بندگی الهی نیاز به مراقبت از نفس دارد

آیت‌الله شبستری گفت:‌ همه ما درباره بندگی الهی با خداوند عهد و پیمان داریم مراقب باشییم که عهدشکنی نکنیم.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان،  آیت‌الله «محسن شبستری» امروز پیش از آغاز درس خارج فقه حوزه علمیه ایروانی طی سخنانی گفت: علمای اخلاق برای سیر و سلوک چهار مرحله مشارطه، مراقبه، محاسبه و معاتبه را لازم دانستند.

وی درباره مشارطه بیان کرد: در مشارطه انسان با خود عهد می‌بندد که مسئولیت‌های خود را به خوبی ایفا کند و به آنچه از جانب پروردگار واجب شده یا تعهداتی که به مردم داده است عمل کند.

 آیت‌الله شبستری افزود: بهترین زمان برای مشارطه هنگام صبح است که انسان با خود شرط ببندد  آن روز به وظایف خود عمل کند. می‌شود مشارطه را در مقاطع مختلف روز، ماه یا سال انجام داد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره مراقبه تصریح کرد: مراقبه این است که انسان در تمام مدتی که عهد بسته در مراقب باشد که بر خلاف عهد خود تخلف نکند، همه ما درباره بندگی معاهده با خدا داریم باید مراقب باشیم.

وی درباره محاسبه ابراز کرد: محاسبه این است که انسان در مدت زمان مشارطه و پایان روز کارهای خود را بررسی کند که تا چه حد ثواب و گناه انجام داده است و عمر خود را صرف چه چیزهایی کرده است.

 آیت‌الله شبستری با استناد به روایتی از پیامبر(ص)، بیان کرد: حضرت می‌فرمایند خود را محاسبه کنید پیش از اینکه نامه اعمال الهی به دست شما برسد و محاسبات دقیق الهی را به دست شما بدهند؛ خود را وزن کنید پیش از آنکه به پل صراط برسید و برای یوم‌الحساب آماده باشید.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مرحله چهارم سیر و سلوک معاتبه است درباره مفهوم آن گفت: در معاتبه انسان پس از محاسبه نفس اگر دید تخلفاتی داشته است نفس خود را ملامت کند که چرا کم گذاشته و به وظایف خود عمل نکرده است.

 

کد خبر 939572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha