مهدویت، ریشه‌ محکم در قرآن دارد

استاد حوزه علمیه گفت: مهدویت، ریشه‌ محکم در قرآن دارد، برخی آیات قرآن، خبر از جهانی شدن اسلام در آینده می‌دهد.

به گزارش خبرنگار مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام و المسلمین «سیدمحمدباقر علوی تهرانی» درباره مهدویت در قالب فضای مجازی طی سخنانی گفت: پس از عصر غیبت بحث از مهدویت یک امر ضروری است.

وی عنوان کرد: قرآن کریم افرادی که اندیشه نمی‌کنند را بدترین جنبندگان نزد خدا می‌داند. از مصادیق اندیشه، تعقل و تدبر در آیات قرآن است

استاد حوزه علمیه افزود: آیات قرآن، همگی دارای تأویل هستند، یعنی باید به تحقق عینی و وجود خارجی برسند.

حجت‌الاسلام و المسلمین علوی تهرانی با اشاره به مثالی اظهار کرد: وقتی حضرت یوسف (ع) در رؤیا می‌بیند که ۱۱ ستاره و ماه و خورشید در برابر او سجده می‌کنند، بعد از ۴۰ سال خانواده‌ او در مقابلش احترام می‌کنند. آنگاه به حضرت یعقوب (ع) می‌گوید این تأویل رؤیای من است.

وی درباره علت بحث از مهدویت، ابراز کرد: مهدویت، ریشه‌ محکم در قرآن دارد، برخی آیات قرآن، خبر از جهانی شدن اسلام در آینده می‌دهد.

استاد حوزه علمیه با طرح این سوال که تأویل این آیات چیست و چگونه اتفاق می‌افتد، گفت: برای مثال در سوره توبه آیه ۳۳ خداوند فرمودند «او [خداوند] رسولش را با هدایت و دین حق فرستاد، تا آن را بر همه ادیان غالب گرداند، هر چند مشرکان کراهت داشته باشند».

حجت‌الاسلام و المسلمین علوی تهرانی با استناد به روایتی از امام صادق (ع) درباره این آیه اظهار کرد: به خدا قسم هنوز تأویل این آیه اتفاق نیفتاده و نمی‌افتد، تا اینکه قائم (عج) خروج کند. در آن زمان هیچ‌کس کافر به خدا نخواهد بود.

وی افزود: در کتب اهل سنت نیز از پیامبر (ص) نقل است آن زمانی‌که دین اسلام غالب شود، هیچ‌کس یهودی و مسیحی باقی نمی‌ماند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه به‌کارگیری روایات در تفسیر آیات، دستور صریح قرآن است، عنوان کرد: در قرآن آیه ۴۴ سوره نحل آمده است که «ای پیامبر ما قرآن را به‌ سوی تو نازل کردیم تا آنچه نازل شده را برای مردم تبیین کنی».

حجت‌الاسلام و المسلمین علوی تهرانی در پایان بیان کرد: درباره تفسیر آیات قرآن کریم باید به روایات پیامبر(ص) رجوع کرد. از جمله این روایات پیامبر، حدیث ثقلین و حدیث غدیر است که ثابت می‌کند باید به ائمه معصومین(ع) رجوع کنیم.

 

کد خبر 943868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha