ریشه‌کنی گیاهان کوهی، قصه‌ای که پایانی تلخ را برای طبیعت رقم می‌زند

همه ساله در فصل بهار، آغاز فصل برداشت گیاهان دارویی در دل کوه ها را شاهد هستیم، اما عده ای با برداشت نادرست و ریشه کنی گیاهان، زخمی بر دل طبیعت می نشانند که دیگر مرهمی برای آن نیست.

خبرگزاری شبستان-شیروان؛ نباید با ریشه کنی نادرست گیاهان دارویی باارزش از دل طبیعت پایانی تلخ را برای آن رقم زد چرا که کشت اینگونه گیاهان علاوه بر ایجاد فرصت‌های شغلی فراوان چه به صورت مستقیم و چه غیرمستقیم، ارزآوری بالایی به عنوان یکی از عرصه‌های تولید صادرات به همراه دارد. استان خراسان شمالی و شهرستان شیروان مستعد در زمینه توسعه کشت گیاهان دارویی شناخته شده و تعداد زیادی از این گونه‌های گیاهی نیز در این استان وجود دارند، در صورت توجه به این مهم می‌توان با کشت هدفمند و گسترده این گونه‌ها، گامی در مسیر ایجاد شغل و درآمد و رفع مشکل بیکاری برداشت.

 

 

از سوی دیگر، کشت این گیاهان کم آب بر و یک فعالیت اشتغال زا و درآمدزای بدون هرگونه مخاطره است و می‌تواند به عنوان یک صنعت پاک و درآمدزا و با ظرفیت صادراتی در خدمت جامعه قرار گیرد. با وجود بهره مندی از ظرفیت‌هایی که به آن اشاره شد، تاکنون کمتر موضوع کشت گیاهان دارویی در استان و شهرستان مورد توجه قرار گرفته در صورتی که در بسیاری از شهرستان‌های استان که آمار بیکاری نیز بالا و مستعد کشاورزی است، می‌توانند این طرح را به خوبی پیاده سازی کرده و درآمدزایی و اشتغال ایجاد کرد.

 

 

یک کارشناس گیاه شناسی در شیروان گفت: در برهه ای از زمان مردم به سمت استفاده از گیاهان شیمیایی روی آورده بودند، اما هم اکنون باز به سمت و سوی استفاده از گیاهان دارویی متمایل شده و بیشتر مردم به دلیل اینکه داروهای گیاهی دارای عوارض بسیار کمتری نسبت به داروهای شیمیایی است؛ استفاده از این داروها را مورد توجه قرار داده اند.

 

 

«سجاد علیزاده» اظهار داشت: با توجه به شرایط اقلیمی و همچنین بحران کم آبی، کشت این گیاهان می‌تواند به عنوان یک صنعت ارزشمند و درآمدزا بسترساز تحقق اقتصاد مقاومتی باشد.

 

 

این کارشناس گیاه شناسی با بیان اینکه در کشورهای دیگر منشاء اصلی تولیدات دارویی استفاده از گیاهان دارویی است، عنوان کرد: متأسفانه در کشور و به ویژه استان خراسان شمالی با دارا بودن گونه‌های بسیار فراوان و متنوع گیاهی از این ظرفیت تاکنون به درستی استفاده نشده است.

 

 

علیزاده خاطر نشان کرد: علاوه بر موارد ذکر شده حدود هزار و ۲۰۰ گونه گیاهی ارزشمند در استان وجود دارد که با توجه به شرایط اقلیمی استان و همچنین بحران کم آبی کشت این گیاهان می‌تواند به عنوان یک صنعت ارزشمند و درآمدزا زمینه ساز تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیز باشد.

 

 

وی توضیح داد: اگر بتوانیم در زمینه توسعه کشت گیاهان دارویی گام برداریم مشکل و معضل بیکاری در استان تا حد زیادی رفع خواهد شد، اما توجه به این نکته می‌طلبد صنایع تبدیلی و واحدهای فرآوری در این بخش نیز وجود داشته باشد تا صادرات انجام شود که باید مورد توجه و حمایت مسئولان استان قرار گیرد.

 

 

وی بیان داشت: همچنین در زمینه حفظ، نگهداری و توسعه گیاهان دارویی با توجه به اینکه برخی از این گیاهان در معرض انقراض و نابودی هستند، باید فرهنگ سازی لازم انجام شود تا افراد بدون آگاهی اقدام به چیدن و جمع آوری این گونه‌ها از طبیعت نکنند، چرا که اگر این گونه‌ها از بین بروند و یا به هر دلیلی منقرض شوند، آسیب جبران ناپذیر به ذخایر موجود در عرصه‌های طبیعی وارد خواهد شد.

 

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی هم اظهارداشت:  واگذاری بهره برداری از گیاهان دارویی و صنعتی باید بر اساس تبصره هفت ماده سوم قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل‌ها و مراتع، در قالب طرح مصوب بهره برداری انجام شود که در این زمینه متقاضیان بومی هر منطقه دارای اولویت هستند.

 

 

«علی اصغر شریکیان» بیان داشت: با توجه به ظرفیتی که این استان در زمینه کشت گیاهان دارویی دارد، باید ستادی تحت عنوان توسعه فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی در این زمینه تشکیل و فعالیت داشته باشد.

 

 

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی عنوان کرد: با توجه به مشکلات و مسائلی که در زمینه کمبود آب در چند سال گذشته از جمله خراسان شمالی ایجاد شده، توجه به کشت گیاهان دارویی مورد حمایت است.

 

 

شریکیان تصریح کرد: این استان ظرفیت‌های بسیار بیشتری را برای توسعه کشت گیاهان دارویی دارد که به درستی شناسایی و مورد استفاده قرار نگرفته است، علاوه بر این باید به دنبال کارخانه فرآوری گیاهان دارویی با حجم ظرفیت تولید گیاهان دارویی برای این استان باشیم که در این زمینه باید با جذب سرمایه گذار شرایط فرآوری تسهیل شود.

 

 

وی اضافه کرد: با توجه به خشکسالی‌های اخیر تغییر الگوی کشت در استان از کشت‌های آب بر به کشت‌های کم آب بر از جمله کشت گیاهان دارویی باید مورد توجه قرار گیرد و در این زمینه باید در کنار اقدامات ذکر شده، آموزش فعالان برای تولید گیاهان دارویی را با جدیت دنبال کنیم.

 

 

وی اذعان داشت: به نظر می‌رسد این ظرفیت مهم درآمدزا و اشتغال زا در استان که از شرایط مستعدی در حوزه کشاورزی برخوردار بوده و از سوی دیگر نیازمند گسترش کشت گیاهان کم آب بر است، می‌تواند به خوبی زمینه ارزآوری و صادرات را فراهم کند و بایستی در راستای گسترش این مهم دستگاه‌های مربوطه برنامه ریزی کنند.

 

 

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با اشاره به ظرفیت مطلوب استان در حوزه گیاهان دارویی افزود: استعداد فوق العاده ای در بحث پوشش های گیاهی و گیاهان دارویی و صنعتی این استان وجود دارد که با دوری از کارهای مقطعی به یک پیشرفت پایدار منجر خواهد شد.

 

 

شریکیان ادامه داد: در راستای تعیین خط مشی مشخص و پیمودن گام‌های واحد برای توسعه صنعت کشت و بهره برداری گیاهان دارویی در استان، اقدامات لازم برای بهره برداری بهتر و اشتغال زایی بیشتر در دستور کار است.

 

 

وی افزود: با روشن ساختن افق‌های فراروی صنعت گیاهان دارویی استان، می توان در توسعه اشتغال و ارزش افزوده این حوزه کارساز بود.

 

 

وی با تأکید بر اینکه باید در حوزه گیاهان دارویی، تفکر کشت و صنعتی شدن وجود داشته باشد، افزود: کشت به تنهایی کافی نیست و باید نظام کشت مبتنی بر قرارداد وجود داشته باشد.

 

 

 

کد خبر 938169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha