تقویت روحیه جهادی از ارکان و شاخص های اهل ایمان و جهاد است

حجت الاسلام مهدوی ارفع با اشاره به شاخص های اهل جهاد گفت: تقویت روحیه جهادی در جریان مقابله با نظام سلطه از ارکان و شاخص های اهل ایمان و جهاد است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از البرز « حجت الاسلام حمیدرضا مهدوی ارفع» طی نشست حسینیه فضای مجازی با شرح حکمت 31 نهج البلاغه شریف که شامگاه گذشته (۳۱ خرداد) برگزار شد، گفت: ارکان ایمان و شاخص های اهل جهاد عبارتند از امر به معروف، نهی از منکر، راستگویی در هر حال و دشمنی با فاسقان.

دبیر نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی افزود: ایشان در این حکمت می فرمایند: « جهاد یکی از ارکان ایمان است و در چهار شعبه است، که اول امر به معروف، نهی از منکر، راستگویی در هر حال و دشمنی با فاسقان» و در ارتباط این ویژگی ها به عنوان ارکان ایمان ادامه می دهند: « کسی که امر به معروف کند، پشت مومن را محکم می کند چرا که مومن تکلیف دارد که تقویت کننده اهل ایمان باشد، کسی هم که نهی از منکر می کند فضا را برای جولان کفر تنگ می کند، کسی که در میدان نبرد و همه میدان ها صداقت داشته باشد و صادقانه پای عهد و تکلیف خود بایستند آنچه بر گردنش از تکالیف الهی است انجام می دهد، کسی که نفرت از فاسقین داشته باشد و برای خدا علیه فاسقان خشم می گیرد، خدا برای او غضب می کند».

وی با اشاره به ارزش و نکاتی که در نهج البلاغه در خصوص جهاد مطرح شده است توضیح داد: امیرالمومنین(ع) در حکمت 252 نهج البلاغه می فرمایند: خداوند جهاد را بر مسلمانان واجب کرد تا اسلام عزت پیدا کند و یا در خطبه ۱۱۰ نهج البلاغه شریف می فرماید: برترین تقرب انسان ها، اول ایمان به خدا و رسول، دوم جهاد در راه رضای خدا است به خاطر اینکه جهاد قله اسلام است.

حجت الاسلام مهدوی ارفع مطرح کرد: امیرالمونین(ع) در خطبه ۲۷ نهج البلاغه شریف وقتی می خواهند اهمیت جهاد را مطرح کنند با این عبارت که « جهاد دری از درهای بهشت است که خدا این در را برای اولیاء خاصی از بندگان خود باز کرده است». لذا امیرالمومنین(ع) وقتی نزدیک شهادت هستند یکی از اموری که تأکید دارند(نامه ۴۷ نهج البلاغه) خدا را، خدا را با جهاد یاری کنید. حال چرا تا این اندازه بر این مهم تأکید شده است؟! چون نقشی که جهاد در پایداری اسلام و اوج گرفتن آن در نفوذناپذیری و شکست ناپذیری مومنان دارد بی نظیر است.

این استاد حوزه توضیح داد: قتال یک مصداق کوچک از ارکان جهاد است؛ آن روحیه جهادی که مومن باید داشته باشد فقط حضور در صحنه جنگ نیست، بلکه یک روحیه است آن چنان که در هر کاری نیز وارد می شود جهادی کار می کند، لذا تعریف و تبیین امیرالمونین(ع) از جهاد بی نظیر است.

وی با اشاره به بیان امیرالمومنین(ع) در حکمت های ۳۷۳، ۳۷۴ و ۳۷۵ نهج البلاغه و قرائت آن مطرح کرد: حضرت علی می فرمایند: همانا نهی از منکر و امر به معروف نه اجلی را نزدیک و نه از مقدار روزی کسی کم می کند. سپس یک گام بالاتر می روند و می فرمایند: امر به معروف و نهی از منکر بیان سخن حق در مقابل حاکم ستمگر است.

دبیرنهضت جهانی نهج البلاغه خوانی عنوان کرد: در جهانی که دبیرکل مزدور سازمان بین الملل رسما می گوید که ما مجبور هستیم که عربستان را از لیست دولت های کودک کش خارج کنیم چرا که ما را تهدید کرده است!! ملت ایران در مقابل این زورگویی ها و ستم ها ایستاده است. مقابله با نظام سلطه مهم ترین رکن و باوری است که در سایه امر به معروف و نهی از منکر بر آن ایستاده ایم.

 

کد خبر 940984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha