۶۵۰ هکتار از اراضی قزوین دچار حریق شده است

مهدیخانی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۶۵۰ هکتار از مراتع، مزارع و باغات استان قزوین طعمه حریق شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از قزوین به نقل از روابط عمومی استانداری قزوین، «قدرت اله مهدیخانی» در جلسه پیشگیری از حریق مزارع و مراتع استان بیان کرد: قزوین از استان‌های حادثه خیر در کشور به شمار می‌ رود که روند آتش سوزی مراتع و مزارع آن در 2 سال اخیر افزایش چشمگیری داشته است .

 

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین با اشاره به بارندگی‌های امسال و افزایش سطح پوشش گیاهی در سطح استان ادامه داد: با گرم شدن هوا، علف‌های هرز در مراتع و منابع طبیعی، مستعد آتش سوزی می ‌شوند که در برخی موارد این آتش سوزی ‌ها منجر به حریق‌های گسترده می شود.

 

وی عنوان کرد: احتمال بروز آتش سوزی در تمام مناطق استان که دارای مرتع و علفزار است، وجود دارد اما بیشترین گزارش طی این مدت از منطقه طارم سفلی، بوئین‌ زهرا و تاکستان بوده است.

 

مهدیخانی اعلام کرد: روزانه بین 40 تا 50 حادثه آتش سوزی مربوط به مراتع و باغات استان گزارش می‌شود که متأسفانه با افزایش دما این تعداد روز به روز افزایش خواهد یافت .

 

وی خاطرنشان کرد: متولی مهار آتش در شهرها شهرداری، در روستا دهیاری، در مراتع و جنگل ‌ها اداره منابع طبیعی، در مزارع کشاورزی جهاد کشاورزی و در مناطق حفاظت شده سازمان حفاظت از محیط زیست است که باید به عنوان فرمانده میدان حادثه وارد عمل شده و در صورت کمبود امکانات و یا تجهیزات از سایر دستگاه‌های کمک درخواست کنند.

 

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین تأکید کرد: دهیاران به عنوان مسئول مدیریت بحران روستا نقش مهمی در هماهنگی، اطلاع رسانی و بسیج مردمی در ساعات اولیه آتش‌ سوزی برعهده دارند.

 

وی گفت: استفاده از ظرفیت دهیاران، شهرداری‌ ها و اهالی روستاها در پیشگیری از آتش ‌سوزی مراتع، بسیار ضروری و مورد تاکید است، زیرا طبق بررسی‌های انجام شده علت 90 درصد آتش‌سوزی‌ ها عامل انسانی است.

 

مهدیخانی خاطر نشان کرد: با انجام اقدامات پیشگیرانه می ‌توان هزینه و خسارت‌های ناشی از آتش ‌سوزی در مراتع و مزارع را به حداقل رساند.

 

وی اظهار کرد: امکانات و تجهیزات استان قزوین تا حدی می‌ تواند پاسخگوی کنترل آتش سوزی‌های احتمالی باشد ولی با افزایش تعداد و دامنه حریق‌ ها قطع یقین امکانات برای مهار حریق کافی نخواهد بود.

 

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین، فرهنگ سازی و آموزش در تبیین جوامع محلی و روستایی، نصب تابلوهای هشدار دهنده در مناطق و معابر پر تردد و همچنین در عرصه بحرانی تفرجگاهی و حاشیه جاده‌ها را ضروری دانست.

 

کد خبر 941154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha