برنامه های تشکیلاتی مسجد در دهه کرامت بدون پیوست فرهنگی ممکن نیست

آستانه با اشاره به اهمیت کار فرهنگی و ضرورت برنامه های عمیق و راهبردی برای رشد فعالیت ها با محوریت مسجد گفت: برنامه های تشکیلاتی مسجد در دهه کرامت بدون پیوست فرهنگی ممکن نیست.

خبرگزاری شبستان - البرز: برای برپایی کارها و برنامه های فرهنگی لزوما نباید از تمامی ساختارها و امکانات لازم مانند بودجه، اعتبار، حمایت های دولتی و بسیاری از مسائل دیگر بهره مند بود، گاهی تنها یک روحیه ایمانی و حس مسئولیت اجتماعی کافی هست تا اینکه هر یک از افراد را در مسیر یک حرکت تشکیلاتی هدفمند و ارزشی مانند کانون های فرهنگی هنری مساجد قرار داد.

« محمدمهدی آستانه » یکی از فعالان مسجدی است که فارغ از هزینه های بودجه مالی بستر مشارکت پرشور نیروهای فعال کانون فرهنگی مسجد را فراهم آورده است و از مدیران برتر طرح فهما در استان البرز است که پای میز مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری شبستان در البرز نشست. 

در بخش اول سوالات ضمن معرفی خودتان به اجمال ( تحصیلات، َشغل، مدت مدیریت کانون) بفرمایید کانون فرهنگی هنری ثامن الائمه از چه سالی آغاز به فعالیت کرده است؟

به نام خدا، بنده مهدی آستانه هستم که تحصیلات ام فوق دیپلم و کارمند اداره تبلیغات شهرستان فردیس و کارشناس امور هیئت های مذهبی و حدود ۵ سال مدیریت کانون فرهنگی هنری ثامن الائمه را در مسجد امام رضا(ع) در شهر ماهدشت مسکن مهر پیام را برعهده دارم و این در حالی است که این منطقه نیازمند فعالیت های فرهنگی ویژه است.

اهمیت کار فرهنگی و هنری در کانون فرهنگی مسجد رو چطور ارزیابی می کنید؟

کار فرهنگی در بسیاری جاها مظلوم واقع شده است و متاسفانه ما برای کودکان، نوجوانان و جوانان کمتر کار می کنیم چرا که در جریان برنامه ها بیشتر به دنبال عکس و فیلم و گزارش کار هستیم. با وجود این رویکرد کانون فرهنگی ثامن الائمه کار برای رشد نسل امروز و گروه های سنی مختلف است، کار فرهنگی مبنای تربیتی دارد و صرفا بنر چسباندن و ... نیست. کار فرهنگی این است که بستر آن از درون خانه آغاز شود و شاهد رشد کانون خانواده باشیم. 

در خصوص طرح فهما ارزیابی شما از عملکرد کارشناسان ستاد در خصوص توضیح طرح و پیگیری آن چیست؟

متاسفانه هیچ تزریقی در این کانون ها صورت نمی گیرد ولی درخواستی که دارم این است که نسبت به تامین مالی و بودجه اعتباری یک سندیتی باشد و نیاز است که در جریان برنامه های فرهنگی هزینه های لازم صورت پذیرد.

الحمدالله از زمانی که تغییر و تحولات در ستادکانون های فرهنگی هنری مساجد اتفاق افتاده است، حقیقت ثبت اسامی و برنامه ها اتفاق می افتد و انتظار می رود در این جریان روند دریافت و تخصیص بودجه مبتنی بر عملکرد باشد. در عین حال توجه و حمایت مدیریت جدید ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد البرز قابل تقدیر است. 

در خصوص طرح کرامت چه برنامه هایی را کانون فرهنگی شما مد نظر دارد؟

در خصوص طرح کرامت، کانون فرهنگی ثامن الائمه متناسب با شیوع بیماری کرونا به دنبال طرح هایی است که با رعایت فاصله گذاری اجتماعی برگزار شود. با توجه به اینکه مسجد به نام امام رضا(ع) متبرک است به دنبال برپایی ایستگاه توزیع موادبهداشتی و ضدعفونی به مناسبت دهه کرامت هستیم.

بفرمایید در بحث کرونا عملکرد کانون فرهنگی هنری شما چگونه بود؟

در بحث کرونا یک ستاد در مسجد و کانون تشکیل دادیم و با همراهی جمعی از معتمدان سعی کردیم تا خدمات ضدعفونی و بهداشتی با همراهی و همکاری بسیج ارائه دهیم و در این جریان منبع آب بزرگ مواد ضدعفونی رایگان را فراهم کردیم.
همچنین پس از باز شدن مساجد نسبت به حضور نمازگزاران در مسجد با رعایت فاصله گذاری اجتماعی تاکید شد. 

از نظرشما جایگاه امام مسجد در روند فعالیت های کانون فرهنگی تا چه اندازه است؟

در خصوص امام جماعت مسجد به لطف خدا تعامل خوبی برقرار است و حتی به خاطر کانون و بحث هدایا در شرائط مختلف همراهی صورت گرفته است و برای ما اینکه امام مسجد همراه با برنامه های فرهنگی باشد ارزشمند است.

تنظیم و مصاحبه از مجتبی دانایی

کد خبر 940630

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha