تقویت روحیه مسئولیت های اجتماعی در کانون فرهنگی امام رضا(ع) با محوریت دهه کرامت

حجت الاسلام عزیزیان با اشاره به اهمیت پیاده سازی کارکرد حقیقی مساجد در بستر جامعه گفت: تقویت روحیه مسئولیت های اجتماعی در کانون فرهنگی امام رضا(ع) یکی از مهم ترین برنامه های مسجد به ویژه در دهه کرامت است.

خبرگزاری شبستان - البرز: شاید در نخستین بخش از تأمل بر عملکرد کانون فرهنگی هنری امام رضا(ع) بتوان به این مهم که احیاء کارکرد مساجد یکی از مهم ترین عملکردهای شاخص فعالان مسجدی است دست یافت. نقطه نظری که با یک بررسی میدانی در محله، خانه و مدارسی که محوریت فعالیت های مسجد آن کانون فرهنگی هنری امام رضا(ع) در منطقه مرکزی نظرآباد است.

برای بررسی ابعاد فعالیت های صورت گرفته در طول یکسال گذشته در کانون فرهنگی هنری امام رضا(ع) پای میز مصاحبه با « حجت الاسلام جواد عزیزیان» نشستیم که این روزها به عنوان مدیر و امام مسجد روند فعالیت ها و برنامه های مسجد را متناسب با شیوع بیماری کرونا به شکل دیگری تغییر داده است، همچنین فرارسیدن ایام دهه کرامت نیز فعالیت های این کانون فرهنگی هنری مسجد را به گونه ای دیگر پربار تر از همیشه کرده است. 

مدیرکانون فرهنگی هنری امام رضا(ع) و امام مسجد در منطقه مرکزی نظرآباد در بخش نخست سوالات در توضیح مختصری از خود گفت: جواد عزیزیان هست، از سال ۸۴ در حوزه علمیه مشغول تحصیل و تدریس شدم و طی همان سال ها به عنوان روحانی مسجد  مشغول فعالیت های فرهنگی تبلیغی تربیتی شدم، که این مطلب با توجه به انگاره ها و انگیزه هایی است که در جهت پرورش افکار در حوزه علمیه آموختم.

ارزیابی شما از عملکرد و اهمیت کار فرهنگی و هنری در کانون فرهنگی مسجد چیست؟

قریب 6 سال است که مسئول کانون فرهنگی هنری امام رضا علیه السلام هستم،  آنچنان که کانون فرهنگی هنری که از سال ۹۲ فعالیت خود را آغاز نموده است. این سال ها با افق نظر راهبردی نسبت به تعالی و احیاء مسجد تراز اسلامی فعالیت هایمان را برنامه ریزی کرده ایم و این امر همچنان ادامه دارد.

گستره فرهنگ و کار فرهنگی از جزئی‌ترین فعالیت‌های فردی تا جدی ترین مسئولیت‌های اجتماعی کشیده شده است در این جا این سوال به ذهن می رسد که چرا اصلاح جامعه بدون اصلاح فرهنگ آن میسر نیست؟! برای پاسخ به این پرسش می توان گفت که مقام معظم رهبری سال ۹۳ در حرم  رضوی به تعبیری فرمودند فرهنگ از اقتصاد هم مهمتر است. به همین جهت باید برای اصلاح وارتقاء فرهنگ جامعه به صورت مستمر برنامه ریزی و اقدام کرد مقام معظم رهبری فرمودند عرصه فرهنگ میدان جهاد است با توجه به این بیان و اهمیت کار فرهنگی اگر در کانون های فرهنگی هنری مساجد کارها همانند برنامه های مواسات و همدلی به صورت جهادی صورت گیرد قطعاً  تاثیرات خیلی خوبی را در این عرصه مشاهده خواهیم کرد.

بفرمایید در خصوص طرح کرامت چه برنامه هایی را کانون فرهنگی شما مد نظر دارد؟

به حول و قوه الهی برنامه های متعدد و متنوع اعم از کاروان شادی مراسم قرائت صلوات خاصه امام رضا زیارت امین الله و ایستگاه های صلواتی ایستگاه سلامت و مسابقه کتاب و کتابخوانی و کمک به محرومان و نیازمندان را در نظر داریم. البته توجه به مسئولیت های اجتماعی مهم ترین شاخصه و رویکردی است که کانون فرهنگی هنری امام رضا(ع) به آن توجه دارد. اینکه هر یک از فعالان مسجدی به ویژه فعالان کانون با باور به داشته های خود با احساس مسئولیت در عرصه اجتماعی فعالیت می کنند محور دیگر فعالیت های کانون مسجد در ایام دهه کرامت است. 

در خصوص طرح فهما ارزیابی شما از عملکرد کارشناسان ستاد در خصوص توضیح طرح و پیگیری آن چیست؟

اجرای طرح فهما برای ساماندهی کانون های مساجد و تقویت برنامه های محتوایی و اجرائی تاثیر بسزایی دارد و موجب انگیزه مسئولین و اعضا کانون می شود. لازم به ذکر است در کنار کمیت برنامه ها، کیفیت این فعالیت ها تقویت شود و مورد توجه قرار گیرد. 

از نظرشما جایگاه امام مسجد در روند فعالیت های کانون فرهنگی تا چه اندازه است؟

مسجد مهم‌ترین جایگاه مدیریت فرهنگی، دینی و تربیتی است که برمبنای محورهای کار فرهنگی مسجدی است، که ما در کار فرهنگی باید علاوه بر محورهای دیگر مسجد محور هم باشیم. ذکر این نکته ضروریست با توجّه به تأثیر انکارناپذیر عبادات در فرهنگ اجتماعی و تصحیح زیر ساخت های فرهنگی جامعه و آثار مثبت تربیتی آن، مسجد در مقوله ی فعالیتهای فرهنگی مطرح می شود.

نخبگان کانون شما در چه سطح و قابلیتی فعالیت دارند؟ همچنین چه طرح و ایده های مسجدی دارید که به بهبود جایگاه مساجد کمک می کند؟

نخبگان مسجد در قالب گروه های نوجوان و جوان فعالیت های جدی در زمینه های معرفتی دارند به واقع اگر کارکردهای مسجد به درستی احیا شود، فقرهای مالی و معرفتی و معنوی و...در آن محله، نخواهد بودبه عنوان مثال تزئینات بیش از حد بعضی مساجد است، ما در روایات هم داریم که مسجد باید آراسته باشد اما نه اینکه بیش از حد شود، وقتی مسجد ما پر زرق و برق شود نگران سرقت محتویاتش می‌شویم و درب آن را می‌بندیم! در حالی که مسجد باید در طول روز به روی مردم گشوده باشد.

گاهی اوقات مساجد قومیتی می‌شوند همچنین فرصت فعالیت به افراد فعال و جوان که حوصله و توان فوق العاده ای دارند را دهیم. تقویت پیوند میان مدارس و مساجد و خانواده برای تقویت جایگاه مسجد و تاثیر این پایگاه توحیدی و قرارگاه فرهنگی خیلی موثر استکیفیت و تنوع برنامه ها و خدمات بر جذب مخاطبان( به ویژه جوانان) به مسجد تاثیر قابل توجهی دارد.

 

* مصاحبه از فاطمه دانایی

 

کد خبر 940276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha