برای دهه کرامت برنامه های بلند مدت تدوین شود

منوچهری گفت: برای گرامیداشت دهه کرامت برنامه های کوتاه مدت و بلندمدت تدوین شود و اجرای برنامه ها و پیگیری ها به همین بازه زمانی ۱۰ روزه منحصر نشود.

خبرگزاری شبستان - شیراز:

 

دهه کرامت به دهه اول ماه ذی القعده گفته می شود که با ولادت حضرت معصومه (س) آغاز می شود و با ولادت امام رضا (ع) در ۱۱ ذی القعده به پایان می رسد، در این میان ششم ذیقعده به نام روز حضرت شاهچراغ (ع) نامگذاری شده است.

«روح الله منوچهری»، مدیر کل کتابخانه های عمومی فارس پیرامون دهه کرامت پاسخگو سئوالات ما بود که آن را در زیر می خوانید:

1- از نظر شما دهه کرامت چه میزان می تواند در معرفی سیره اهل بیت (ع) به ویژه حضرت امام رضا (ع)، حضرت شاهچراغ (ع) و حضرت معصومه (س) به مردم، موفق باشد؟

وقتی مناسبتی در تقویم رسمی ثبت می شود و برای برگزاری آن در سطح های مختلف جز و کلان برنامه ریزی هایی شکل می گیرد و آن موضوع در جامعه نمود می یابد، خدمات مردمی که در دهه کرامت توجه علاقه مندان در هر کوچه و خیابان برگزار می شود و برنامه های ترویجی که توسط سازمان های فرهنگی برنامه ریزی شده است باعث می شود افرادی که تاکنون کمتر به این موضوع توجه کرده اند، کاملا در فضای ایجاد شده قرار گیرند، این تذکرها و یادآوری های ایجاد شده در شناساندن سیره اهل بیت و دهه کرامت لازم است.

 

2- دهه کرامت چگونه می تواند عنوان «سومین حرم اهل بیت (ع)» را در ایران اسلامی، بیش از پیش مشخص و نهادینه کند؟

عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) از زمان سفر رهبر معظم انقلاب برای شیراز تعیین شد و دهه کرامت به سه بزرگوار منسوب است و وقتی در کشور در سطح کلان برنامه هایی برای گرامیداشت حضرت شاهچراغ (ع) برگزار می شود و در کنار برنامه های گرامیداشت امام رضا (ع) و حضرت معصومه قرار می گیرد، اهمیت حضرت شاهچراغ (ع) و سومین حرم اهل بیت (ع) بیشتر نمود پیدا می کند.

 

3- چه توقعی شما پیرامون دهه کرامت و معرفی حضرت شاهچراغ (ع) دارید؟ جامعه، فرهنگوران و مسئولین چه نقشی در این توقع دارند؟

انتظار عموم مردم به ویژه فرهنگوران و علاقه مندان خاندان اهل بیت (ع) در شیراز این است که به همان میزان که برنامه های کشوری در مشهد و قم انجام می گیرد در شیراز نیز برای معرفی هر چه بیشتر حضرت احمد بن موسی (ع) شکل گیرد و همان فضا با بومی سازی در جوار بارگاه مطهر حضرت احمدبن موسی (ع) هم انجام شود، در استان هم ادارات، فرهنگوارن و متولیان وظیفه دارند که در حوزه شناخت حضرت احمد بن موسی (ع) در کشور بیشتر تلاش کنند، ایجاد جشنواره های ادبی و هنری، ایجاد پروژه های پژوهشی و تالیف و گردآوری کتب درباره شاهچراغ (ع) از جمله برنامه هایی که باید در استان انجام شود.

 

4- آیا دهه کرامت که بیش از یک دهه از عمرش می گذرد توانسته انتظارات برای معرفی حضرات به ویژه حضرت شاهچراغ (ع) را برآورده کند، اگر نتوانسته چه راهکارهایی وجود دارد؟

توفیق هایی بسیاری تاکنون داشته است ولی صددرصد نتوانسته انتظارات را تامین کند و توقع جامعه نیز بیشتر است، لازم است که برای گرامیداشت دهه کرامت برنامه های کوتاه مدت و بلندمدت تدوین شود و اجرای برنامه ها و پیگیری ها به همین بازه زمانی 10 روزه منحصر نشود.

 

5- آیا به نظر شما برنامه ریزی صحیح برای این دهه می تواند در توسعه گردشگری مذهبی در شیراز، یاری رسان باشد؟

به یقین موثر بوده است در سال های اخیر شاهد بودیه ایم که مسافرانی که شیراز را مقصد سفر خود می دانند به شیراز دیگر به چشم یک شهر ادبی و تفریحی نگاه نمی کنند، بلکه جنبه زیارتی آن و را در نظر می گیرند و بسیاری از آن ها حتی تلاش می کنند که لحظه آغاز سال نو را در حرم مطهر شاهچراغ (ع) بگذرانند و این بسیار برای تبیین سومین حرم اهل بیت (ع) موثر بوده است، تا پیش از این به جنبه مذهبی شیراز توجه چندانی نشده بود و بعد فرهنگی و هنری و مکتب های شیراز نمود بیشتری داشت اما در حال حاضر بعد زیارتی شیراز نیز جایگاه خود را در میان مسافران این شهر یافته است.

 

6- کارهای سازمان شما برای این دهه در سال جاری بیان بفرمایید؟ 

برنامه کلان نهاد کتابخانه های عمومی کشور در راستای گرامیداشت دهه کرامت و خاندان مطهر حضرت امام رضا (ع)، جشنواره کتابخوانی رضوی است که در سال های گذشته باشور و مشارکت عالی مردم همراه بوده است، امسال هم دهمین دوره آن در حال برگزاری است و تا پایان تیرماه مهلت شرکت در این مسابقه مشخص شده است، این جشنواره در استان با جدیت دنبال می شود، کتابخانه های عمومی نیز در جای جای استان نیز برنامه های متنوعی همچون نشست های کتابخوان و معرفی کتاب با موضوع جشنواره رضوی و دهه کرامت نیز اجرا خواهند کرد، برنامه های فرهنگی و ترویجی کتابخانه ها در ماه پیش رو به صورت کامل با محوریت گرامیداشت دهه کرامت خواهد بود.

 

7- سخن پایانی شما پیرامون دهه کرامت بفرمایید؟

به نظر می رسد که لازم است هم افزایی بیشتری در حوزه معرفی جایگاه حضرت احمد بن موسی (ع) شکل گیرد و دستگاه های اجرایی استان به ویژگی متولیان فرهنگی فارس و شیراز با همکاری و برنامه ریزی این موضوع مهم را پیش ببرند.

 

 

کد خبر 942608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha