ابزارهای نوین برای معرفی حضرت شاهچراغ (ع)، مورد استفاده قرار گیرند

معاون پرورشی آموزش و پرورش فارس گفت: در معرفی حضرت شاهچراغ (ع) از همه ابزارهای نوین فرهنگ ساز مخصوصا شیوه هایی که مورد علاقه جوانان است، استفاده شود.

خبرگزاری شبستان - شیراز:

 

دهه کرامت به دهه اول ماه ذی القعده گفته می شود که با ولادت حضرت معصومه (س) آغاز می شود و با ولادت امام رضا (ع) در ۱۱ ذی القعده به پایان می رسد، در این میان ششم ذیقعده به نام روز حضرت شاهچراغ (ع) نامگذاری شده است.

 

«جهانبخش بانشی»، معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش فارس در خصوص دهه کرامت پاسخگو سئوالات ما بود که آن را در زیر می خوانید:

 

از نظر شما دهه کرامت چه میزان می تواند در معرفی سیره اهل بیت (ع) به ویژه حضرت امام رضا (ع)، حضرت شاهچراغ (ع) و حضرت معصومه (س) به مردم، موفق باشد؟

دهه کرامت یک پویش بزرگ ملی در مسیر عشق به ائمه معصومین (ع) است، دهه کرامت ذهن و اندیشه فرزندان ما را به سمت سبک زندگی این بزرگواران سوق می دهد، با بهره گیری از این ظرفیت ارزشمند، تاریخ را مرور می کنیم قدرت و نفوذ معنوی حضرت امام رضا (ع) در دل ملت ایران و تاریخ تشیع را برای فرزندانمان گوش زد می کنیم ،در اصل این دهه فرصتی است برای معرفی گوهرهای معنوی ایران،سه بزرگواری که سرمایه مادی و معنوی ما محسوب می شوند‌.

 

دهه کرامت چگونه می تواند عنوان «سومین حرم اهل بیت (ع)» را در ایران اسلامی، بیش از پیش مشخص و نهادینه کند؟

حضور موثر هنرمندان، اعم از نویسندگان، شاعران، اهالی موسیقی می تواند در معرفی حرم سوم فوق العاده مهم و تاثیر گذار باشد و دستگاه های مسئول می بایست در این رابطه فعال شوند و کار ماندگار انجام دهند.

 

چه توقعی شما پیرامون دهه کرامت و معرفی حضرت شاهچراغ (ع) دارید؟ جامعه، فرهنگوران و مسئولین چه نقشی در این توقع دارند؟

در رابطه با معرفی حضرت شاه چراغ (ع) 2 نکته از اهمیت ویژه برخورداراست، اول در معرفی حضرت شاهچراغ (ع) از همه ابزارهای نوین فرهنگ ساز مخصوصا شیوه هایی که مورد علاقه جوانان است، استفاده شود، در نهایت در انعکاس عشق و شیفتگی مردم به آستان مبارکشان کوشا باشیم و ابعاد این ارادت را به خوبی منعکس کنیم و به همه زوایا و ظرایف دقت کنیم.

 

آیا دهه کرامت که بیش از یک دهه از عمرش می گذرد توانسته انتظارات برای معرفی حضرات به ویژه حضرت شاهچراغ (ع) را برآورده کند، اگر نتوانسته چه راهکارهایی وجود دارد؟

خیر ما موفق نبودیم، زیرا فقط به یک سری مراسم بسنده کردیم و کمتر به سراغ زبان موثر ادبیات و هنر رفتیم‌ و نیز به موضوع تنوع مخاطبین هم توجه نکردیم‌.

 

آیا به نظر شما برنامه ریزی صحیح برای این دهه می تواند در توسعه گردشگری مذهبی در شیراز، یاری رسان باشد؟

در گذشته های نه چندان دور شاهد بودیم که مردم روستاها ،ایلات عشایر و شهرهای کوچک و بزرگ در روزهای خاص خصوصا ایام تابستان برای زیارت گروهی به شیراز می آمدند و شب در آستانه حرم یا خود حرم می ماندند و زیارت به جا می آوردند و از نظر روحی و معنوی بسیار تقویت می شدند، اکنون به این موضوع و کم رنگ شدنش پرداخته نشده که یک آسیب است، متولیان باید به این امور هم توجه کنند.

 

کانون های فرهنگی هنری مساجد به عنوان یکی از بازوان برگزاری دهه کرامت چه میزان توانسته اند در این رابطه موفق عمل کنند؟

شاید کانون ها از سایر نهادها موفق تر بود هستند، چون حداقل مراسم های ویژه را خوب برگزار کردند اما آنها هم باید چند بعدی و چند منظری عمل کنند.

 

کارهای سازمان آموزش و پرورش برای این دهه در سال جاری بیان بفرمایید؟

آموزش و پرورش همیشه از ظرفیت دهه کرامت بیشترین بهره را برده است، به دلیل شیوع کرونا محور فعالیت های این سازمان در فضای مجازی و شبکه شاد است و در این رابطه هم مسابقات جذابی پیش بینی شده و هم تولید محتوا متناسب با دوره های تحصیلی در دستور کار ما است.

 

سخن پایانی شما پیرامون دهه کرامت بفرمایید؟

در معرفی این دهه از زبان و ابزار موثر بهره ببریم و و یادمان باشد که بنیه و ریشه ما برای ارائه کارهای تاثیر گذار بسیار قویست‌ و در ارائه سبک زندگی اسلامی ظرفیت دهه کرامت یک گنج گران بهاست‌.

کد خبر 941659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha