تعمیر و مرمت زورخانه امیرالمؤمنین (ع) آران و بیدگل

زورخانه قدیمی و کهن امیرالمؤمنین (ع) آران و بیدگل با سابقه بیش از ۵ دهه فعالیت در حال مرمت و بازسازی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از آران و بیدگل، شیوع و گسترش ویروس کرونا در سطح کشور به ویژه در شهرستان آران و بیدگل و تعطیلی اماکن عمومی و ورزشی، فرصتی ایجاد کرد تا زورخانه قدیمی و کهن امیرالمؤمنین (ع) آران و بیدگل واقع در بلوار واصف روبروی حسینیه فاطمیه توی ده تعمیر و بازسازی شود.

این کار با همت و تلاش جمعی از دوست داران و خیرین ورزش یار به ویژه آقایان حسین و محمد ستاره ، استاد شاطر جواد دولوسی و زحمات شبانه روزی استادان بنای سنتی استاد علی معماری در حال انجام است تا این زورخانه سنتی با سابقه بیش از ۵ دهه میزبانی از پهلوانان ورزشی و باستانی کاران با پایان بیماری و شروع دوباره فعالیت های ورزشی آماده خدمت به باستانی کاران شود.

 

ورزش‌ زورخانه‌ای به عنوان میراثی فرهنگی، نمادی از هویت دینی، ملی و تاریخی ایرانیان است که با تلفیق معنویت، اخلاق، ورزش و هنر از روزگاران دور تاکنون رواج داشته و نسل به نسل منتقل می‌شود و یکی از سالمترین محیط های ورزشی ، محیط های زورخانه ای است که با فرهنگ دینی ما عجین شده است. خانواده هایی که کودکان خود را از خردسالی با این ورزش آشنا می کنند، در واقع روحیه فتوت و جوانمردی و ادب را به فرزندانشان می آموزند.

 

 

این ورزش اصیل و کهن در ایران قدمتی ۴۵۰۰ ساله دارد که حکیم ابوالقاسم فردوسی در شاهنامه به خوبی جلوه هایی از این فرهنگ غنی را به تصویر کشانده است. 

 

آران و بیدگل با وجود چندین سالن و باشگاه ورزشی باستانی و زورخانه ای در شهرهای نوش آباد، ابوزیدآباد، سفیدشهر، نصرآباد، علی آباد و یزدل از جمله شهرهای فعال و سرآمد استان اصفهان و کشور است و نمایندگان باستانی کار این شهرستان توانسته اند با تلاش های هیئت ورزش زورخانه ای بسیاری از مقام ها و رتبه های عالی کشور را به ارمغان آورند./

کد خبر 939005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha