قیمت مرغ دوباره پر کشید/ کمبود نهادهای دامی دغدغه تولیدکنندگان

نبود و یا کمبود شدید نهاده های دامی در خراسان جنوبی سبب شده قیمت گوشت سفید روند افزایشی به خود بگیرد و موجی از نگرانی و اعتراض را در میان تولید کنندگان و مصرف کنندگان به دنبال داشته باشد.

خبرگزاری شبستان_خراسان جنوبی: نوسانات عرضه و تقاضا در قطب تولید مرغ در شرق کشور سبب شده که قیمت مرغ هر روز نرخی الاکلنگی به خود بگیرد و هر روز عرض اندام تازه ای برای مردم داشته باشد. یک ماه است که گرانی‌ها یکی پس از دیگری امان مردم خراسان جنوبی را همانند سایر استان‌های کشور بریده است و حالا قیمت مرغ در کنار نبود نهاده های دامی قوز بالاتر از قوز در گرانی افسارگریخته بازار شده است.

 

 

طی روزهای گذشته قیمت مرغ از حدود 11 هزار و 700 تومان به 18 هزار تومان پر کشید و سبب نگرانی های مردم برای تهیه این قلم کالای پر مصرف شد و هم اکنون گویی قیمت مرغ با دلار رقابت تنگاتنگی دارد. وقت آن است که مسئولان هم چاره ای برای مرغداران داشته باشند و هم برای مردم بی بضاعتی که نمی توانند گوشت بخورند چاره ای بیندیشند.  

 

اما مردم خراسان جنوبی از نحوه نظارت ها در پی این گرانی های افسار گریخته گلایه مند هستند و می گویند: مسئولان باید بیش از گذشته کنترل بازار کالاها به ویژه اقلام اساسی زندگی آن ها را به دست بگیرند تا شاهد بی سر و سامانی این اقلام نباشیم.

 

«خدا انصافشان دهد؛ هر روز یک نرخ تعیین می کنند و ما نمی دانیم بخریم یا نخریم! مسئولان نرخ ها را بالا می برند و ما مجبوریم بخریم، مرغداری های استان هم انصاف ندارند خودشان هم هوای هم استانی خودشان را ندارند و تخم مرغ هایشان را به استان های دیگر صادر می کنند، البته آن هم حمایت نمی شود، گرانی مرغ در ایام کرونا قوز بالاتر از قوز شده».

 

این مطالب را شهروندی که در حال خرید مرغ 18 هزار تومانی است به خبرنگار  شبستان می گوید و ادامه می دهد: مسئولان اصلا نظارتی بر بازار ندارند، باید از خواب بیدار شوند، ما نمی توانیم با این گرانی ها، گوشت بخریم و باید شرمنده بچه هایمان باشیم!

 

«مهدی امان داد» مرغ روش است که به خبرنگار شبستان می‌گوید: قیمت هر کیلو مرغ گرم 18 هزار تومان شده است، با افزایش قیمت ها هیچ متقاضی برای خرید مرغ نداشته ایم، مثلا فردی که 10 تا مرغ از من می خرید دیروز یک مرغ از من خرید.

 

این فروشنده با گلایه از اینکه نظارتی هم بر بازار نیست، می گوید: کشتارگاه برایمان قیمت تعیین می کند، قول می دهم نظارتی هم در کار نباشد، مردم مجبورند که بخرند، ولی گرانی ها بر فروش من هم تاثیر گذاشته است.

 

مرغداری اش چندین سال است که راه اندازی شده ولی تقریبا ورشکست شده است با این وجود دفتر تولید دان دارد، «رامین داودی» با تاکید این جمله که عجیب درگیر دان و نهاده هستیم؛ می گوید: قیمت هر کیلو دان در روز پنج شنبه (5 تیر) مانند کنجاله سویا به هفت تا هفت هزار و 500 هزار تومان رسید، قیمت دان خیلی گران شده است، سویا به هیچ عنوان پیدا نمی شود و این دغدغه اصلی مرغداران است.

 

داودی بیان می کند: جهاد کشاورزی مرغداری ها را مجبور می کند که به دان آماده رو بیاورند که کاری بسیار اشتباه است چون بعدا ها جلوی تولید مرغ گرفته خواهد شد و مرغداری ها دوباره ضرر خواهند کرد.

 

وی تصریح می کند: ذرت هم در حال گران شدن است و اصلا هم پیدا نمی شود اگر پیدا کردید به ما هم خبر بدید!

 

 

این مسئول مرغداری که خود دفتر تولید دان دارد با بیان اینکه در خرداد ماه امسال، قیمت مرغ به 9 هزار تومان رسید و مرغداری های زیادی در استان از رده خارج شدند، تصریح می کند: با استناد می گویم که تقریبا از 58 مرغداری فعال خراسان جنوبی، 33 مرغداری به دلیل بالا بودن قیمت نهاده و عدم وجود و یا پایین بودن قیمت مرغ از رده خارج شده اند، هیچ حمایتی از سوی جهاد کشاورزی هم نشده اند، سرمایه خودم بر فنا رفته است، مرغداری هایی که من به آن ها دان می دادم ورشکست شده و پول چک های خودشان هم نتوانسته اند بدهند.

 

وی می گوید: مرغداری هایی که با آن ها کار می کرده ام از 100 تا 200 میلیون تومان ضرر کرده اند نه از محل سود بلکه از محل سرمایه گذاری.

 

به گفته این مسئول، قیمت تمام شده مرغ زنده برای مرغداری ها 13 هزار و 950 با احتساب قیمت نهاده است، ولی نهاده الان نیست؛ این در صورتی است که مدیرکل پشتیبانی می گوید: برای نهاده مشکلی نداریم ولی در استان های همجوار هم نهاده ای توزیع نمی شود؛ هر 10 روز یک تن سویا توزیع می شود، این در صورتی است که یک مرغداری 40 تن نهاده مصرف می کند، لذا یک تن هیچ محسوب می شود.

 

وی ادامه می دهد: مرغداران را مجبور می کنند که به دان آماده رو بیاورند، با این اوضاع کسی از کیفیت دان آماده هم خبری ندارد و باز هم ضرر می کنیم ولو اینکه قیمت دان پایین باشد، طبق استعلامی که من هفته پیش گرفته ام، به دان و علوفه شرق حواله می دهند که اگر این قضیه درست باشد مرغداران باز هم ضرر می کنند.

 

داودی بزرگترین مشکل مرغداران را عدم وجود نهاده ها، بالا بودن قیمت نهاده و پایین بودن قیمت مرغ برای مرغداری ها عنوان می کند و می گوید: این مشکلات در کنار تلفات مرغداری ها سرسام آور است.

 

وی بیان می کند: ادعا می کنند، سویا  2 هزار و 900 تومان است ولی مرغدار به صورت آزاد برای آن هفت تا هشت هزار تومان پول پرداخت می کند و یا محصول ذرت از هزار و 400 به ۲ هزار و 750 افزایش یافته است.

 

به گفته این تولید کننده دان، ریز مغذی های کارخانه دارها هم گران شده است؛ از قیمت هر کیلو 30 هزار تومان به قیمت هر کیلو 100 تومان رسیده است و ما هم مجبوریم کنستانتره را با قیمت بالاتر در اختیار متقاضی قرار دهیم.

 

داودی می گوید: هم اکنون در دفتر تولیدی دان من سه کارگر فعالند ولی مجبورم آن ها را به مرخصی بدون حقوق بفرستم چراکه قبلا 60 تن کنجاله سویا می خریدم ولی هم اکنون چشم انتظار یک تن سویا هستم؛ مدیر پشتیبانی باید ما را حمایت کند ولی حمایتی در کار نیست. سامانه نهاده های اداره جهاد کشاورزی همواره اخطار می دهد که سهمیه ای موجود نمی باشد.

 

«رستمی» مسئول مرغداری تخم گذار هم به خبرنگار شبستان اظهار می کند: مرغداری ها سراسر استان مشکل دارند و گرانی دان و تورم امان ما را بریده است.

 

وی با بیان اینکه دان را با هزار منت، خواهش، التماس و تمنا با دو سه برابر قیمت می خریم، می گوید: نسبت به پارسال برخی اقلام و نهاده های مصرفی مرغداری سه تا چهار برابر افزایش داشته است.

 

رستمی تصریح می کند: سال گذشته 6 میلیارد تومان هزینه کردم تا واحد مرغداری ام تعطیل نشود، ماشینم را فروختم ولی اکنون حاضریم مرغ را ارزان بفرشیم به شرطی که دان را ارزان تر در اختیار ما قرار دهند.

 

تدبیر مسئولان برای تعادل باراز مرغ

«غلامرضا زجاجی» رئیس اتحادیه فرآورده های پروتئینی بیرجند هم بیان کرد: قیمت امروز (۷ تیر) مرغ در حال کاهش است و با 16 هزار و 30 تومان به فروش می رسد،از امروز 50 تن مرغ منجد با قیمت 13 هزار و 500 هم توزیع می شود تا بازار گرانی بشکند.

 

 

زجاجی عنوان می کند: قیمت نهاده از 2 هزار و 400 به هفت هزار تومان افزایش یافته و اصلا پیدا هم نمی شود و این مشکل سراسر کشور است.

 

«الیاس جویبان» معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت معدن وتجارت خراسان جنوبی هم در پی این گرانی ها به خبرنگار خبرگزاری شبستان می گوید: در کارگروه تنظیم بازار کشور حداکثر قیمت هر کیلو مرغ گرم را 15 هزار و 750 تومان تعیین شده است و هم اکنون قیمت مرغ در استان ما 16 هزار و 30 تومان اعلام شده است که نسبت به روز گذشته حدود هزار تومان کاهش داشته است.

 

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت معدن و تجارت خراسان جنوبی می افزاید: تا دو سه روز آینده در خصوص قیمت مرغ به تعادل می رسیم.

 

جویبان این افزایش قیمت مرغ را متاثر از کمبود نهاده ها و افزایش قیمت نهاده ها و کاهش جوجه ریزی طی ماه های گذشته عنوان می کند و می گوید: نوسانات و گران شدن قیمت نهاده باعث کاهش تولید در کل کشور شده است و قیمت استان ما متاثر از استان های دیگر افزایش داشته است که با توجه اقدامات کشوری قیمت هر کیلو مرغ 15 هزار و 700 با توجه به قیمت نهاده ها تعیین شده است.

 

وی تصریح کرد: از امروز در مرحله نخست، 50 تن مرغ منجمد با قیمت 13 هزار و 500 تومان در تمام مراکز توزیع مرغ استان عرضه می‌شود که با توجه به این دو اقدام قیمت مرغ در دو سه روز آینده متعادل اعلام می شود.

 

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت معدن و تجارت خراسان جنوبی می گوید: در پیک افزایش قیمت مرغ در استان ما، قیمت مرغ از میانگین کشوری پایین تر است چراکه قیمت هر کیلو مرغ در سایر استان ها 18 هزار و 500 و 19 هزار تومان به فروش می رسد.

 

وی در خصوص گرانی بازار تخم مرغ نیز بیان کرد: قیمت تخم مرغ کارگاهی برای مصرف‌کننده در سطح استان 11 هزار تومان تعیین شده است.

 

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت معدن و تجارت خراسان جنوبی تصریح می کند: 65 تن روزانه تولید تخم مرغ در استان داریم که حداکثر 20 تن از آن مصرف و مابقی با مجوز دامپزشکی و جهاد کشاورزی به خارج از استان ارسال می شود.  

 

گزارش: سمیه محمدی

 

 

 

کد خبر 943032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha