مسئولان در کنار ما نبودند/ «در میان تپه ها» ققنوسی که بر فراز ۶ جشنواره بین المللی پرواز کرد

کیوانفر گفت: برای ساخت فیلم سینمایی «در میان تپه ها» بارها به ارگان ها و دستگاه های اجرایی مختلف مراجعه کردیم اما مسئولان برای پروژه فرهنگی و هنری فاخر هزینه ای قائل نشدند.

خبرگزاری شبستان -گرگان، داود خاندوزی؛ «در میان تپه ها» فیلم «محمدرضا کیوانفر» هنرمند جوان جویای نام گلستان در روزهای گذشته جایزه بهترین فیلم جشنوار منا هلند را بدست آورد، این فیلم و موفقیت نخستین اثر سینمایی این کارگردان جوان مورد توجه بسیاری از شبکه های اجتماعی و رسانه ها قرار گرفت.

 

داستان در میان تپه ها که برگرفته از محرومیت ها منطقه عشایرنشین و ترکمن شهرستان مراوه تپه است با مسیر ساخت این فیلم توسط این هنرمند گلستانی به گونه ای دیگری گره خورده بود اما با دستان هنر این جوان گلستان از زیر خاکستر محرومیت در میان تپه هایی بی اعتنایی و بی توجهی ققنوسی زنده شد که در 6 جشنواره بین المللی به پرواز در آمده و توانسته موفقیت هایی را نیز در عرصه های بین المللی بدست بیاورد.

 

به سراغ«محمدرضا کیوانفر»، کارگردان «در میان تپه ها» رفتیم تا در زمینه موانع ساخت اثرهای فاخر سینمایی در استان گلستان و بال های شکسته از سنگ بی ملایمتی های و بی توجهی ها به هنرمندان گفتگو کنیم.

 

*از چه زمانی ساخت فیلم سینمایی «در میان تپه ها» به ذهن شما رسید و کار را آغاز کردید؟

فیلم سینمایی با عنوان«در میان تپه ها» نخستین فیلم سینمایی من بود  که سال ها پیش در سال 88 و در کارگاه استاد «کیارستمی» آن را مطرح کردم و در آن زمان مورد عنایت این استاد سینما قرار گرفت و این امر انگیزه ای شد که تا این فیلم سینمایی را بسازم.

 

برای ساخت این فیلم متاسفانه نتوانستم سرمایه گذاری جذب کنم و تصمیم گرفتم که با هزینه شخصی نسبت به ساخت این فیلم اقدام کنم و لذا مدت ها طول کشید و سرانجام در سال 94 ضبط این فیلم را آغاز کردم.

 

در مسیر ساخت این فیلم با توجه به هزینه بالایی فیلم های سینمایی مجبور بودم که بخشی از درآمد خود را کنار بگذارم و این مهم باعث شد که زمان تهیه این فیلم طولانی شود و سرانجام سال 97 ساخت این فیلم به پایان رسید.

 

*پس یکی از موانع شما در تهیه «میان تپه ها» جذب اسپانسر مالی بود؟

بله، در تهیه این فیلم با مشکل مالی رو به رو بودیم، این پروژه با موضوع فرهنگی و اجتماعی بود و به گونه ای نبود که سوپراستارها در آن حضور داشته باشند و سرمایه گذاران سریع وارد این کار شوند و لذا جذب سرمایه گذار برای این فیلم بسیار سخت بود و به صورت مقطعی این فیلم تهیه شد.

 

تمام مجموعه فعالیت های این فیلم از تهیه و تدوین و صداگذاری در سال 2019  به پایان رسید و سال گذشته این فیلم را به جشنواره بوسان کره جنوبی ارسال کردیم که نامزد دریافت جایزه در این جشنواره شد و پس از آن در پنج جشنواره بین المللی فیلم دیگر هاینان چین، تورنتو کانادا، گوتنبرگ سوئد، وزول فرانسه و منا هلند حضور یافت که در در جشنواره منا هلند در شب های گذشته «فیلم میان تپه ها» جایزه بهترین فیلم جشنواره را به خود اختصاص داد.

 

*درخصوص فیلم «در میان تپه ها» و داستان آن برایمان بگویید؟

داستان «در میان تپه ها» مربوط به سرباز معلمی است که به مناطق عشایر نشین اعزام می شود تا به دانش آموزان آموزش دهد، آنجا با مدرسه قدیمی و فرسوده ای که یک اتوبوس فرسوده و استیجاری که در اختیار آموزش و پرورش است رو به رو می شود.

 

درگیری این معلم و آموزش و پرورش با صاحب اتوبوس باعث می شود که صاحب این اتوبوس تصمیم به جابه جایی این اتوبوس بگیرد که در این صورت عملا دانش آموزان کلاسی در آنجا نخواهند داشت و لذا این معلم در بین عشایر کرد و ترکمن می رود و از آنها برای حفظ این مدرسه و آموزش آنها کمک می گیرد.

 

حضور این جوان در بین عشایر بهانه ای می شود که با زندگی عشایر و مشقت آنها و بحث بهداشت و فرهنگ در آن منطقه آشنا شود و این معضلات در این فیلم مورد چالش قرار می گیرد.

 

این فیلم در منطقه «کمر مراوه تپه» ضبط شده است و مدت فیلمبرداری 11 روز بود و اما مدت طولانی به این مکان رفت و آمد می کردیم تا لوکیشن ها و بازیگران انتخاب کنیم.

 

هنرمندان آقای «امین شمس» و خانم «الهام جهانی» دو بازیگر اصلی این فیلم به شمار می روند، و مابقی عوامل بازیگران از اهالی بومی منطقه بودند که نقش خود را در این فیلم ایفاء می کردند.

 

*شما خانواده کاملا هنری هستید تا چه میزان مسئولان از شما حمایت کردند؟

ما هیچگونه حمایتی نداشتیم، دوره ای که بنا بود فیلم را تولید کنیم تنها اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای برای جابه جایی اتوبوس کامیونی در اختیار ما قرار داد و از حمایت این دستگاه اجرایی تشکر می کنم.

 

بارها به ارگان ها و دستگاه های اجرایی مختلف مراجعه کردیم اما حمایتی اتفاق نیفتاد و گویا در آن زمان اولویت ها مسابقات پرتاب موشک کاغذی و غیره بود که دستگاه ها حاضر به هزینه چند ده میلیونی برای این مسابقات بودند اما برای پروژه فرهنگی و هنری فاخر هزینه ای قائل نمی شدند.

 

*فیلم شما جزو محدود فیلم هایی سینمایی است که با کارگردان بومی در گلستان ساخته می شود؟

پیش از این توسط آقای عرب نیز در استان گلستان فیلم سازی شده است اما محیط کاری آنها سینمایی بدنه بود و شاید بتوانیم بگوییم که جوانترین فیلمساز سینمایی در استان گلستان بودم که در حال حاضر 34 سال سن دارم و آن زمانی که ساخت این فیلم را آغاز کردم 29 سال سن داشتم.

 

*انتظار از استان گلستان که در حوزه سینما و هنر حرف های زیادی برای گفتن دارد بیشتر از این است، چه اقداماتی باید رقم بخورد که آقای کیوانفر فیلم سینمایی دوم خود را نیز در گلستان تولید کند؟

در حال حاضر با تهیه کننده هلندی و فرانسوی برای کار دوم و سوم خود رایزنی می کنم و امیدوارم در اواسط امسال بتوانم فیلم سینمایی بعدی خود را بسازم، کارکردن با این تهیه کننده ها  آنقدر آرامش بخش است که رغبتی برای همکاری با تهیه کنندگان بومی و استانی نمی ماند نکته آن در این است که مسئولان فرهنگی استان دغدغه ای برای فرهنگ و هنر ندارند و تنها دغدغه جایگاه و میزه و صندلی دارند.

 

امروز به واسطه اینکه آقای کیوانفر جایزه ای را دریافت کرده است با وی یک عکس یادگاری می گیرند و در نهادی بنری نصب می شود که موفقیت فیلم ساز جوان را تبریک می گوییم و این درحالی است که این نهادها حتی یک ریال برای ساخت این فیلم کمک نکردند.

 

انتظاری از مسئولان نداریم و تنها انتظار دارم که مزاحم فیلم سازی ما نشوند، پیش از این هم در سال 2014 مستند من جزو بهترین مستند جشنواره تورنتو انتخاب شد و 2018 فیلم کوتاه دیگری داشتم که در جشنواره شیکاگو بهترین جایزه این جشنواره را بدست آورد، برای این تهیه و ساخت این فیلم ها نیز برادر و همسرم و برخی از دوستان همسرم همکاری داشتند و بعد از این نیز تصور نمی کنم که مسئولان حمایتی در این زمینه داشته باشند.

 

*چه زمانی شاهد اکران فیلم «در میان تپه ها» خواهیم بود؟

تلاش می کنیم که در «هنر و تجربه» این فیلم را اکران کنیم و ان شا الله اگر وضعیت کرونا  بهتر شود تصور می کنم که در اواخر سال 99 این فیلم را در سینماهای کشور شاهد باشیم.

 

*چه موانعی بر سر راه شما در تهیه فیلم میان تپه ها وجود داشت؟

بزرگترین مانع ما مسئله مالی بود و با پول های توجیبی و درآمدهایی که در زندگی بدست آوردم برای ساخت این فیلم هزینه کردم و درآمد خود را به جایی اینکه ماشین خود را عوض کنم و یا خانه خریداری کنم صرف ساخت این فیلم کردم و همه این اقدامات از سر عشق و انگیزه به فیلمسازی بوده است.

 

سال گذشته در جشنواره فجر کم هزینه ترین فیلم 700 میلیون تومان اعتبار نیاز داشت و اگر این هزینه در اختیار ما بود می توانستیم چند فیلم تولید کنیم.

 

*فیلم هایی که در آینده می سازید در گلستان ضبط می شود؟

بله، فیلم هایی که در آینده بنا دارم تولید کنم در استان گلستان ضبط می شود و داستان های آن برای مردم این منطقه است و در حال مذاکره با یک تهیه کننده لبنانی و فرانسوی هستم و در هلند نیز پیشنهاداتی داشتم.

 

در چند سال گذشته که درگیر ساخت این فیلم بودم کتابی به نام «در میان تپه ها» را نوشتم که مشکلات فیلم سازان جوانی است که می خواهند فیلم نخست خود را بسازند را مطرح کرد و با یک ناشر نیز صحبت کردم که این کتاب را به چاپ برسانم.

 

*موضوع فیلم شما در خصوص محرومیت ها این منطقه بود، نظر شما در خصوص این محرومیت ها چیست و مسئولان باید چه کاری انجام دهند؟

من در دانشگاه تدریس داشتم، اما متاسفانه پس از موفقیت در این فیلم کلاس های درسی من را گرفتند چرا که اعتراضاتی نسبت به مطالبات دانشجویان داشتم و همچنین برای جشنواره مجبور به سفر به کره جنوبی بودم و وقتی درخواست کردم که دانشگاه مکاتبه ای با تهران داشته باشد معرفی نامه ای برای من صادر نشد و از آن دریغ شد.

 

مسئله ای که در این فیلم بر روی آن تمرکز داشتم موضوع آموزش به عنوان یک موضوع حیاتی در کشور است و اعتقاد دارم که مشکلات امروز جامعه ما ریشه در مسائل آموزشی دارد.

 

تنها بخش محدودی از معلمان هستند که امروز به کار خود عشق می روزند و  برای تربیت فرزندان و دانش آموزان وقت می گذارند و شرایط زندگی آنها را درک می کنم با این فیلم می خواستم نشان دهم که اگر به مسئله آموزش و تربیت اهتمام نورزیم نتیجه آن عقب ماندگی و بی فرهنگی می شود که در آن جغرافیایی مشکلاتی برای مردم به وجود می آورد.

 

*کیوانفرهایی در گلستان و کشور این مصاحبه را می خوانند چه توصیه ای به این هنرمندان دارید؟

هنرجو هستم و نمی توانم جسارت توصیه به کسی را داشته باشم، اما براساس تجربه شخصی می گویم که انسانی که تلاش می کند کارش به نتیجه می رسد و اگر در برابر مشکلاتی که وجود دارد نق بزند کاری از پیش نمی برد.

 

کد خبر 939525

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha