تقویت بنیان های اعتقادی مهمترین راه نهادینه کردن روحیه کرامت 

حجت الاسلام سید علی حسینی گفت: از مهمترین آنها تقویت بنیان‌های اعتقادی در جامعه است، زیرا معروف است از کوزه برون همان طراود که در اوست، انسان آنچه را که به آن باور دارد در گفتار، رفتار و کردار خویش نشان می دهد.

حجت الاسلام «سید علی حسینی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان جنوب، ضمن تبریک دهه کرامت، گفت: راه های نهادینه کردن روحیه کرامت در مردم متعدد است اما از مهمترین آنها تقویت بنیان‌های اعتقادی در جامعه است زیرا معروف است، از کوزه همان تراود که در اوست، انسان آنچه را که به آن باور دارد در گفتار، رفتار و کردار خویش نشان می دهد.

این کارشناس دین اظهار کرد: اعتماد به خداوند، معاد باوری، دین محوری و باور به پاداش الهی روحیه کرامت و سخاوت را تقویت کرده و توجه به آثار کرامت موجب نهادینه شدن این روحیه در جامعه می شود.

وی بیان کرد: کرامت در لغت به معنای، بزرگی، شأن، رتبه، وقار، عزت، شرافت، احترام، امر خارق العاده، معجزه، آبرو و بخشش است اما معنی عرفی کرامت همان بخشندگی است و افرادی اهل کرامت اند که دارای روح بزرگ، مقام و رتبه معنوی، صاحب وقار و عزت و شرف هستند پس انسان هایی که تربیت یافته آموزه های وحیانی، عزیز و شریف نباشند اهل بخشش نیستند.

حجت الاسلام حسینی تاکید کرد: ما در جامعه اسلامی علاوه بر تلاش برای تربیت نسلی بخشنده باید یک سری زیر بناها را در آنان تقویت کنیم و به آنها بیاموزیم که در امر بخشندگی مراقب جایگاه آبرویی و معنوی نیازمندان باشند تا به کرامت آنها آسیبی نرسد و کمک و یاری رساندن به نیازمندان به گونه ای عزتمندانه مدیریت شود.

این کارشناس دین ابراز کرد: به دلیل اختلاف طبقاتی مالی پدید آمده در اثر عوامل گوناگون در طول دوران قبل و بعد از انقلاب و تاکنون نمی توان بار همه مشکلات را بر دوش دولت ها گذاشت زیرا برخی از عوامل و محدودیت ها موجب شده تا دولت ها به تنهایی قادر نباشند کلیه مشکلات را حل کنند.

وی اضافه کرد: بنابراین در اینجا ضرورت روح کرامت که بخشی از آن همان روحیه جهادی پدید آمده در متن مردم و انقلاب است چندین برابر احساس می شود و در آموزه‌های دینی ما، بر توجه به همنوعان و همکیشان بسیار سفارش شده است.

حجت الاسلام حسینی در خاتمه با بیان این مطلب که ره آورد کرامت انسانی ۲ سویه است، اظهار کرد: کرامت انسانی موجب می شود که هم بخشنده و هم بخشیده شده به آرامش برسند، گاهی کسی که مال دارد آسایش دارد اما آرامش ندارد بنابراین بخشش و صدور روحیه کرامت به وی آرامش می دهد و خود و مالش را مفید می داند و لذت این مفید بودن را حس می کند و در این خصوص پیامبر اکرم (ص) می فرماید؛ بهترین شما مفید ترین شما برای مردم است. 

کد خبر 942343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha