پرهیز حرفه ای از ریا یعنی انسان به مادیات دنیوی دلبسته نباشد

حجت الاسلام مهدوی ارفع با اشاره به حکمت بیست و هشتم نهج البلاغه گفت: پرهیز حرفه ای از ریا یعنی انسان به مادیات دنیوی دل نبسته باشد که اگر از دستش رفت کفر بگوید و افسرده شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از البرز، « حجت الاسلام حمیدرضا مهدوی ارفع» طی نشست حسینیه فضای مجازی با محوریت شرح حکمت های نهج البلاغه شریف که شامگاه 22 خرداد برگزار شد گفت: امیرالمومنین(ع) در حکمت بیست و ششم نهج البلاغه می فرمایند: « کسی چیزی را در دل پنهان نکرد که در لغزش های زبان و رنگ رخساره اش آشکار خواهد شد».

دبیرنهضت جهانی نهج البلاغه خوانی افزود: اخفاء زهد خیلی روح بلندی می خواهد؛ خیلی نفس قوی و محکمی می خواهد، این مهم در حکمت بیست و هشتم نهج البلاغه شریف آمده است.

وی با اشاره به اینکه رابطه روح و بدن به خوبی مشخص می شود؛ وحشت به روان انسان برمی گردد ولی اثر آن در جسم مشخص می شود مطرح کرد: توصیه می شود که در خصوص چیزی که به شما ارتباطی ندارد، سعی کنید که اطلاعی از آن نداشته باشید.

درد را باید درمان کرد نه ساکت

حجت الاسلام مهدوی ارفع در محور دیگر سخنان خود به حکمت بیست و هفتم نهج البلاغه شریف اشاره کرد و گفت: این حکمت مرتبط می شود با بحث سلامتی؛ امیرالمومنین(ع) می فرمایند: « اینطور نباشد که هر کجای بدن درد گرفت به سراغ معالجه بروی، تا حد ممکن درد را تحمل کن».

وی توضیح داد: این درد در ناحیه ای از بدن حاصل مبارزه است و اگر تحمل کنی تا این نیروهای دفاعی بدن به صورت طبیعی آن را شکست دهند، قدرت دفاعی و سیستم عصبی شما را تخریب می کند تا شما احساس درد نکنی.  

وی با اشاره به اینکه درد باعث می شود که انسان تلاش کند برای درمان توضیح داد: درد را نباید ساکت کرد بلکه باید آن را درمان کرد، امیرالمومنین (ع) در حکمت بیست و هفتم نفی درمان نمی کنند بلکه نفی ساکت شدن درد می کنند.

زهد مال قلب انسان است نه مال دنیا

دبیرنهضت جهانی نهج البلاغه خوانی افزود: حکمت بیست و هشتم اختصاص به پرهیز حرفه ای از ریا دارد، یعنی انسان به مادیات دنیوی دل نبسته باشد که اگر از دستش رفت کفر بگوید و افسرده شود.

حجت الاسلام مهدوی ارفع توضیح داد: حضرت امام خمینی(ره) در زمان شنیدن خبر شهادت فرزندشان یک دقیقه درس حوزه خودشان را تعطیل نکردند، نماز شب شان قضا نشد و فراق فرزندشان آقا مصطفی را با تمام عظمت روحی تحمل کردند و میزان مقام زهد را نشان دادند.

وی ادامه داد: چیزی از دنیا از دست تان رفت محزون و افسرده نشوید، در خود زهد نیز افضلش این است که کسی متوجه زهد تو نشود، اینکه عمیقا زاهد باشی و کسی هم نفهمد.

 

کد خبر 938088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha