اثرات مخرب سوزاندن بقایای گیاهی  بر خاک

عباسی با اشاره به اثرات مخرب سوزاندن بقایای گیاهی بر خاک، گفت: آتش زدن کاه و کلش موجب فرسایش پذیری و فقیر شدن خاک می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در گرگان، «محمدرضا عباسی» عصر امروز(چهارشنبه ۲۸ خرداد) در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: در حال حاضر سطح برداشت غلات در استان گلستان به اوج خود رسیده و از سویی کشت محصول برنج و سویا و آفتاب گردان نیز در حال انجام است.

 


معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان ادامه داد: با توجه به اطلاع رسانی انجام شده  اکثر کشاورزان از آتش زدن بقایای گیاهی خودداری می کنند اما هنوز بخشی از کشاورزان به دلیل عدم آگاهی، پس از برداشت محصول اقدام به سوزاندن بقایای گیاهی می کنند.

 


وی با بیان اینکه  مواد آلی خاک با آتش زدن بقایای گیاهی از بین می رود، تصریح کرد: هنگام آتش زدن بقایای گیاهی دمای خاک بیش از 40 درجه سانتی گراد است و در این حالت میکروارگانیسم ها و باکتری های مفید خاک نابود می شود.

 


عباسی با بیان اینکه سوزاندن بقایای گیاهی موجب فقیر شدن خاک می شود، افزود: از سویی دیگر عدم آتش زدن بقایای گیاهی منجر به کاهش میزان مصرف آب می شود و تبخیر از سطح خاک را کاهش می دهد.

 


معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان تصریح کرد: سوزاندن بقایای گیاهی فرسایش پذیری خاک را افزایش می دهد و این مهم منجر به فقیر شدن خاک می شود.

 


وی با بیان اینکه ۹۰ درصد کشاورزان در گلستان بقایای گیاهی را نمی سوزانند، اضافه کرد: آتش زدن بقایای گیاهی مشکلاتی در عملیات خاکورزی به وجود می آورد و در نهایت میزان تولید محصول کشاورزی را کاهش می دهد.

 

کد خبر 939886

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha