راه اندازی سامانه گزارشگران فساد در سازمان بازرسی/ رسیدگی ۱۰ هزار کاربر سازمان بازرسی در دستگاه های اجرایی به شکایات مردمی

حجت الاسلام درویشیان از فعالیت ۱۰ هزار کاربر در دستگاه های اجرایی خبر داد و گفت: این افراد موظف هستند شکایات مردمی در دستگاه ها را رسیدگی و در زمان مناسب پاسخ دهند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام «حسن درویشیان» در اولین نشست خبری خود پس از انتصاب از سوی رییس دستگاه قضا با اصحاب رسانه با تاکید بر دوره تحولی در دستگاه قضا گفت: این موضوع در حکمی که از سوی رهبر انقلاب برای حجت الاسلام رییسی ابلاغ شد، مورد تاکید قرار گرفته است. اقدامات تحولی در سازمان بازرسی کشور بر اساس سند تحول که تدوین و ابلاغ شده، صورت می گیرد و توجه به همه ظرفیت های قانونی برای اعمال نظارت در این سازمان در دستور کار قرار گرفته است.

 

رییس سازمان بازرسی کشور خاطرنشان کرد: مبارزه با فساد در اولویت قوه قضاییه قرار دارد و خبرنگاران می توانند بازرسان افتخاری سازمان بازرسی باشند. ما تلاش می کنیم از ظرفیت های همگانی برای نظارت بهره مند شویم. همچنین علاوه بر این امر سامانه رسیدگی به شکایات تاکنون موجب شده تا 80 درصد شکایات از این طریق رسیدگی و پیگیری شود.

 

وی خاطرنشان کرد: امسال سامانه گزارشگران فساد را راه اندازی می کنیم که اصحاب رسانه و عموم مردم می توانند گزارش های مربوط به فساد را از طریق این سامانه به ما اطلاع دهند.

 

وی گفت: مسکن، خودرو، معضلات اقتصادی و معیشتی از جمله مسایل کلان در کشور است که مورد توجه سازمان بازرسی نیز قرار دارد؛ هرچند پیشگیری اصل مهمی در زمینه کاهش تخلفات است اما از طریق سامانه گزارشگران فساد تلاش می کنیم که اقدامات لازم به موقع انجام شود.

 

حجت الاسلام درویشیان ادامه داد: تاکنون 100 هزار و 20 شکایت از سوی مردم در سازمان بازرسی ثبت شده که 82 درصد از این شکایات از طریق سامانه رسیدگی به شکایات به ثبت رسیده است. در حال حاضر 10 هزار کاربر در دستگاه های اجرایی کشور موظف اند به شکایت های مردمی در زمان مناسب پاسخ آن را به ما اعلام کنند.

 

رییس سازمان بازرسی از رشد 51 درصدی شکایات در سال 98 خبر داد و گفت: این موضوع به دلیل امیدوار شدن مردم به دستگاه قضا در دوره جدید است و نشان از افزایش اعتماد به دستگاه قضایی و سازمان بازرسی دارد.

 

وی با اشاره به تلاش های سازمان بازرسی در بازگرداندن بیت المال به خزانه کشور اظهار کرد:  ارزش ریالی مطالباتی که سال پیش وصول و به خزانه واریز شد، دو هزار و 500 میلیارد تومان است. همچنین پنج هزار و 600 تومان مالیاتی که تشخیص داده نشده بود به خزانه کشور بازگشت.

 

وی از جمله معضلات کنونی کشور را توجه به وضعیت منابع مالی و موانع مالیاتی دانست و گفت: در حال حاضر اقدامات خوبی در این راستا صورت گرفته است و امیدواریم این موانع به زودی برطرف شود.

 

وی گفت: اصلاح برخی قوانین و مقررات ابهام زا یکی از اقدامات ضروری است که باید مورد توجه قرار گیرد. برخی از قوانین متناسب با زمان کنونی و گاهی برخی از مقررات به دلیل تفسیرهای مختلف از سر سوء استفاده قرار گرفتند که بنا داریم در گام نخست موارد مربوطه را به مجلس شورای اسلامی معرفی کنیم که تعامل جدی و تخصصی با کمیسیون های مجلس در این امر صورت می گیرد.

 

حجت الاسلام درویشیان با بیان اینکه بحث مبارزه با فساد جدی است و در سال های اخیر به شکل جدی تر مطرح شده است، افزود: در سال گذشته قریب به پنج هزار بازرسی انجام گرفت که هشت هزار و 500 مورد آن گزارش شده است. در مجموع گزارش های اصلی سه هزار و 854 مورد بوده که بیش از 10 هزار مورد آن را برای موارد اجرایی و کاربردی ارایه کرده ایم.

 

وی گفت: هزار و 242 گزارش معرفی به مراجع قضایی رسیده و چهار هزار و 400 نفر نیز برای رسیدگی به اتهامات به دستگاه قضا معرفی شدند. همچنین سه هزار و 383 گزارش تخلفات اداری به سازمان بازرسی رسیده است که 10 هزار و 600 نفر به مراجع رسیدگی به تخلفات اداری در دستگاه قضا در سال گذشته معرفی شدند.

 

وی تصریح کرد: در سه ماهه امسال دو هزار و 121 مورد بازرسی صورت گرفته و هزار و 234 گزارش ارسال شد و همچنین سه هزار و 700 پیشنهاد اجرایی و کاربردی انجام گرفته است.

 

رییس سازمان بازرسی در مورد نابسامانی بازار مسکن و عکس العمل سازمان بازرسی در این موضوع گفت: در حوزه مسکن سازمان بازرسی قبلا ورود داشته و گزارش هایی نیز اعلام کردیم اما باید توجه کنیم که تکالیفی بر اساس قانون بر عهده دولت بوده که بر زمین مانده و این موضوع از دلایل نابسامانی بازار مسکن است؛ به طور مثال دولت سامانه مالی املاک و اسکان کشور را باید طی شش ماه راه اندازی می کرد اما به تازگی به این دو حوزه ورود کرده و این امر سبب می شد که تمام معاملات مسکن و مستغلات در سامانه مذکور ثبت شود و از آشفتگی های امروز جلوگیری می شد. این سامانه از سال 94 قرار بود تشکیل شود اما تاکنون اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.

 

رییس سازمان بازرسی اظهار کرد: از جمله بحث های امروز در حوزه مسکن، خانه های خالی و اخذ مالیات از آنهاست که طبق اعلام دولت و برخی نمایندگان دو و نیم میلیون خانه خالی در کشور وجود دارد که برخی از نمایندگان اظهار می کنند افرادی در کشور تا 700 خانه دارند که این امر ناشی از آشفتگی بازار مسکن است. اگر نظارت ها به درستی انجام شود و سامانه شکل بگیرد تمامی این موضوعات قابل بررسی است و می توان اخذ مالیات از آنها صورت گیرد.

 

رییس سازمان بازرسی اظهار کرد: دولت باید اجرای کامل قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن را مورد توجه قرار داده و بحث واگذاری اراضی که اخیرا از سوی دولت مطرح شد و همچنین بافت های فرسوده برای تولید مسکن می تواند از عوامل تاثیرگذار در کاهش قیمت مسکن باشد.

 

حجت الاسلام درویشیان در مورد وضعیت بازار خودرو، ارز و سکه نیز افزود: مسکن، خودرو، ارز و سکه به عنوان کالاهای سرمایه ای مورد توجه قرار گرفته اند و از سوی دیگر کاهش ساخت و ساز توسط بخش خصوصی افزایش قیمت مصالح ساختمانی، دلالی و بورس بازی در این زمینه موجب افزایش قیمت مسکن و اجاره بها شده است اما ما با جدیت به دنبال ساماندهی این امور هستیم.

 

وی در مورد اقدامات سازمان بازرسی در حوزه خودرو اظهار کرد: این مسئله همواره در دستور کار بوده و شورای رقابت با پیگیری های انجام شده در عرصه قیمت خودرو وارد شده که علیرغم تلاش برخی که مانع این موضوع بودند، اقداماتی صورت گرفته است.

 

وی افزود: برخی به دنبال این موضوع هستند که شورای رقابت را از گردونه خارج کنند تا پنج درصد بیشتر و یا کمتر از قیمت حاشیه بازار قیمت خودرو را تعیین کنند. معتقدیم حاشیه بازار برای زمانی است که نابسامانی و اراده جدی در تولید و عرضه خودرو در اقتصاد کشور نباشد.

 

وی در مورد ساماندهی کارت های بازرگانی در پاسخ به سوالی افزود: این موضوع قصه پر غصه است و اگر بستر اصلاح فراهم شود، امکان فساد وجود ندارد. تا زمانی که مبحث کارت اجاره ای مطرح باشد، فساد به وقوع می پیوندد. خوشبختانه از سوی دستگاه قضا اعلام شد که امکان وکالت در کارت بازرگانی وجود نداشته باشد ما معتقدیم کارت های بازرگانی باید حذف شود تا بتوان اقدامات بهتری در این قضیه صورت گیرد.

 

وی در مورد راه حل دیگر کارت های بازرگانی تصریح کرد: معتقدیم هر شخصی حقیقی و حقوقی باید نسبت به اعتبار مالیاتی خود اجازه تجارت داشته باشد و در این موضع راه اهدازی یک سامانه کار بسیار ساده ای است که می تواند به راحتی نابسامانی در این بازار را حل کند تا اینکه خواهیم کار ارایه دهیم و افراد مختلف از طریق اجاره و یا بارگزاری آن از آن سوء استفاده کنند.

 

درویشیان در مورد ورود یکی از بانک های کشور برای خرید تعداد بالایی سکه و اختلال در این بازار گفت: گزارشی در این زمینه دریافت نکردیم، اگر سندی دارید به ما اعلام کنید یا نام بانک را بگویید تا پیگیری های لازم انجام شود. در سازمان بازرسی در حال حاضر پرونده ای با این عنوان نداریم، داستان سکه و ارز به عوامل مختلف اقتصادی، صادرات و واردات بستگی دارد که در حوزه تحولات ارزی چندین پرونده وجود دارد و 200 میلیون دلار تخلف در زمینه تعهد ارزی محرز و به مرجع قضایی اعلام شده است.

 

وی گفت: افرادی نسبت به خرید کالا به ازای ارز دولتی قرار بود اقداماتی را انجام دهند که یا واردات کالا انجام شود و یا ارز در سامانه نیما مسترد نشده است که پرونده ای در این زمینه در دست بررسی است.

 

رییس سازمان بازرسی کشور در مورد تخلفات منطقه لواسانات اظهار کرد: این سازمان نسبت به کسانی که لابی می کنند چه در دستگاه های مربوطه و چه شبه قضایی با جدیت برخورد می کند و پرونده ها با حساسیت دنبال می شود. لواسان از مناطق حائز اهمیت است و تصرفاتی در آن صورت گرفته که برخی از آرای کمیسیون ماده 100 در این زمینه قطعی شده و دیوان عدالت نیز تاییدیه لازم برای خود را ابلاغ کرده و باید اقدام لازم الاجرا شود، حتی اگر پرونده مربوط به هر مسئولی در مقام بالادستی باشد.

 

وی گفت: موضوع پرونده شبنم نعمت زاده در لواسان اجرا شد. رای دوم مربوط به یکی دیگر از مسئولان است که اجرا می شود و بدون هیچ ملاحظه و خط قرمزی پیگیری های لازم را انجام می دهیم.

 

حجت الاسلام درویشیان در مورد تخلف دولت در خرید هواپیمای فلو هیچیک گفت: در این مورد پرونده ای در جریان رسیدگی است ولی نامه ای از سوی دستگاه قضا در این زمینه به ما نرسیده است.

 

وی در مورد پرونده سقوط هواپیمای تهران – یاسوج و اشتغال به کار یکی از محکومان این پرونده علیرغم صدور حکم انفصال از خدمت تصریح کرد: جلسه دادگاه در این زمینه برگزار شده و احتمالا 15 شهریور جلسه دوم برگزار و رای مقتضی صادر می شود.

 

وی در مورد پرونده آسیه پناهی گزارشی در این رابطه مطرح شده که در حال نهایی شدن است. در دادگستری کرمانشاه قرار صادر و افراد متخلف از کار برکنار شده اند. کسانی که بدون مجوز نسبت به تخریب آلونک آسیه پناهی اقدام کرده بودند، پرونده آنها در حال نهایی شدن و نتایج در این زمینه اعلام می شود.

 

وی در مورد پرونده طبری افزود: در این زمینه گزارش هایی سازمان بازرسی ارایه کرد که مورد توجه و رسیدگی قرار گرفت و رسانه ای شد و نماینده دادستان گزارش های ما را در این پرونده اعلام کرد.

 

وی در مورد اعلام بازداشت تعدادی از افراد سازمان بازرسی در فضای مجازی اظهار کرد: در حال حاضر کسی از این سازمان بازداشت نیست، یک نفر قبل از این مورد اتهام بوده که قطع همکاری او پیش از این با سازمان بازرسی انجام شده است. میان دستگاه های اجرایی سازمان بازرسی پاک ترین سازمان است و اگر دستگاهی یک تا دو درصد مشکل داشته باشد در این سازمان به درصد کم هم نمی رسد.

 

وی خاطرنشان کرد: در برخورد با فساد با کسی تعارف نداریم چه این فرد در داخل یا خارج از این سازمان باشد. با کوچک ترین شائبه در مورد فساد ورود می کنیم و برخورد با خاطیان را در دستور کار قرار دادیم.

 

درویشیان در مورد بیمه بیکاری ناشی از کرونا و سر باز زدن سازمان تامین اجتماعی از پرداخت های بیمه بیکاری گفت: 683 هزار نفر مشمول بیمه بیکاری به دلیل کرونا هستند که این افراد به سازمان تامین اجتماعی معرفی شده و تا پایان اسفند تامین اجتماعی 105 میلیارد به حساب 95 هزار نفر واریز کرده است. همچنین 741 میلیارد به 510 هزار نفر در فروردین واریز شد و هنوز در بررسی های این سازمان به موضوع سر باز زدن تامین اجتماعی از پرداخت مطالبات افراد نرسیده ایم./

کد خبر 942202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha