دغدغه متولیان فرهنگی استان فارس رونق بخشی به دهه کرامت باشد

عزیزی نیا گفت: دغدغه مسئولان متولی فرهنگ در استان و کشور نباید مناسبت محور باشد، بلکه می بایست به صورت برنامه منظم و منسجمی در طول سال جهت رونق دهه کرامت، خصوصا معرفی حضرت احمدبن موسی علیهما السلام باشد.

خبرگزاری شبستانجهرم

نامگذاری مناسبت های مختلف در کشور فلسفه و مفهوم خاص خود را دارد که نشأت گرفته از محتوای آن مناسبت است؛ «دهه کرامت» نیز در کشور ما در سال های گذشته و در تقویم ایران اسلامی نامگذاری شده و فاصله بین ولادت حضرت معصومه (س) و حضرت امام رضا (ع) به این عنوان نام نهاده شده و به یمن قدوم این موالید نورانی جشن و سرورهای ویژه ای در دهه کرامت برگزار می شود.

 

آنچه که سبب شده این دهه به نام کرامت نامیده شود بزرگواری ائمه اطهار (ع) بوده و در اصل کرامت از نگاه اهل بیت (ع) ملاک دینداری انسان ها شناخته می شود؛ ائمه معصوم (ع) نیز به عنوان امامان کریم هم شناخته می شوند و تجلی گاه اسماء الهی هستند.

 

ترویج سیره و روش معصومان از اهداف دهه کرامت است تا با زنده نگه داشتن الگوهای حقیقی در زندگی، روح بندگی خدا را در خود تقویت کرده و آن را به جامعه منتقل کنیم.

 

دهه کرامت تنها بهانه ای برای تقویت روحیه معنویت، خودسازی، تقواپیشگی و در یک کلام بندگی خداوند متعال است چرا که اهل بیت (ع) چیزی جز این از مردم نخواسته و تمام هدف خود از زندگی جز بندگی خدا نبوده است.

 

دهه کرامت فرصتی برای انتقال این مفاهیم به مردم به ویژه نسل جوان است تا از اندیشه های زلال اهل بیت (ع) نهایت استفاده را کرده و در زندگی خود مسیر اهل بیت (ع) را به عنوان الگو و سیره علمی قرار دهند.

 

این ایام بهانه شد تا به سراغ «حسن عزیزی نیا»، مدیر موسسه دارالتحفیظ «الهادی (ع)» شهرستان جهرم برویم و با وی به گفتگو بنشینیم؛ شما را به مطالعه این گفتگو دعوت می کنیم.

 

 

 از نظر حضرتعالی دهه کرامت چه میزان می تواند در معرفی سیره اهل بیت (ع) به ویژه حضرت امام رضا (ع)، حضرت شاهچراغ (ع) و حضرت معصومه (س) به مردم، موفق باشد؟

هرچه که شناخت انسان نسبت به اشخاص و حتی اشیاء بیشتر باشد، طبیعتا در مواجه با آن نیز دقت بیشتری دارد.

 

به عنوان مثال تواضع و کرنش شاگردان یک مربی رزمی که در سطح ملی و بین المللی کار می‌کند در مواجه با استاد خود با توجه به شناختی که از او دارند بسیار بیشتر است تا افراد عادی در کوچه و خیابان، چرا که آنان شناخت کاملی از استاد خود دارند و به راحتی در مقابل او قد علم نمی‌کنند.

 

هر چه شناخت و معرفت ما نسبت به اهل بیت علیهم السلام بیشتر شود، تواضع، احترام و انس ما با آن بزرگواران بیشتر می شود.

 

دهه کرامت فرصت مناسبی است که حداقل با آن عرشیان فرش نشین کمی بیشتر آشنا شویم ولو با خواندن کتاب، داستان یا روایتی از آنان.

 

 

دهه کرامت چگونه می تواند عنوان «سومین حرم اهل بیت (ع)» را در ایران اسلامی، بیش از پیش مشخص و نهادینه کند؟

دغدغه مسئولان متولی فرهنگ در استان و کشور نباید مناسبت محور باشد، بلکه می بایست به صورت برنامه منظم و منسجمی در طول سال جهت رونق دهه کرامت، خصوصا معرفی حضرت احمدبن موسی علیهما السلام باشد و در اين ایام ثمره و نتیجه فعالیت های به بار نشسته را تقویت کرد.

 

نقش علما و روحانیون در معرفی و شناساندن دهه کرامت به ویژه شخصیت حضرت احمد بن موسی (ع) بسیار لازم و ضروری است؛ تریبون های مختلف به خوبی می تواند در احیای این سنت نیک بسیار موثر باشد.

 

منبرها، تربیون نماز جمعه، فضای مجازی، فضاسازی های شهری، تهیه و توزیع تراکت ها و بروشورهایی برای معرفی سومین حرم اهلبیت (ع) و ... تنها برخی از کارهایی است که می توان در بزرگداشت دهه کرامت و معرفی بزرگان دین از آن بهره گرفت.

 

 

چه توقعی حضرتعالی پیرامون دهه کرامت و معرفی حضرت شاهچراغ (ع) دارید؟ جامعه، فرهنگوران و مسئولین چه نقشی در این توقع دارند.

 رسانه می تواند یکی از بهترین ابزارها جهت شناخت حضرت شاهچراغ علیه السلام باشد، البته منظورم از رسانه صرف پخش مراسمات و سخنرانی و موارد معمول نیست، بلکه موارد فاخر و عامه پسندی از جمله تهیه فیلم، کرامات حضرت، تحولات روحی که در این حرم مقدس اتفاق افتاده و... می تواند شناخت مردم را نسبت به حضرت شاهچراغ علیه السلام بیشتر کند.

 

به نظر می رسد آنچه از همه مهمتر است معرفی اهلبیت (ع) به نسل جوان، دانش آموزان و دانشجویان است و لازم است در بزرگداشت این مناسبت ها نیز گروه هدف خود را این قشر از جامعه قرار دهیم؛ این مهم نیز جز با تلاش آموزگاران، معلمان، اساتید دانشگاه، پایگاه های بسیج، کانون های فرهنگی هنری مساجد و محیط هایی که محل تجمع نسل جوان است، میسر نیست و البته هر فرد به نوبه خود وظیفه دارد در راستای ترویج مکتب اهلبیت (ع) گامی هر چند کوچک بردارد.

 

 

به نظر حضرتعالی برنامه ریزی صحیح برای این دهه می تواند در توسعه گردشگری مذهبی در شیراز، یاری رسان باشد؟

قطعا یکی از مراکز گردشگری در شیراز حرم مطهر شاهچراغ علیه السلام است که با برنامه ریزی صحیح می‌توان دهه کرامت را در اذهان سراسر کشور به نام شیراز و حرم شاهچراغ علیه السلام شناساند.

 

در راستای معرفی این مرکز معنوی تمام دستگاه های اجرایی در سومین حرم اهلبیت (ع) باید پای کار بیایند و در شناساندن آن اقدام کنند؛ معتقدم معرفی و شناساندن حضرت شاهچراغ علیه السلام تنها به چند دستگاه متولی مربوط نمی شود و وجود با برکت حضرت احمد بن موسی علیه السلام در شیراز خود بزرگترین دلیلی است که تمام مسئولان دستگاه ها با جدیت و احساس وظیفه پای کار آمده و دین خود را در قبال این بارگاه ملکوتی و حضرت شاهچراغ علیه السلام ادا کنند. 

 

البته در این مسیر سهم ارگان ها و نهادهای متولی همچون اوقاف و امور خیریه، میراث فرهنگی و گردشگری و دیگر نهادهای مرتبط بیشتر است و این نهادها نه تنها وظیفه ذاتی در توجه به این بارگاه مقدس دارند بلکه توجه بیش از پیش به سومین حرم اهل بیت (ع) را باید در اولویت برنامه های سالانه خود قرار دهند.

 

 

کانون های فرهنگی هنری مساجد به عنوان یکی از بازوان برگزاری دهه کرامت چه میزان توانسته اند در این رابطه موفق عمل کنند؟

هیئت های مذهبی، کانون های فرهنگی هنری مساجد و مراکز مردم نهاد همیشه فعال و پیشرو در برگزاری مراسمات مذهبی در کشور بوده اند و زیبایی این مراسمات نیز به مردمی بودن آن است.

 

اما یک مشکل اساسی و ریشه ای وجود دارد که برنامه های فرهنگی_مذهبی متولی ندارد و همین باعث عدم اتحاد، عدم یک پارچگی و عدم خلق کارهای بزرگ و هدفمند در عرصه فرهنگی کشور می شود.

 

«واعتصموا بحبل الله جمیعا و لاتفرقوا»، متاسفانه در بین مراکز فرهنگی بسیار کم رنگ است.

 

 

دستگاه های اجرایی چه رویه ای برای هرچه بهتر معرفی شدن این دهه، می تواند پیش گیرد؟

متاسفانه سال به سال به جای اینکه بودجه مراکز قرآنی، فرهنگی و مذهبی افزایش یابد، کاهش پیدا می‌کند، و این اتفاق خود خبر می دهد از عدم دغدغه مسائل فرهنگی توسط مسئولان، که امیدواریم در مجلس جدید اتفاقات تلخ گذشته رخ ندهد.

 

اگرچه مساجد به عنوان پایگاه های مذهبی سهم خود را در راستای احیای دین و به صورت خودجوش بر می دارند و در طول سال نیز با برگزاری مراسم های ویژه اهل بیت (ع) اجازه نمی دهند پرچم خاندان عصمت و طهارت به زمین بیفتد اما ادارات و نهادهای دولتی و غیردولتی موظف به گرامی داشت این ایام به ویژه دهه کرامت هستند.

 

دستگاه های اجرایی در ابتدا لازم است در فضاسازی این دهه در محیط های اداری اقدام کرده و سپس در معرفی و شناساندن دهه کرامت به مردم تبلیغ و اطلاع رسانی کنند.

 

گرچه معتقدیم برخی کارها بار مالی و هزینه هایی را برای دستگاه ها به همراه دارد اما به نظر می رسد از بودجه های در اختیار این نهادها که صرفا عنوان فرهنگی داشته می توان بهره گرفت و حتی الامکان در محیط اداری خود به گرامی داشت این ایام پرداخت.

 

 

سخن پایانی حضرتعالی پیرامون دهه کرامت بفرمایید.

دهه کرامت یاد آور امام معصومی است که هجرت در راه خدا را اگر به نفع دین باشد افتخار می‌داند؛ یاد آور عظمت دختر معصومه ای است که تمام وجود خود را در راه اعتلای دین خود خرج کرد؛ یاد آور امام زاده جلیل القدری که قدر و منزلت ایشان ناشناخته مانده است.

 

در دهه کرامت تمرین کنیم در روابط خود با دیگران قدری کریم تر و بخشنده تر باشیم.

 

 

 

 

کد خبر 942491

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha