برای موفقیت کشور باید به دنبال تحول علمی، فکری و فرهنگی باشیم

حجت الاسلام و المسلمین ارجمندفر با تأکید بر این که تحول خواهی یک ضرورت دینی و آرمان انقلابی به شمار می رود، گفت: ما برای موفقیت کشور باید به دنبال ایجاد تحول علمی، فکری و فرهنگی باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین «سعید ارجمندفر» در گفتگو با خبرگزاری شبستان در قم با بیان این که تحول خواهی یک امر پویا و بایسته برای هر انقلابی است، اظهار داشت: شکل گیری خود انقلاب اسلامی نیز در چارچوب تحول خواهی بود و این مطالبه ملت با رهبری و هدایت عالی حضرت امام(ره) به سرانجام رسید.

 

وی افزود: ما در مباحث دینی نیز داریم که اگر دو روز انسان مثل هم باشد، او مغبون است و لذا این مسأله نشان دهنده ضرورت تحول خواهی به عنوان یک ضرورت دینی است که در انقلاب اسلامی نیز به عنوان یک آرمان مهم مطرح است و در این راستا مؤمنین باید به دنبال تحول مطلوب و شایسته در امور باشند.


عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) همچنین گفت: از این حیث چه در بیانات اخیر مربوط به سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) و چه در جاهای دیگر، مقام معظم رهبری همواره تأکید بسیاری بر مساله تحول گرایی داشته و دارند و طبعاً برای دست یابی به اهداف مدنظر در این باره نیاز است که به نکات و شاخصه های مختلفی توجه کرد.


وی ادامه داد: یکی از نکات مهم این است که اقتضای امروز جامعه می طلبد نظام و سیستم دانشگاهی ما فراتر از آموزش محور یا پژوهش محور بودن، در پی کارکردها و نتایج اجتماعی باشد، کما این که امروز در نظام جدید دانشگاهی جهان بحث رسیدن به عرصه تمدن سازی مطرح است ، ضمن آن که همین موضوع اتفاقاً یکی از بایسته هایی است که در سند چشم انداز و نیز مطالبات مقام معظم رهبری قابل توجه و مورد تأکید است.


عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) گفت: اساساً انقلاب آمد که تمدن نوین اسلامی را مطرح کند و از این منظر، رسالت مهم حوزه و دانشگاه چه در عرصه علوم انسانی و علوم دینی و چه علوم دیگر این است که زمینه ساز تحقق این امر باشد.


ارجمندفر همچنین افزود: بر این اساس ما باید به دنبال تحول گرایی در عرصه علمی و فکری و فرهنگی باشیم، ضمن آن که به هر حال، لازمه تحول گرایی و رسیدن به دانشگاه تمدن ساز، گذر از نگاه های سنتی و رسیدن به نگاه های متعالی برآمده از دین آن هم متناسب با عرصه های جدید و اقتضائات نسل نو است.


وی خاطرنشان کرد: در زمینه مسایل کلان اجتماعی نیز یکی از موضوعات بسیار مهم اقتصاد است که باید در پی ایجاد تحول در آن باشیم، کما این که شخص مقام معظم رهبری سال هاست که بر بحث خودکفایی و اقتصاد مقاومتی و تقویت و رونق تولید ملی تأکید می کنند، منتهای مراتب این مطالبات باید از حالت سمبلیک و روی کاغذ به منصه عمل برسد و لاجرم برای تحقق این امر نیاز به تفکر جدید و پویا کاملاً احساس می شود.


رئیس دانشگاه مجازی المصطفی(ص) همچنین بیان داشت: این که رهبر معظم انقلاب بر لزوم تشکیل دولت جوان و حزب اللهی تأکید فرمودند به خاطر آن است که چنین دولتی پویا، بانشاط و تحول گراست و به خصوص ما برای تحول در عرصه اقتصاد نیاز به دولت پویا و زنده و فعال داریم که با توجه به بُعد جوان گرایی، حس تکامل گرایی و تحول خواهی را به جامعه سرایت دهد و همین مساله نیز زمینه ساز تحول در عرصه ها و نظامات مختلف اجتماعی و فرهنگی گردد.


وی اضافه کرد: از سویی به تبع تکامل بستر علمی نیاز به تکامل فرهنگی و اجتماعی داریم که بی شک این تکامل همان چیزی است که می تواند زمینه ساز تحقق تمدن نوین اسلامی و به تبع آن مهیاشدن شرایط برای ظهور حضرت حجت(عج) و استقرار دولت مهدوی باشد.

کد خبر 940760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha