رشد علمی جامعه اسلامی مرهون تلاش های علمی و فرهنگی امام صادق(ع) است

استاد اخلاق حوزه و تولیت مدرسه علمی مروی گفت: بخش مهمی از رشد علمی و تمدنی جامعه اسلامی ، مرهون مجاهدت و تلاش های علمی و فرهنگی امام صادق(ع) است.

آیت الله «محمد باقر تحریری» در گفتگو با خبرگزاری شبستان در قم ضمن تسلیت فرارسیدن سالروز شهادت امام جعفرصادق(ع) اظهار داشت: در ایام امامت جعفر بن محمد(ع) شرایطی پیش آمد که باعث شد در سایه تلاش های علمی و نهضت فکری و فرهنگی ایشان ، جامعه رشد علمی قابل توجهی داشته باشد که یکی از ثمرات بارز آن، پرورش و معرفی شاگردان بسیاری در مکتب امام صادق(ع) در عرصه های علمی مختلف بود.

 

وی افزود: به این وسیله امام صادق(ع) توانستند مذهب حقه شیعه که همان اسلام ناب محمدی است را به معنای واقعی کلمه به آحاد افراد جامعه اسلامی در بلاد مختلف که تشنه دریافت معارف اصیل دینی بودند ، شناسانده و به واسطه یاران و شاگردان فراوانی که داشتند ، به شبهات و سؤالات و دغدغه های آن ها به خوبی پاسخ دهند.


تولیت حوزه علمیه مروی تهران همچنین با اشاره به این که به خاطر نقش بسیار مهم و کلیدی امام صادق(ع) در تبیین و نشر آموزه های اسلامی و شیعی و دفاع از قلعه دین، ایشان را به عنوان "رئیس مذهب جعفری" معرفی می کنیم، گفت: نقش امام صادق(ع) در احیای شریعت محمدی(ص) در زمان خود یک نقش بسیار ممتاز است و البته نباید از یاد ببریم که دوران ایشان یک دوره تاریخی بسیار خاص و پیچیده ای است به این معنا که در همین ایام، حکومت از خاندان بنی امیه به عباسیان منتقل می شود.


وی اضافه کرد: با وجود شرایط خاص سیاسی و التهابات جامعه، حضرت صادق(ع) با حکمت و درایت بی نظیرشان ، زمینه رشد و شکوفایی علمی و فرهنگی جامعه اسلامی را فراهم کردند که در این باره البته کتب و مقالات بسیاری نوشته شده و خوشبختانه دست ما از حیث ذخائر و گنجینه های عظیمی که از امام صادق(ع) و شاگردان ایشان بر جای مانده، نسبتاً پر است.


آیت الله تحریری همچنین گفت: نکته حائز اهمیت دیگر این که دوران امامت حضرت مقارن شده بود با شکل گیری نحله ها و فرقه های مختلف و به ویژه پیدایش مذاهب اربعه اهل سنت، چه آن که هر گروهی خود را به یکی از همین فرقه ها منتسب می کرد و اهمیت و عظمت کار علمی و فرهنگی امام (ع) این بود که در ادامه تلاش های علمی و فرهنگی پدر بزرگوارشان، امام باقر(ع)، محبان و شیعیان اهل بیت(ع) نام مذهب خویش راخ جعفری قرار دادند و این مساله حاکی از عظمت و تأثیر فوق العاده اقدامات امام صادق(ع) است.


وی افزود: از سویی باید توجه داشت که یاران و شاگردان حضرت صرفاً منحصر به شیعیان نبوده، چه آن که بارها در منابع تاریخی نقل شده که برخی از معروف ترین و شاخص ترین علمای اهل سنت با واسطه یا بی واسطه ، توفیق شاگردی حضرت را در مقطعی از عمر خویش پیدا کرده اند.

کد خبر 939583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha