حمایت اداره کل اوقاف فارس برای حضور مبلغان مسلط به زبان های خارجی در دهه کرامت

صفری گرائی گفت: حضور مبلغان مسلط به زبان های خارجی به ویژه در ایام دهه کرامت برای معرفی کرامات حضرت شاهچراغ (ع) و سیره اهل بیت (ع) نقش مهمی دارد و اداره کل اوقاف فارس برای تامین مبلغ هر کمکی بتواند برای متولیان این عرصه به انجام می رساند.

خبرگزاری شبستان - شیراز:

دهه کرامت به دهه اول ماه ذی القعده گفته می شود که با ولادت حضرت معصومه (س) آغاز می شود و با ولادت امام رضا (ع) در ۱۱ ذی القعده به پایان می رسد.

در این دهه گرامی، ششم ذی القعده، به بزرگداشت حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ (ع) تعلق دارد که اهمیت دهه کرامت را برای شهر شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) بیشتر می کند و سازمان ها و اداره های مختلف، برنامه های متعددی برای گرامیداشت این دهه در نظر می گیرند.

حجت الاسلام «رحیم صفری گرائی»، معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف فارس با گرامیداشت و تبریک این دهه به مردم شهر شیراز و سایر نقاط استان فارس به سئوالاتی در خصوص دهه کرامت به شرح زیر پاسخ می دهد:

 

از نظر شما دهه کرامت چه میزان می تواند در معرفی سیره اهل بیت (ع) به ویژه حضرت امام رضا (ع)، حضرت شاهچراغ (ع) و حضرت معصومه (س) به مردم، موفق باشد؟

 دهه کرامت که متبرک به میلاد حضرت معصومه (س)، امام رضا (ع) و حضرت شاهچراغ (ع) است در معرفی سیره اهل بیت (ع) نقش بسزایی می تواند داشته باشد.

باید در این دهه مبارک الگوی کرداری این ائمه را بیش از پیش بشناسانیم و جامعه فرهنگی و مذهبی ما با توجه به تاثیر پذیری بسیار از فرهنگ اهل بیت (ع)، متاثر از تاثیرات مذهبی است باید در این دهه بیشتر سیره اهل بیت (ع) را بشناسد.

لازم است تا در این دهه این ولایت بودن حضرت شاهچراغ (ع) را برای جوانان و سیره حضرت معصومه (س) را برای جامعه و مهربانی امام رضا (ع) را به طور شایسته ای منعکس کنیم.

 

دهه کرامت چگونه می تواند عنوان «سومین حرم اهل بیت (ع)» را در ایران اسلامی، بیش از پیش مشخص و نهادینه کند؟

 ششم ذی القعده به عنوان روز بزرگداشت حضرت احمد بن موسی (ع) فرصت مناسبی برای برگزاری مراسم غبار روبی، مذهبی، شعر و ادب، فراخوان مقالات در خصوص حضرت شاهچراغ (ع) است تا توجه جامعه را به سوی شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) سوق دهیم.

پنجم ذی القعده نیز به عنوان روز ملی تکریم امامزادگان و بقاع متبرکه در کشور برای استان فارس که یک هزار و 408 بقعه متبرکه دارد فرصت ارزشمندی برای معرفی سیره علمی و عملی این بزرگان است.

 

توقع شما پیرامون دهه کرامت و معرفی حضرت شاهچراغ (ع) چیست؟ جامعه، فرهنگ وران و مسئولان چه نقشی در این توقع دارند؟

 از تمامی فرهنگ وران، مسئولان و افراد جامعه انتظار داریم که با برگزاری مسابقات، شب شعر و برنامه های فرهنگی، مذهبی و هنری متعدد در معرفی حضرت احمدبن موسی (ع) بکوشند و در عرصه فیلم با تهیه زندگینامه این امامزاده، عرصه تئاتر با موضوع ولایتمداری حضرت شاهچراغ (ع)، اهالی قلم با نوشتن پیرامون «امین ولایت» بودن این امامزاده والا مقام و ... اقدام موثری داشته باشند.

 

آیا دهه کرامت که بیش از یک دهه از عمرش می گذرد توانسته انتظارات برای معرفی حضرات به ویژه حضرت شاهچراغ (ع) را برآورده کند، اگر نتوانسته چه راهکارهایی وجود دارد؟

دهه کرامت نقش ارزشمندی در معرفی حضرت احمدبن موسی (ع) داشته است و با برگزاری مجالس شادی، روضه، جشن های تکلیف و مسابقات در حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) فرصت بیشتری را برای معرفی این حضرت فراهم کرده است و باید از این فرصت برای معرفی بیشتر و بهتر حضرت با استفاده از ظرفیت فضای مجازی به عنوان افسران جنگ نرم و نظامی فضای مجازی در ایران و جهان استفاده کنیم.

 

آیا به نظر شما برنامه ریزی صحیح برای این دهه می تواند در توسعه گردشگری مذهبی در شیراز، یاری رسان باشد؟

 بله با برنامه ریزی مناسب می توانیم شهر شیراز و سایر نقاط استان فارس را به عنوان یکی از قطب های شاخص گردشگری مذهبی معرفی کنیم.

باید از ظرفیت این ایام برای معرفی حضرت شاهچراغ (ع) به زبان های مختلف استفاده کنیم و افراد را با شوق و ذوق به سوی بارگاه این حضرت بکشانیم که استفاده از ظرفیت مجازی در این زمینه نقش مهمی دارد و موجب رونق گردشگری مذهبی در سومین حرم اهل بیت (ع) می شود.

حضور مبلغان مسلط به زبان های خارجی به ویژه در ایام دهه کرامت برای معرفی کرامات حضرت شاهچراغ (ع) و سیره اهل بیت (ع) نقش مهمی دارد تا در سطح بین المللی موثر عمل کنیم و اداره کل اوقاف فارس برای تامین مبلغ هر کمکی بتواند برای متولیان این عرصه به انجام می رساند.

 

کانون های فرهنگی هنری مساجد به عنوان یکی از بازوان برگزاری دهه کرامت چه میزان توانسته اند در این رابطه موفق عمل کنند؟

کانون های فرهنگی هنری مساجد به عنوان یک قرارگاه مرکزی در تبلیغ و ترویج دهه کرامت یکی از بازوان اجرایی این دهه هستند و توانسته اند ادارات اجرایی را در این ایام گرد هم آورند و برنامه های متعددی به دوش این ادارات بگذارند که قابل تقدیر است.

فعالیت بیشتر این کانون ها در فضای مجازی برای شناساندن بیشتر سیره اهل بیت (ع) در دهه کرامت نقش مهمی ایفا می کند.

 

سازمان شما برای این دهه در سال جاری چه برنامه هایی در نظر  دارد؟

هر یک از روزهای دهه کرامت به یک عنوان نامگذاری شده است که اداره کل اوقاف فارس برای روز بزرگداشت امامزادگان و بقاع تبرکه برنامه های زندگی  بخشش کریمانه به رسم اهل بیت (ع) داشته است.

اختتامیه مسابقه «نور الهدی» در حرم سید علاء الدین حسین (ع)، گرامیداشت روز دختر به مناسبت میلاد حضرت معصومه (س)، برگزاری مسابقات فرهنگی در فضای مجازی با همکاری حرم مطهر شاهچراغ (ع)، مسابقات پیامکی در سطح استان، برگزاری برنامه های بزرگدات برخی امامزادگان در فارس و ... از سایر برنامه های اداره کل اوقاف فارس برای این مناسبت است.

                                                                                

سخن پایانی شما پیرامون دهه کرامت چیست؟

باید از ظرفیت دهه کرامت برای معرفی اهل بیت (ع) بیشتر استفاده کنیم و هر فردی که یک قدم در این راه بردارد خداوند 10 برابر برایش جبران خواهد کرد.

برای ترویج سبک زندگی اهل بیت (ع) در محافل خانوادگی نیز باید ساده زیستی و کمک به همنوع به عنوان سیره اهل بیت (ع) ترویج یابد و همگان از برکات این دهه برخوردار شوند.

کد خبر 944064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha