مردمی بودن از آموزنده ترین ویژگی های اخلاقی امام رضا (ع) است

حجت الاسلام حسینی، مردمی بودن را یکی از کاربردی ترین سیره اخلاقی امام رضا (ع) عنوان کرد و گفت: جامعه امروز می طلبد تا ارتباط صمیمی بین مردم و مسئولان وجود داشته باشد و مسئولان به آلام مردم بیشتر رسیدگی کنند.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، کرامت به معنای بزرگواری است و اصل کرامت در روایات ائمه معصوم (علیهم السلام) ملاک دینداری انسان ها شناخته می شود، آنچنان که پیامبر اکرم (صلی الله علیه واله) فرمودند: بزرگواری مرد همان دین او است. در این رابطه خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان گفت و گویی با حجت الاسلام «سید شهاب الدین حسینی» مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان آذربایجان شرقی انجام داده است که در ادامه می خوانیم.

 

اداره کل اوقاف و امورخیریه استان آذربایجان شرقی در دهه کرامت چه برنامه هایی دارد؟

دهه کرامت برنامه های متنوعی را پیش بینی کرده بودیم که از آن جمله می توان به تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه استان، اجرای طرح سراسری نسیم کرامت، راه اندازی کاروان های شادی، گروه های سرود و مداحی و استفاده از مدیحه سرایان سنتی در جوار امامزادگان اشاره کرد.

 توجه به اینکه به دلیل شیوع ویروس کرونا استان آذربایجان شرقی در وضعیت قرمز قرار دارد، بسیاری از برنامه های حضوری دهه کرامت به فضای مجازی منتقل شد و تلاش کردیم تا در جوار امامزادگان به تولید محتوای متناسب با دهه کرامت بپردازیم و از طریق شبکه های اجتماعی و در فضای مجازی این برنامه ها را منتشر کنیم تا مردم از معنویت این ایام بهره مند شوند.

 

برنامه های ویژه دهه کرامت تحت تاثیر شیوع کووید ۱۹ با چه رویکردی برگزار می شود؟

برگزاری سخنرانی با محوریت دهه کرامت و شان و شخصیت امامزادگان و حضور چهره های برجسته در برنامه های مجازی از دیگر برنامه های دهه کرامت در فضای مجازی است. با توجه به شرایط شیوع کرونا امسال با حضور در خانه هیئت امنا و خادمان امام رضا (ع) از آنها تجلیل کردیم و مراسم جمعی نداشتیم. همچنین برنامه ای با مشارکت آستان قدس انجام شد که رسیدگی به افراد کم بضاعت و حضور در بیمارستان ها یکی از این برنامه ها بود.

 

آموزنده ترین و کاربردی ترین درسی که می توان از سبک زندگی امام رضا (ع) گرفت، چیست؟

مردمی بودن امام رضا (ع) یکی از آموزنده ترین و کاربردی ترین سیره اخلاقی ایشان است که می توان آن را الگو قرار داد. امام رضا (ع) به تنهایی سفره نمی گشود و سر سفره اش همواره خادمان و زیردستان اش حضور داشتند. عمده ترین درسی که می توان از امام رضا گرفت، رئوف بودن ایشان نسبت به زیردستان خود است. این ویژگی اخلاقی که نیازمند جامعه امروز است و جامعه امروز می طلبد تا ارتباط صمیمی بین مردم و مسئولان وجود داشته باشد و مسئولان به آلام مردم بیشتر رسیدگی کنند. شیوع ویروس کرونا و وضعیت اجتماعی و اقتصادی ناشی از آن باعث سنگینی آلام مردم شده و می طلبد تا مسئولان سنگ صبور مردم باشند.
 

با توجه به اینکه خدمت کریمانه و همدلی به رسم اهل بیت (ع) شعار دهه کرامت امسال است،‌ برای تحقق این شعار چه برنامه ها و اقداماتی می توان انجام داد؟

ستاد هماهنگی امور خیریه در استان آذربایجان شرقی برنامه های متعددی در راستای خدمت کریمانه انجام داده است و موسساتی در استان داریم که به وضعیت محرومان و نیازمندان رسیدگی می کنند. در اقدامی هم بدون تحقیق از افراد به وضعیت محرومان و نیازمندان رسیدگی می کنیم و به فرد نیازمند رجوع می کنیم و با شنیدن مشکلات می توانیم تشخیص دهیم به کمک نیاز دارند یا نه و در کنار این خدمت رسانی به افراد کم برخوردار در قالب این طرح آبروداری هم می کنیم چرا که بسیاری از افراد به رغم وجود مشکلات زیاد به دلیل آبروی خود مشکلات شان را با کسی بازگو نمی کنند.

کمک به افراد کم برخوردار در عین آبروداری رسم اهل بیت بوده است و در حالی که به نیازمندان کمک می کردند، آبروی آنها را هم حفظ می کردند. بسته های معیشتی، کمک های مومنانه و بسته های کمکی که بدون اسم و رسم به افراد کم بضاعت و کم برخوردار اهدا می شود، همه در قالب خدمت کریمانه انجام می شود.

ایجاد اشتغال، همیاری و کمک به افراد کم بضاعت و کم برخوردار از دیگر برنامه هایی است که در قالب خدمت کریمانه ارایه می دهیم. با توجه به شیوع ویروس کرونا وضعیت معیشتی بسیاری از افراد دچار مشکل شده است و علاوه بر ابتلا به کرونا با مشکلات اقتصادی نیز مواجه شده اند؛ بنابراین تلاش می کنیم تا به افرادی که بر اساس کرونا دچار مشکل اقتصادی شده اند نیز کمک کنیم.

کد خبر 944449

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha