برگزاری جشن‌های خیابانی دهه کرامت در بابل

واثقی از برگزاری جشن‌های خیابانی دهه کرامت به همت خادمیاران رضوی در ۶ ایستگاه با ارائه برنامه‌های متنوع فرهنگی هنری، مشاوره تبلیغی با مضامین معارف رضوی ودلنوشته ها در شهرستان بابل خبر داد و گفت: پاسداشت این دهه با رعایت نکات بهداشتی همراه است.

خبرگزاری شبستان مازندران؛ استان مازندران را به طریق الرضا (ع) می‌شناسند مردم این دیار بیشتر کشاورز هستند و در فصل برداشت محصول سهم حضرت را باهدف افزایش برکت کشت و کارشان برمی‌دارند و راهی مشهد مقدس می‌شوند. مردم این خطه برای خدمت به نیت ائمه اطهار (علیهم‌السلام) به‌ویژه امام رضا (علیه‌السلام) سر از پا نمی‌شناسند و به طرق مختلف از برگزاری مراسم‌های مناسبتی گرفته تا رفع مشکلات محرومین و بیماران و تهیه جهیزیه نوعروسان و رونق بخشیدن به سفره نیازمندان درصدد ترویج نیکی‌ها و سیره ائمه معصومین (علیهم‌السلام) هستند. ازاین‌رو با «جعفر واثقی» دبیر کانون خدمت رضوی شهرستان بابل که خود و همشهریانش پیشتاز در خدمت به نیت امام رضا (علیه‌السلام) هستند و در همین بحران کرونا اقدامات در خورتحسینی انجام دادند، به مناسبت دهه کرامت به گفت‌وگوی تفصیلی پرداختیم که باهم می‌خوانیم؛ 

 

*لطفاً خودتان را معرفی بفرمایید و بگویید در کدام شهرستان و با چه تعداد خادمیار فعالیت می‌کنید؟

«جعفر واثقی» از شهرستان بابل با هزار و 800 خادمیار ثبت نامی در سامانه خادمیاری آستان قدس رضوی که تمامی این تعداد دوره‌های آموزشی خدمت را طی کردند، مراحل گزینش آن‌ها انجام شد و در عرصه‌های مختلف خدمتی سازمان‌دهی شدند مشغول به فعالیت در بخش محرومیت‌زدایی با پیوست فرهنگی به نیت امام رضا (علیه‌السلام) هستم.

 

*عمده فعالیت‌های حوزه خادمیاری را بفرمائید؟

تمامی خادمیاران جذب‌شده، به‌صورت داوطلبانه، بخشی از مهارت‌ها و توانمندی‌های خود را با سازمان‌دهی آستان قدس رضوی بکار می‌گیرند، این فعالیت‌ها عمدتاً در ۴ محور شامل فعالیت‌های ستادی، فرهنگی، امداد محرومین و وقف و نذر می‌شود که همه این خدمات در قالب شبکه خادمیاری در حوزه مأموریت شهرستانی انجام می‌پذیرد، خادمیارانی که در این خدمات مشارکت می‌کنند، افتخار خدمت در حرم رضوی به‌منظور خدمت به مشتاقان و زائران حرم رضوی را پیدا می‌کنند.

 

*اگر تاکنون برنامه ابتکاری در حوزه خادمیاران داشتید لطفاً شرح دهید.

اساساً خدمت در آستان قدس رضوی تماماً از نوع برنامه‌های ابتکاری است، چراکه ما بنا نداریم با سایر دستگاه‌های امدادی و فرهنگی موجود در کشور موازی کارکنیم. خادمیاران رضوی در ارائه خدمت معمولاً در حوزه‌هایی ورود می‌کنند که به دلیل محدودیت‌های دستگاه‌های دولتی مورد غفلت قرار می‌گیرد، مثلاً در مورد امدادرسانی، تلاش بر این است که مددجویانی که تحت پوشش هیچ نهاد حمایتی نیستند در اولویت خدمت‌رسانی قرار بگیرند و یا برنامه‌هایی که نظیر دیدار با سالمندان، عیادت از بیماران، حمایت از سنت حسنه ازدواج، صلح و سازش میان مردم، سرکشی به نیازمندان و حل مشکلات مختلف اجتماعی آنان، تنظیف محل سکونت نیازمندان و ده ها نیاز فرهنگی تربیتی که متأسفانه بخش زیادی از آسیب‌های اجتماعی به دلیل کم‌توجهی به همین امور مهم است، در تمامی موارد اشاره‌شده در دستگاه‌ها و سازمان‌های متولی سنتی هیچ سازوکاری برای رفع این نیازها دیده نشده است، اما در خدمات خادمیاران رضوی، انگیزه‌ها بر مبنای حضرت حق و گره‌گشایی در پرتو خداخواهی است که ما از آن به خدمت مؤمنانه تعبیر می‌کنیم. به‌عبارت‌دیگر رابطه خادم و مخدوم در دستگاه علی ابن موسی‌الرضا (ع) صرف رابطه‌ی اداری و کمک‌رسانی نیست، بلکه این خدمات از نوع تعادل، مواسات و خدمت کریمانه است، برای اینکه اهل‌بیت (ع)  اهل کرامت بودند.

 

خادمیاران ما اهتمام جدی به خودسازی معنوی دارند، چراکه خدمت مؤمنانه نیازمند رفتار کریمانه است که این مهم از طریق آموزش‌های مستمر غیرحضوری در فضای مجازی و حضور در حرم مقدس رضوی برای خادمیاران رضوی میسر می‌شود. تا در این مسیر رفتار رضوی در خادمین نهادینه شود.

 

* تاکنون چه اقداماتی در حوزه محل خدمت خود انجام دادید و سهم مشارکتی خادمیاران آن شهرستان را در محرومیت‌زدایی بفرمائید؟

ما در همه فعالیت‌های خود که در ۴ محور سازمان‌دهی کردیم، استراتژی خودمان را بر روی ۲ موضوع مهم متمرکز کردیم: یک محور امداد مستضعفان و محور دوم تبیین معارف رضوی است.

 

در بخش اول خدماتی نظیر تهیه و توزیع سبد کالا، ساخت و تعمیر خانه نیازمندان، تهیه جهیزیه برای نوعروسان، تهیه پوشاک و البسه، اعزام زائران محروم، تأمین لوازم‌خانگی برای خانواده‌های نیازمند، تأمین داروهای بیماران، ویزیت رایگان و مشاوره سلامت، مشاوره حقوقی، مشاوره تحصیلی، کارآفرینی و اشتغال، مشاوره خانواده، تعمیر لوازم‌خانگی محرومین و ... توسط کانون‌های موضوعی و تخصصی خادمیاران رضوی مبتنی بر حب الرضا (ع) و باهدف توانمندسازی و گره‌گشایی از کار محرومین صورت می‌گیرد.

 

در بخش دوم فعالیت‌ها تبیین معارف رضوی از مأموریت‌های جدی خادمین در کانون‌های تخصصی تبلیغ، هنری، قرآن و حدیث، در قالب جلسات فرهنگی برای نوجوانان و کودکان و تبیین معارف رضوی توسط مبلغین خادمیار در محافل مذهبی و مساجد در جمع محبین اهل‌بیت (ع) برای یک زندگی مؤمنانه برگزار می‌شود.

 

هر یک از این کانون‌ها در طول سال بر اساس برنامه‌های تدوین‌شده فعالیت‌هایی را به اجرا درمی‌آوردند، اما در شرایط و مقتضیات سازمان نیازها دستخوش تغییراتی می‌شود که کانون‌ها به فراخور شدت این نیازها فعالیت‌های خود را متمرکز می‌کنند، اما آنچه این حرکت مؤمنانه را همواره پرشتاب و جوشان نگه می‌دارد و به‌عنوان پیش‌ران این حرکت وجود دارد، نام ولی‌نعمتمان حضرت ثامن‌الحجج علی ابن موسی‌الرضا (ع) است.

 

*در بحث کرونا چه اقداماتی توسط خادمیاران انجام‌گرفته است؟

در هفته آخر سال ۹۸ و آغاز سال ۹۹ حوادثی رقم خورد که جهت‌گیری خادمیاران، متناسب با این حرکت شکل گرفت. با شروع بیماری کرونا در کشور خادمیاران آستان قدس رضوی شهرستان بابل همانند همه گروه‌های جهادی با بسیج امکانات، فعالیت خود را آغاز کردند، خادمیاران در ۲ کارگاه تجمعی و چندین کارگاه خانگی سازمان‌دهی شدند و موفق شدند 40 هزار عدد ماسک، ۲۰ هزار لیتر مواد ضدعفونی‌کننده، ۵ هزار جفت دستکش و ۴۰۰ عدد گان بهداشتی تولید و توزیع کنند که در آن شرایط اوج بیماری اقدام بسیار مؤثری در تأمین نیازهای جامعه، به‌ویژه جامعه هدف ما بوده است.

 

همچنین در این ایام، به‌منظور قدردانی از تلاش‌های مجاهدانه کادر درمانی بیمارستان شهید یحیی نژاد در قالب طرح نسیم مهر رضوی دیدار خادمیاران با کادر درمانی و عیادت از بیماران کرونایی با اهدا بسته‌های متبرک انجام شد و تعداد ۱۰۰۰ پرس غذای حضرتی بین کادر درمان، بیماران و چند کارگاه جهادی تولید ماسک و گان در سطح شهرستان توزیع شد.

 

*برای ماه رمضان و دستگیری از نیازمندان با توجه به عدم اجرای برنامه‌های افطار دهی چه کردید؟

با شروع ماه مبارک رمضان و با توجه به شرایط امسال بجای سفره‌های مهربانی افطاری، اقلام غذایی درب منازل محرومان توزیع شد که شامل 2 هزار کیلو مرغ، 6 هزار قرص نان، هزار کیلو پیاز و سیب‌زمینی، حدود ۸۰۰ کیلو شیرینی و خرما و سایر اقلام موردنیاز بوده است.

 

*در بحث رزمایش مؤمنانه و طرح مواسات و سفره مهربانی با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری چه اقداماتی انجام دادید؟

 با تأکید مقام معظم رهبری به رسیدگی امور محرومان در قالب طرح مواسات و سفره مهربانی خادمیاران شهرستان بابل باهمت و مشارکت خیرین رضوی و کمک آستان قدس رضوی تعداد 2 هزار و 500 سبد کالا به ارزش هر سبد حداقل 200 هزار تومان جمعاً معادل ۵ میلیارد ریال برای ایام نوروز و ۲ مرحله در ماه مبارک رمضان بین نیازمندان تحت پوشش مراکز خادمیاری محلات مختلف توزیع شد.

 

 جا دارد از تمامی نیکوکاران و خیرین که در این اقدام خداپسندانه به نام امام مهربانی‌ها بخشی از مال خود را نذر امام رضا (ع) کردند تا به‌رسم کریمانه گره‌ای از مشکلات نیازمندان باز کنند، صمیمانه تشکر کنم.

 

* برای دهه کرامت چه برنامه‌هایی دارید؟

 دهه کرامت به‌عنوان محوری‌ترین مناسبت رضوی هرساله در این شهرستان موردتوجه کانون خادمیاران رضوی هست، که در سال جاری نیز با توجه به شرایط جامعه و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، برنامه‌های فرهنگی هنری در بقاع متبرکه محوری، مساجد، بوستان‌ها، پیاده راه‌های فرهنگی و مصلا نماز جمعه بابل با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی اجرایی شود.

 

اهم برنامه‌های خادمیاران رضوی برای پاسداشت دهه کرامت در شهرستان بابل بدین شرح است:

 

-هماهنگی با دستگاه‌ها، مراکز فرهنگی و کانون‌های تحت پوشش برای تولید محتوا با محوریت احیاء و ترویج سنت و سیره رضوی

-برگزاری جشن میلاد امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) و اجرای برنامه‌های فرهنگی هنری در سطح کانون‌های محلات، آذین‌بندی و محله آرایی

-برگزاری جشن‌های خیابانی دهه کرامت در ۶ ایستگاه همانند(پاساژعطر زیستان، چهاراره شهربانی، امامزاده قاسم(ع)، تکیه پیر علم،‌پارک شادی و پیاده روی مسجد جامع) با ارائه برنامه‌های متنوع فرهنگی هنری، مشاوره تبلیغی با مضامین معارف رضوی و دل نوشته‌ها

- اطلاع‌رسانی در خصوص فرهنگ وقف و نذر و ارائه گزارش فعالیت‌های آستان قدس رضوی در کلیه برنامه‌ها

-تقدیر از خیرین رضوی در کانون‌های محلات در جشن میلاد و اهداء هدایا متبرک

-اجرای برنامه زیر سایه خورشید به‌عنوان محوری‌ترین برنامه با حضور خادمین آستان قدس رضوی و پرچم رضوی در مراکز تعیین‌شده

-دیدار با خانواده های شهدایی که تاریخ شهادتشان مقارن با دهه کرامت است

-عیادت از بیماران نیازمند به همراه ارائه خدمت در منازل آن‌ها

 

کد خبر 942647

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha