آشنایی با احکام « بسمله» در قرائت قرآن

یکی از شاخصه های تلاوت زیبای قران بر اساس معیارهای مشخصات آشنایی با احکام تجویدی که به دو سطح مقدماتی و پیشرفته تقسیم می شود.

گروه قرآن و معارف؛ خبرگزاری شبستان: یکی از شاخصه های تلاوت زیبا و خواندن قران بر اساس معیارهای  مشخصات آشنایی با احکام تجویدی که به دو سطح مقدماتی و پیشرفته تقسیم می شود. این مباحث طی سلسله گزارش‌هایی  به صورت مقدماتی تبیین شده تا خوانندگان بتوانند ضمن آشنایی با احکام و قواعد تجویدی  قرآن و به زیبایی هر چه بیشتر تلاش کنند.

 

مخاطبان با کمک این سلسله مباحث که به منظور آشنایی با قرائت و روخوانی قرآن کریم تهیه شده می‌توانند قرآن را به طور صحیح قرائت کرده و از معانی و مفاهیم صحیح آن بهره‌مند شوند. لازم به ذکر است که قرائت در اصطلاح همان تلاوت و خواندن صحیح کلمات قرآن کریم است، به گونه‌ای که از فعل وحی الهی حکایت کند که بر پیامبر بزرگوار اسلام (ص) نازل شده است. فضایل قرآن مجید، فضیلت تلاوت قرآن کریم، آثار تلاوت قرآن آداب تلاوت، ترتیل و مراتب سه‌گانة آن، قرآن و عترت، قاریان قرآن از منظر امام باقر (ع) و آشنایی با حروف الفبا (صامت‌ها و مصوت‌ها) برخی مباحث مطرح شده خواهند بود.

پیش از آشنایی با مباحث تجوید قرآن کریم باید با آداب آن همچون بسمله آشنا شوید.کلمه « بسمله » مصدر جعلی است و مفهوم آن عبارت است ازگفتن:«بسم الله الرحمن الرحیم»؛ به نام خداوند بخشاینده مهربان،این عبارت در قرآن کریم،١١۴بار یعنی مطابق عدد سورقرآن تکرار شده است؛ بدین صورت که به استثناء سوره ی توبه در ابتدای تمامی سوره ها واقع شده است و در سوره ی « نمل » علاوه بر اول سوره در آیه ی٣٠ نیز آمده است.

 

مطابق نظر تمامی علمای امامیه «بسمله» در آغاز تمامی سوره های قرآن، جزو سوره بوده وباید درهمه حال (به استثنای آغازسوره ی توبه) خوانده شود. اما خواندن «بسم الله الرحمن الرحیم» در ابتدا به آیات میان سوره، مستحب است. بسمله در آغازسوره ی توبه ممنوع اما در آیات میانی آن بلامانع است هر چند ترک آن بهتر است و منظور از آیات میانی، آیات بعد از اولین است.

کد خبر 939353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha