اندیشیدن به عواقب کار و حرکت در مسیر عقل و اعتدال راهکاری برای کنترل خشم است

حجت الاسلام مهدوی ارفع با اشاره به حکمت ۲۵۵ نهج البلاغه با محوریت مهارت های زندگی گفت: اندیشیدن به عواقب کار و حرکت در مسیر عقل و اعتدال راهکاری برای کنترل خشم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از البرز، « حجت الاسلام حمیدرضا مهدوی ارفع» در خصوص مهارت های زندگی در نهج البلاغه شریف در خصوص کنترل خشم گفت: انسان عاقل چون به عواقب کارهایش می اندیشد و نمی خواهد نزد خودش کوچک و سبک دیده شود، همیشه بر مدار عقل و اعتدال حرکت می کند.

 

دبیر نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی افزود: بخشی از دستورات دین اسلام در خصوص کنترل خشم است، از جمله مولا امیرالمومنین(ع) با یک تمثیل تربیتی به ما یاد می دهند که خشم بی مورد خودش نشان دهنده بی عقلی است.

 

حجت الاسلام مهدوی ارفع ادامه داد: امیرالمومنین(ع) در حکمت 255 می فرمایند: « تندخویی بی مورد نوعی دیوانگی است، زیرا تندخو پشیمان می شود و اگر پشیمان نشد دیوانگی او پایدار و پابرجا است».

 

این استاد حوزه با اشاره به ضرورت خشم به موقع توضیح داد: یکی از غرائزی که خداوند به ما عنایت کرده است، غریزه خشم و غضب است، نعمتی که اگر نبود هیچ انسانی غیرت دفاع از ناموس، کشور، خانواده و ... را پیدا نمی کرد؛ اما اگر همین نعمت الهی از مسیر عقل و اعتدال خارج شود، تیغ برنده ای در دست انسانی است که نمی داند از آن چطور استفاده کند.

 

کد خبر 944282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha