک کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه آزاد اهواز دریافت و پس از بازگشت به شهر خود از علمش در کشاورزی استفاده کرد. وی در این باره می‌گوید: در سال‌های گذشته با مشکل تهیه نهال، سم، کود و ... مواجه بودیم اما خوشبختانه در یک سال اخیر بسیاری از مشکلات کشاورزان مرتفع شده است.

 

این کشاورز جوان ادامه می‌دهد: در حال حاضر بزرگترین مشکل ما بازار فروش است، با توجه به تورم موجود متاسفانه محصولات ما را با قیمت بسیار اندکی خریداری می‌کنند، افزایش قیمت مواد اولیه باعث شده مشکلات مختلف معیشتی در زندگی شخصی ما پیش آید، انتظار ما از مسئولان رسیدگی و تعادل‌سازی قیمت‌های محصولات کشاورزی است.

 

 

«محمد نوروزی» دیگر کشاورزی است که در منطقه قلعه‌تل باغملک مشغول این کار است و می‌گوید: همه قیمت‌‌ها به طرز ناباورانه‌ای افزایش داشته اما خرید محصولات کشاورزی با قیمت کم انجام می‌شود.

 

این کشاورز می‌افزاید: در صورتی که مرزهای ایران برای صادرات گشوده شود می‌توان امید داشت که بخش عمده‌ای از هزینه‌های ما جبران شود از این رو انتظار داریم که در این موضوع مسئولان تلاش بیشتری داشته باشند.

 

مدیر جهاد کشاورزی باغملک در گفت‌وگو با خبرگزاری شبستان در اهواز اظهار می‌کند: باغملک در زمینه باغات و محصولات کشاورزی در سطح کشور حرف بسیاری برای گفتن دارد؛ میزان تولیدات صیفی‌جات و سبزیجات در این شهرستان سالانه 84 هزار و 500 تن بوده که به نسبت شهرستان باغملک رقم قابل توجهی است.

 

«جلال غریبوند» با بیان اینکه در بخش توسعه گلخانه‌ها در سال گذشته 98 گلخانه احداث و به بهره‌برداری رسید عنوان می‌کند: به‌منظور رشد فعالیت‌های گلخانه‌ای دوره‌های آموزشی مختلفی برای کشاوزان برگزار می‌شود، اما با توجه به شیوع کرونا اکنون این دوره‌ها به حالت تعلیق درآمده‌اند.

 

 

وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال‌جاری به دلیل شیوع ویروس کرونا و عدم برگزاری جلسات هماهنگی در سطح استان و کشور، تاکنون تسهیلاتی به کشاورزان پرداخت نشده است ابراز می‌کند: در صورتی که روند اعطای تسهیلات مجددا آغاز شود در نظر داریم که فعالیت گلخانه‌ای را همانند گذشته توسعه بیشتری دهیم.

 

مدیر جهاد کشاورزی باغملک یکی از مشکلات کشاورزان این شهرستان را کمبود سوخت برای تراکتورها می‌داند و تصریح می‌کند: با توجه به اینکه عمده فعالیت ساکنان این شهرستان کشاوزی است نزدیک به 800 دستگاه تراکتور در این شهرستان وجود دارد که ماهانه نیازمند 800 هزار لیتر سوخت هستند؛ انتظار می‌رود مسئولان استانی تدابیری برای حل این معضل در نظر داشته باشند.

 

وی مشکل بعدی کشاورزان در باغملک را سوءاستفاده دلالان از محصولات کشاورزی می‌داند و اضافه می‌کند: در صورتی که سندیکای کشاورزی در این شهرستان تشکیل شود می‌توان دست دلالان و واسطه‌هایی که قیمت‌ها را به طرز فاحشی افزایش می‌دهند، کوتاه کرد؛ قطع ارتباط دلال و کشاورز منجر به افزایش انگیزه کشاورزان و رونق بیشتر در این شهرستان خواهد شد.

 

غریبوند در پایان اذعان می‌دارد: همه تلاش ما در مجموعه جهاد کشاورزی باغملک این است که بتوانیم ذره‌ای از زحمات و تلاش‌های کشاورزان را جبران کنیم که در همین راستا در صدد راه‌اندازی سردخانه‌ای به گنجایش 2 هزار تن هستیم تا در فصل‌های دیگر با مشکل ذخیره محصولات مواجه نشویم.

 

 

در هر حال با توجه به تحریم‌های روزافزونی که از جهات مختلف در حال فشار به کشور هستند می‌توان با توسعه کشاورزی بسیاری از این فشارها را شکست و زمینه رونق بیشتر را برای کشور فراهم کرد.

 

در این حین باغملک با توجه به بافت شهری و وضعیت آب و هوایی زمینه رونق کشاورزی را در خود دارد، اما این رونق نیازمند توجه بیشتر مسئولان نسبت به وضعیت کشاورزی آن منطقه است.

 

بنابراین در سال جهش تولید یکی از مهم‌ترین نکاتی که مسئولان باید آن را در اولویت خود قرار دهند توجه به روستاییان و ارائه تسهیلات روستایی است تا با رونق کشاورزی بتوان در کنار یکدیگر بار سنگین تحریم‌ها را از دوش ایران اسلامی برداریم.

 
کد خبر 937999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha