عشق به ایران تا پایان عمر همراه استاد کشاورز بود

صالحی در تشییع محمدعلی کشاورز ضمن عرض تسلیت این ضایعه دردناک به خانواده آن مرحوم و ملت ایران گفت: مرحوم استاد محمدعلی کشاورز با ایران بود، با ایران زیست و تا پایان عشق به ایران همراهش بود و با این عشق زیست و با این عشق جان خود را تسلیم کرد.

 

به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی در این مراسم ضمن عرض تسلیت به خانواده مرحوم استاد کشاورز و ملت ایران اظهار کرد: مرحوم استاد کشاورز در طول زندگی خود بر دو بال حرکت کرد، هنرمند پیشکسوت نامی ایران و انسانی ویژه، خاص و متعالی دو بالی بود که ترکیب این دو مرحوم کشاورز را اینگونه در دل مردم جای داد.



وی ادامه داد: در بخش هنر او با مسیری که پیمود به این درجه رسید، عشق او به هنر تا جایی بود که رشته‌های پول‌ساز را کنار و در فضای هنر سلوک کرد، دانش مرحوم استاد کشاورز در هنر ترکیبی و خاص و هنر کلاسیک و دانش آزاد ایشان را منحصر به فرد کرده بود.



وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به دیدار سال گذشته با آن مرحوم تاکید کرد: در این دیدار انس استاد با کتاب را دیدم، ایشان علاوه بر دانش ترکیبی و کار با اساتید و همکاران بزرگ دانش اجتماعی نیز داشت، اینکه آن مرحوم سعی داشت همیشه نقش خوب ایفا کند بیانگر همین موضوع است.



صالحی یادآور شد: ترکیب این دانش‌ها برای استاد کشاورز قدرت خاصی را پدید آورد، اخلاق حرفه‌ای، پرکاری و پشتکار و همچنین ویژگی‌های دیگر ایشان را به نقطه‌ای رساند که امروز از آن تصویر می‌کنیم، جامعه ایران هرگز استاد ‌پیشکسوت خود را فراموش نمی‌کند.



وی افزود: ویژگی دیگر مرحوم استاد کشاورز این بود که ایشان یک انسان به معنای واقعی بود و این ارزش کمی ندارد، در دل او و در راهش همیشه امید و نگاه به آینده موج می‌زد، حتی در همین روزهای آخر تعبیر ایشان مبنی براینکه در۹۰ سالگی هم احساس خوشبختی می‌کنم پیامی از یک تجریه زیست انسانی بود، یعنی تا پایان همر می‌توان احساس خوشبختی داشت.



عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: صداقت، رفاقت، فروتنی و ویژگی‌های دیگر در زندگی مرحوم استاد محمدعلی کشاورز جایگاه ممتازی داشت.

 


صالحی ابراز داشت: دو ویژگی خاص ایشان یعنی انسانیت و هنرمندی با مردم و در میان مردم بودن وی را شخصیتی ممتاز می‌کرد، مردمی بودن ایشان باوجود همه‌ شهرت و جایگاه ارزش کمی ندارد، شاید هیچگاه سیمرغی را نگرفت اما به گفته خودشان که گفتند من جایزه خود را از انگور فروشی که مرا پدرسالار صدا کرد و به من یک خوشه انگور داد گرفتم.



وی در پایان گفت: مرحوم استاد محمد علی کشاورز با ایران بود، با ایران زیست و تا پایان عشق به ایران همراهش بود و با این عشق زیست و با این عشق جان خود را تسلیم کرد.



در بخش دیگری از این مراسم امین تارخ بازیگر سینما و تلویزیون تصریح کرد: مرحوم زنده یاد محمد علی کشاورز یکی از هنرمندان غیر قابل تکرار است. شاید همه هنرمندان غیر قابل تکرار باشند. اما هستند هنرمندانی که به یک جهت خاص شاید غیر قابل تکرار باشند آن هم نمره‌ای است که در اخلاق و منش و شخصیت مردم به آنها می‌دهند.



وی ادامه داد: من از نسل محمد علی کشاورز نیستم از نسل بعد از ایشان هستم. اما در سه فیلم سینمایی و در یک سریال و دو مجموعه تلویزیونی که افتخار همکاری با ایشان داشتم به نظرم خیلی چیزها آموختم، نظم، عشقش به بازیگری و رفتار و برخوردهای انسانی که چه روی صحنه چه پشت صحنه داشت.



تارخ بیان داشت: روی صحنه هم تلاش در مدیریت بازیگر مقابل و پشت صحنه بسیار رفیق و رفتار دوستانه داشت. پیشینه گران قدری در بازیگری داشت اما با این حال به تمام جوانان نسل بعد از خودش این اجازه را می‌داد که با رفاقت داشته باشند، فاصله‌ای بین خودش و جوانان نمی‌دید و این یکی از ویژگی‌های بارز مرحوم استاد کشاورز بود و امیداوارم به نسل امروز بازیگری منتقل شود. ایشان اعتقاد داشت هر چقدر رفیق‌تر نتیجه بهتر و کار حرفه‌ای‌تر؛ این یکی از آموخته‌هایی بود که از ایشان داشتم.



کامران ملکی از اعضای هیات مدیره خانه سینما نیز در بخشی از این مراسم اظهار کرد: امروز برای بدرقه هنرمندی آمدیم که کسوت و حضور او و بودنش در تلویزیون و سینما هیچ‌گاه از خاطره‌ها نخواهد رفت. امروز برای وداع با هنرمندی آمدیم که هیچ گاه لبخند از روی لبانش محو نشد.



این عضو هیات مدیره خانه سینما اضافه کرد: مرحوم استاد کشاورز هیچگاه از سختی‌ها گلایه‌ای نداشت و همواره همه طرفدارانش را با آغوش باز استقبال می‌کرد. امروز به دیدار واپسین هنرمندی آمدیم که به ما یاد داد یک هنرمند باید فراجناحی باشد و یک هنرمند به دوران خاصی تعلق ندارد.



وی بیان کرد: استاد محمد علی کشاورز با سه نسل همراه بودند. سه نسل با ایشان زندگی و از حضور ایشان بهره بردند و مطمئنن ده‌ها و صدها نسل دیگر هم با آثار ایشان زندگی خواهند کرد. ما با پیکر استاد وداع می‌‌کنیم اما با حضور و آثار ماندگاری ایشان نه.



در این مراسم همچنین سعید خال مدیرعامل بهشت زهرا با خواندن یک قطعه شعر از حافظ و گرامی داشت مقدم مهمانان اظهار کرد: امروز گرد هم آمدیم برای بدرقه بزرگی از هنر ایران، ستاره تابناک سینمای ایران استاد نه تنها هنرمند که انسان دار و متواضع بود. مردم در این شرایط سخت با رعایت پروتکل بهداشتی در اینجا حضور دارند و ما قدران آنان هستیم.

کد خبر 939594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha