طرح سه شنبه های تکریم از برکات دهه کرامت است

مقدم با اشاره به اهمیت گرامیداشت دهه کرامت گفت: طرح سه شنبه های تکریم که با همت کانون های فرهنگی هنری مساجد برگزار می شود از برکات دهه کرامت است.

« ناصر مقدم» در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری شبستان از البرز در خصوص اهمیت دهه کرامت و گرامیداشت این دهه مبارک گفت: طرح سه شنبه های تکریم که با همت کانون های فرهنگی هنری مساجد برگزار می شود از برکات دهه کرامت است.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز در بخش نخست سوالات با این عنوان که ضرورت گرامیداشت ایام و مناسبت هایی چون دهه کرامت را چگونه ارزیابی می کنید مطرح کرد: آنچه مسلم است این است که بعضی از ایام بر بعضی ایام دیگر برتری و فضیلت دارند، که ایام دهه کرامت که میلاد سه بزرگوار به ویژه امام رضا(ع) و حضرت معصومه (س) است از اهمیت ویژه ای برخوردار است و ما مکلف به بزرگداشت این دهه هستیم.

 

همچنین اهمیت دادن به این دهه زمینه تفکر و پرداختن به جایگاه معرفتی و بصیرتی شخصیت های ویژه ای است که هر کدام نقش موثری در بسترسازی فرهنگی و معرفتی در تاریخ تشیع داشته اند.

 

اینکه ویژه برنامه های فرهنگی، معرفتی و بصیرتی از طرف اساتید و کارشناسان اهل فن در این ایام در مساجد، حسینیه ها و ... برگزار می گردد بر همین اساس است که یک جریان سازی معرفت افزایی نسبت به امام شناسی محقق شود.

 

بفرمایید با توجه به شرائط شیوع بیماری کرونا، دهه کرامت با چه تفاوتی در سال جاری نسبت به سال های گذشته برگزار شد؟

 

بیماری ویروسی کرونا که تمام عالم را درگیر کرده است، بسیاری از برنامه های جمعی و گروهی مانند نماز جمعه، آئین های مذهبی، فرهنگی و ... را تحت تأثیر قرار داده است و این موضوع روند برنامه های را بیشتر به سمت فضای مجازی و رسانه های دیدار و شنیداری سوق داده است.

 

با وجود این تدابیر و طرح های خاص مانند راه اندازی سه شنبه های تکریم که با همت کانون های فرهنگی هنری مساجد اجرا می شود گام اساسی در روند فعالیت های فرهنگی و هنری با محوریت مسجد است.

 

همچنین طرح مواسات و همدلی که رهبرمعظم انقلاب در نیمه شعبان نسبت به آن تأکید داشتند در ایام دهه کرامت بار دیگر قوت گرفته و ما شاهد فعالیت دوچندان نیروهای مخلص و فعالی هستیم که با اهتمام خود نسبت به جمع آوری کمک های مردمی و تأمین بخشی از مایحتاج مردم اهتمام ویژه ای دارند.

 

در خصوص طرح سه شنبه های تکریم توضیح بفرمایید؟

 

سه شنبه های تکریم یکی از طرح هایی است که با هدف احیاء مسجد در جهت شناسایی و معرفی نخبگان و بزرگان هر محله شکل گرفته است و مبنای آن مشارکت با برجستگان هر محله با محوریت مسجد است.

 

در قالب این طرح، دختران موفق، خانواده شهداء، مدافعان سلامت، کسبه، خیرین، مدافعان سلامت، هنرمندان، ورزشکاران، مفاخر محله و خادمان مسجد شناسایی، معارفه و تجلیل و تکریم می شوند تا الگویی برای اهالی محل در عرصه های مختلف باشند.

 

همزمانی آغاز این طرح با دهه کرامت است که به واقع خدمت کریمانه همدلی به رسم اهل بیت(ع) است که با اهتمام هر کانون فرهنگی هنری مسجد در هر محله اجرا می گردد.

 

بفرمایید ویژه برنامه های دهه کرامت تنها به فضای مجازی منتهی می شود یا برنامه های جمعی نیز در نظر دارید؟

 

ویژه برنامه های فرهنگی در دهه کرامت در قالب مساجد، امامزادگان، نهاد کتابخانه های عمومی و ... در نظر گرفته است، مسابقه کتابخانه جشنواره رضوی ویژه نهاد کتابخانه های عمومی، برپایی طرح تلاوت نور، ختم قرآن، صلوات حضرت علی بن موسی الرضا(ع) و ... از جمله برنامه هایی است که با اهتمام دستگاه های اجرایی در قالب کار فرهنگی برپا می شود.

 

و در عین حال، راه اندازی کاروان شادی به مناسبت روز میلاد حضرت امام رضا(ع) نیز از جمله برنامه هایی است که با رعایت فاصله گذاری اجتماعی اجرا می شود.

 

به عنوان سوال پایانی بفرمایید، اینکه دهه کرامت فرصت پرداختن و تبیین سبک و سیره فرهنگ رضوی است به چه معنا است؟

 

یکی از بسترهای معرفتی نسبت به آگاهی از منش و رفتار عالمان دینی به ویژه امامان معصوم(ع) همین تبیین فرهنگ و سبک زندگی است. ما در دهه کرامت فرصت پرداختن به جایگاه حضرت معصومه (س) به عنوان الگوی شاخص برای دختران را داریم که بخش اصلی جامعه را تشکیل می دهند و تربیت نسل فردا را برعهده دارند.

 

از طرف دیگر میلاد امام رضا(ع) فرصتی است که با پرداختن به منش و رفتار والای آن حضرت که همواره به عنوان الگوی فضیلت و کرامت هستند.

 

 

کد خبر 944650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha