روایت پسر از پدری که غلامِ حسین(ع) و جزو ۷۲ تن شد

از شهدای دفتر حزب جمهوری است؛ جزو ۷۲ تن یاران امام و انقلاب؛ آنطور که پسر روایت می کند، وسعت وقت و پرکاری از ویژگی های او است؛ تغییر نامش از حبیب به غلامحسین هم ماجرای جالبی دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، حجت الاسلام غلامحسین حقانی، در حاشیه نشست خبری روز تبلیغ و اطلاع رسانی دینی به بیان ویژگی ها و خاطراتی از پدرش شهید حجت الاسلام غلامحسین حقانی از شهدای دفتر حزب جمهوری پرداخت و « پر کاری» و « وسعت وقت» و «توکل بر خدا» را از ویژگی های آن شهید عنوان و بیان کرد: وسعت وقت او همان «رزق لایحتسب» بود که با آن اتفاقات عظیمی که ابتدای انقلاب اتفاق افتاده انسان می بیند او وسعت وقت عجیبی داشت.

 

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمان افزود: ۶ خواهر و یک برادر دارم و بنده دو ماه پس از شهادت پدر به دنیا آمدم و پدر به دلیل مشغله های فراوان هنگام تولد هیچیک از خواهران و بردارم حضور نداشت و تنها توانسته بود یک ماه پس از تولد خواهر بزرگم او را ببیند.

 

 

حجت الاسلام حقانی ادامه داد: وقتی نه بودجه نه نیروی انسانی و.. بود پدر فقط به لحاظ تکلیف تبلیغ دین، آن همه فعالیت انجام می داد و ما مسئولین حداقل این را یاد بگیریم و نگوییم اتفاقاتی باید شکل بگیرد تا کاری انجام شود.

 


وی که همنام پدر است؛ توضیح داد: نام پدر در شروع تولد «حبیب» بود اما در کودکی نابینا می شود و مادربزرگم روز عاشورا او را پای دسته جات عزاداری قم که آن زمان همه در شاه حمزه جمع می شدند، می برد و می گوید آنجا نشستم و گفتم یا امام حسین اگر این فرزند را شفا بدی من این را غلام تو می کنم. بعد از برگشت به خانه، پدرم می گوید من شماها را می بینم و اینگونه نام او غلامحسین شد.

 

 

گفتنی است؛ غلامحسین حقانی (۱۳۲۰–۱۳۶۰) روحانی و سیاستمدار ایرانی و نمایندهٔ اولین دورهٔ مجلس شورای اسلامی ایران بود که در سال ۱۳۲۰ در تهران به دنیا آمد و در یک خانواده مذهبی و روحانی و در سال ۱۳۳۵ در حوزه استادان همچون آیت‌الله داماد، آیت‌الله شیخ عباسعلی شاهرودی و آیت‌الله حائری و آیت‌الله خمینی بوده‌است.

 

 

ایشان در راه مبارزه با رژیم شاهنشاهی بارها دستگیر و شکنجه شده‌است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، غلامحسین حقانی در اسفند ۱۳۵۷ از سوی رهبر ایران مأمور و نماینده رهبر و رئیس دادگاه انقلاب اسلامی در استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان بود.

 

 

امام راحل او را به عنوان نخستین امام جمعه بندرعباس برگزید. حقانی در نخستین دوره مجلس شورای اسلامی در ۲۴ اسفند ۱۳۵۸، به عنوان نماینده بندرعباس راهی مجلس شد. خودش دربارهٔ پذیرش این مسئولیت گفته‌است: «من درخواست مردم هرمزگان را پذیرفتم تا بتوانم وظیفه‌ای شرعی را انجام دهم.» عضو دو کارگروه یا کمیسیون تحقیق و دفاع مجلس در سمت نائب رئیس بود.

 

 

همچنین از طرف امام به همراه پنج تن دیگر به مسئولیت تصمیم‌گیری بالاترین سازمان تبلیغاتی کشور منصوب شدند و دبیری شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی را بر عهده گرفتند. ایشان به تدریس در کلاسهای ایدئولوژی و سیاسی در حزب جمهوری اسلامی دانشکده تربیت معلم زندان اوین مشغول بودند.

 

از جمله اقدامات شهید حقانی فرستادن سفیران تبلیغی به کشورهای گوناگون جهان به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب بود تا با دیدار با دیگر گروه های مذهبی «پیام واقعی انقلاب اسلامی را به گوش دیگر مسلمانان برسانند» ایشان خود در رأس هیئتی به کشورهای یمن جنوبی، یمن شمالی، عربستان سعودی، لبنان و سوریه سفر کرد.

 

در اواخر عمر سرپرستی سازمان تبلیغات اسلامی را بر عهده داشت و در انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی در ۷ تیر ۱۳۶۰ شهید شد.

 

کد خبر 940900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha