افزایش خدمات کتابخانه ای به ۴۵ مورد

رمضانی گفت: با توجه به تغییر رویکرد کتابخانه ها به پایگاه های فرهنگی و اجتماعی و توصیه اکید وزیر ارشاد و دبیر کل نهاد به این موضوع در کتابخانه های جدیدالتاسیس این موضوع محور قرار گرفته است و خدمات کتابخانه ای به ۴۵ مورد ارتقاء پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «مهدی رمضانی»، امروز (جمعه ۲۳ خرداد) در سومین جلسه شورای اداری اداره کل کتابخانه های عمومی فارس که با حضور «هادی آشتیانی»، مدیر کل امور فرهنگی نهاد، «روح الله منوچهری»، مدیر کل کتابخانه های عمومی فارس و جمعی از کارمندان ستاد استان و روسای شهرستان ها برگزار شد، گفت: یکی از برنامه‌ های ستاد نهاد سفر به استان ها و پیگیری امور از نزدیک است و سفر به استان فارس که از استان های پهناور کشور است در همین راستا انجام شد تا از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات کتابداران و کتابخانه ها قرار بگیریم.

معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور تاکید کرد: علاوه بر سفر به ۲۱ استان کشور تاکنون در پنج استان  به همراه مدیران کل معاونت توسعه کتابخانه ها از تک تک کتابخانه ها بازدید شده و‌ مصوبات لازم به مدیران کل و ستاد مرکزی نهاد و استان ها ابلاغ شده است.

وی اضافه کرد: در استان فارس هم از شهر شیراز شروع کردیم و در آینده بقیه شهرستان ها هم در اولویت بازدید معاونت توسعه قرار دارند.

رمضانی ادامه داد: امسال شیراز به عنوان پایتخت کتاب ایران نامگذاری شد که متاسفانه با شیوع ویروس کرونا و بالطبع تعطیلی کتابخانه ها این مسئله تحت تاثیر قرار گرفت، به خاطر این انتخاب به جا تصمیم داشتیم در اولین سفر استانی در سال جدید به استان فارس سفر کنیم و موضوعات مرتبط با این بحث را پیگیری کنیم، البته فقط شهر شیراز نیست بلکه کل استان کمک کنند تا اتفاقات خوب و مهمی در حوزه کتاب و کتابخانه ها برای این استان بیفتد و از این فرصت که برای استان فارس و شهر شیراز بوجود آمده نهایت استفاده شود و بستری برای حرکتی رو به رشد و رو به جلو در حوزه فرهنگ و با محوریت کتاب و کتابخانه ها، فراهم شود.

معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد در ادامه با اشاره به نقش کتابخانه ها در فضای عمومی و فرهنگی هر منطقه بیان کرد: با توجه به تغییر رویکرد کتابخانه ها به پایگاه های فرهنگی و اجتماعی و توصیه اکید وزیر ارشاد و دبیر کل نهاد به این موضوع در کتابخانه های جدیدالتاسیس این موضوع محور قرار گرفته است و خدمات کتابخانه ای به 45 مورد ارتقاء پیدا کرده است.

وی به نقش تاثیرگذار کتابخانه های عمومی در بحران پرداخت و گفت: در همین ایام کرونا در یکی از کشورها، بیش از 70 درصد اطلاع رسانی در مورد کرونا  را کتابداران کتابخانه ها انجام دادند و بر اساس آمارهای معتبر موضوع عضویت و امانت کمتر از 30 درصد ماموریت و مسئولیت کتابخانه ها و سایر خدمات متنوع اطلاع رسانی و آموزشی ظرفیت کتابخانه‌ها را تکمیل می‌کند، اگر این آمار و ارقام را کنار همدیگر قرار دهیم، همه مبتنی بر اهمیت کتابداران و کتابخانه هاست، کتابخانه ها از کتابداران و مسئول کتابخانه تا همکاران ستادی در جامعه نقش دارند و در جهت اصلاح جامعه مسئول هستند.

رمضانی تاکید کرد:  ما اگر می خواهیم کتابخانه ها رونق داشته باشند ابتدا باید اهمیت کتابخانه و نقش خود را در جامعه تثبیت کنیم و اگر کتابخانه ها فاقد نقش موثر در جامعه باشند دلیلی برای حفظ، توسعه و رفع مشکلات آنها وجود ندارد، ما باید از فرصتی که در اختیار داریم برای اثبات اهمیت جایگاه کتابدار و کتابخانه نهایت استفاده را ببریم.

معاون نهاد کتابخانه های عمومی با تصریح اینکه در حوزه فرهنگ فرصت وجود دارد، گفت: ادارات کل کتابخانه‌های عمومی در استان ها باید باید دنبال خلق فرصت باشند و بتوانند توانمند شوند.

رمضانی با اشاره به اینکه اکنون جایگاه کتابخانه ها در جامعه تبیین شده است، گفت: اقدامات ارزشمندی که کتابخانه های عمومی در موقع سیل در کشور انجام دادند، جایگاه موثر کتابخانه‌ها را در کشور ارتقا داد، این کارها و این اتفاقات است که باعث می شود در کنار سایر خدمات فرهنگی و اطلاع رسانی اهمیت و جایگاه موثر نهاد بالا و بالاتر رود. 

وی تاکید کرد: جشنواره کتابخوانی رضوی یک مانور فرهنگی در کشور است و مهم و قابل دفاع است، این جشنواره توانایی های کتابخانه های عمومی در ترویج فرهنگ را نشان می دهد، باعث شناساندن بیشتر کتابخانه‌ها می شود و در ایجاد انس میان مردم و کتاب و کتابخانه تاثیر دارد.

بر اساس این گزارش در ادامه «روح الله منوچهری»، مدیر کل کتابخانه های عمومی فارس نیز در این دیدار گزارشی از عملکرد اداره کل کتابخانه های عمومی استان و فعالیت های فرهنگی کتابخانه ها در سال 1398 ارائه کرد.

 

کد خبر 938103

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha