طلاب، حوزه‌های علمیه و مراجع تقلید تحت حمایت امام صادق(ع) هستند

استاد حوزه علمیه گفت:‌ طلاب، حوزه‌های علمیه و مراجع تقلید تحت حمایت امام صادق(ع) هستند، امام صادق(ع) بسیار دوست داشتند جوان شیعه احکام و دستورات دین خود را خوب بداند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام «سید جواد بهشتی» به مناسبت ایام شهادت امام صادق(ع) در مسجد جامع غدیر به ایراد سخنرانی پرداخته و درباره سیره امام صادق(ع)، گفت: شهید مطهری فرمودند امام صادق(ع) در دوره خلیفه باهوش سفاک مروانی به دنیا آمد و در دوره منصور دوانیقی خلیفه مقتدر، سفاک و خونخوار عباسی به شهادت رسیدند.

وی با بیان اینکه امام صادق(ع) ۶۵ سال عمرخود را وقف هدایت امت اسلامی کردند، عنوان کرد: مهمترین کاری که امام صادق(ع) انجام دادند تعلیم و تربیت و توسعه فرهنگ اسلامی است. ما در مجالس موعظه و سخنرانی‌ها از امام صادق(ع) حدیث‌های فراوانی را شنیده‌ایم زیرا زمان حضرت فرصتی پیش آمده بود که خداوند معارف اسلامی را از طریق این امام به مردم انتقال دهد.

استاد حوزه علمیه افزود: امام صادق(ع) دوست داشتند جوان شیعه احکام و دستورات دین خود را خوب بداند، وقتی کسی شبهه‌افکنی می‌کر حضرت پاسخ می‌دادند و برای رفع شبهات و ترویج معارف اسلامی در مناظرات شرکت می‌کردند.

حجت‌الاسلام بهشتی با بیان اینکه طلاب و حوزه‌های علمیه و مراجع تقلید تحت حمایت امام صادق(ع) هستند، اظهار کرد: حضرت همچون اجداد خود غذای فقرا را به دوش می‌گرفتند درب خانه‌ها را می‌زدند و به صورت ناشناس به آنها کمک می‌کرد. امروز که خانواده‌های زیادی آسیب دیدند، بدهکار و مقروض شدند سعی کنیم در پیروی از امام صادق(ع) به فقرا کمک کنیم.

وی با بیان اینکه شیعیان واقعی باید برای صفا و صمیمیت بین شیعیان دیگر تلاش کنند، ابراز کرد:‌ امام صادق(ع)‌ خطاب به یکی از اصحاب خود فرمودند مرا خفیف و سبک کردی فلان شیعه فقیر احتیاج خود را برای شما مطرح کرد اما شما سرت را بالا نیاوردید. مراقب باشیم این صحنه برای ما پیش نیاید.

استاد حوزه علمیه با استناد به فرمایشی از امام صادق(ع) عنوان کرد:‌ کار خوب برای هر کسی خوب است اما برای شیعه بهتر است زیرا آنها به ما منصوب هستند. مراقب باشیم آبروی امام صادق(ع) را نبریم و با اعمال و اخلاق نیک سبب زینت آنها باشیم.

حجت‌الاسلام بهشتی ادامه داد: بستانکاران بدهکاران را تحت فشار قرار ندهند، از سختی حساب خدا در قیامت بترسید به مردم آسان بگیرید تا خداوند بر شما آسان بگیرد. امام صادق(ع) اگر در شهر شما اغنیا حال فقرا و سالم ها حال بیماران را نپرسند شیعه نیستند. امام صادق(ع) از مدیری که ثروتمندان را تحویل می‌گرفت و با فقرا بی‌تفاوت بود روی گرداندند.

وی با استناد به روایت دیگری از امام صادق(ع) مبنی بر اینکه برای رسیدن به درآمد حلال باید زحمت بکشید، گفت: مراقب باشید بددهان نباشید، امام صادق(ع) به خاطر یک فحش رفاقت بیست ساله را قطع کردند.

استاد حوزه علمیه بیان کرد: هر کس مال مردم را خورده باشد باید اموال مردم را به همراه خساراتی که به آنها وارد کرده را  پس بدهد و توبه کند تا نزد خداوند آمرزیده شود.

حجت‌الاسلام بهشتی در پایان گفت: شرایط امام صادق(ع) از نظر سیاسی بسیار سخت بوده است، هر امام، امام پس از خود را معرفی می‌کردند اما امام صادق(ع) در اثر خفقان آن زمان جرات نداشتند شفاف امام پس از خود را معرفی کنند.

 

کد خبر 940192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha