مدرسه‌ای که محور کرامت و مبارزه در شرق تهران است/ از رونق خدمت کریمانه در دهه کرامت تا پیوند حقیقی «مسجد و مدرسه»

مدرسه علمیه جلالی خمینی توانسته به همت استادان و طلاب، پایه گذار حرکت‌هایی نو در زمینه مناسبت‌های دینی و ملی باشد و گسترده خدمت‌رسانی آن شامل ائمه جماعات مساجد و ادارات، طلاب و سایر گروه های مردم در شهر تهران شده است.

خبرگزاری شبستان، گروه قرآن و معارف: شهرت برخی از مراکز  فرهنگی و علمی با نام موسس یا تولیت آن پیوند خورده است به طوری که به احتمال بسیار اگر نام این شخصیت نبود آن همه شهرت هم در میان نبود. البته در بسیاری از موارد موسس و یا تولیت آن مرکز خود را آنچنان وقف آن مرکز می کند که شهرت این دو در هم تنیده می شود، بی گمان مدرسه علمیه جلالی خمینی (واقع در تهران، خیابان شهید آیت، بالاتر از چهارراه سرسبز) از مصادیق چنین وضعیتی است.

 

درست است که این مدرسه را آیت الله حیدرعلی جلالی خمینی، وصی امام خمینی (ره)، عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز و امام جمعه سابق خمین بنا کرده است اما به دلیل تنوع فعالیت های علمی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی، اکنون شهرت مدرسه علمیه جلالی خمینی فراگیر شده است.

 

 

پیوند مدرسه، مسجد و حسینیه

درباره مدرسه علمیه جلالی خمینی باید گفت که جلالی خمینی در دهه چهل شمسی اقدام به ساخت مسجد احمدیه در شرق تهران کرد و این مسجد را به کانون اصلی مبارزات مردم شرق تهران علیه نظام شاهنشاهی تبدیل کرد. حاج آقا چند سال پس از تاسیس این خانه خدا تصمیم گرفت جلسات درس حوزوی در این خانه خدا برگزار کند که چنین نیز شد و حلقه های درس همه روزه صبح های شنبه تا چهارشنبه در مسجد احمدیه برگزار می شد.

 

انقلاب اسلامی که پیروز شد و فضای باز برای فعالیت بیشتر روحانیون به ویژه گسترش مدارس علمیه فراهم شد آیت الله جلالی خمینی، مدرسه ای به نام خود در منطقه شرق تهران و درست در دل مسجد احمدیه تاسیس کرد. همین اقدام موجب شد اکنون بسیاری از فعالیت های مدرسه علمیه جلالی خمینی در شبستان یا برخی از اتاق های مسجد احمدیه برگزار شود به طوری که می توان این مسجد و مدرسه را جزو پیشگامان در اجرای طرح پیوند مسجد و مدرسه دانست.

 

آیت الله «حیدرعلی جلالی خمینی» در این ارتباط به خبرنگار شبستان گفت: انقلاب اسلامی برکات زیادی داشته است که از جمله آنها ایجاد فضای بسیار آزادتر برای رونق بیشتر فعالیت های علمی استادان و طلاب بود و ما بر همین اساس در طبقه بالای مسجد احمدیه، حوزه علمیه را تاسیس کردیم و در طبقه بالای حسینیه این خانه خدا (مکتب الحسین) چند اتاق برای سکونت طلاب شهرستانی بنا کردیم.

 

مشکلاتی بسیار در تامین هزینه‌ها

تولیت مدرسه علمیه جلالی خمینی افزود: اکنون بیش از 200 طلبه و 20 استاد و کادر اجرایی در این مدرسه فعالیت دارند و برای تامین هزینه های این مدرسه با مشکلات بسیاری روبرو هستیم ولی به لطف خدا با تمام این مشکلات توانسته ایم مدرسه خوب و موفق را اداره کنیم.

 

باوجود تمام مشکلات، مدرسه علمیه جلالی خمینی در پیشبرد اهداف تهذیبی، علمی و اجتماعی خود بسیار موفق است. چند سالی است حجج اسلام والمسلمین رضا و مهدی جلالی خمینی، فرزندان آیت الله جلالی خمینی، مدیریت این مدرسه را برعهده گرفته اند و این دو با بهره مندی از تجارب و دانش حضور تقریبا 20 ساله شان در حوزه علمیه قم، و البته با استفاده از توان و انگیزه و خلاقیت جوانی توانسته اند موجب رشد کمی و کیفی مدرسه علمیه جلالی خمینی شوند.

 

تالیفات بسیار گروه پژوهش 

 یکی از برنامه های همیشگی مدرسه علمیه جلالی خمینی برگزاری جلسات عمومی و اخلاق در روزهای سه شنبه (ساعت 10 صبح) است که با حضور همه استادان و طلاب در شبستان مسجد احمدیه برگزار می شود و معمولا آیت الله حیدرعلی جلالی خمینی، سخنران آن است. گروه پژوهش مدرسه علمیه جلالی خمینی که بسیار در تدوین کتب علمی و اخلاقی فعال است توانسته تاکنون پنج جلد از لابلای سخنان اخلاقی تولیت این مدرسه تنظیم کند و نامش را «گنجینه» گذاشته است.

 

یکی از اقدامات جالب مدرسه علمیه جلالی خمینی با همکاری مرکز فعالیت های دینی شهرداری تهران، کتاب «پا به پای آفتاب» را تنظیم کرد که خردادماه 1392 با حضور جمعی از مسئولان کشوری و لشکری و شهر تهران از جمله آیت الله سید ابراهیمی رئیسی، رئیس فعلی قوه قضائیه که در آن زمان معاون این قو بود، رونمایی شد. این مجموعه مکتوب دربرگیرنده سلسله مباحث اخلاقی رساله امام سجاد (ع) به قلم آیت‌الله جلالی خمینی بود که هر دو سال یک بار، جلد جدیدی از آن روانه بازار نشر می شود.

 

 

مدرسه‌ای که نقطه آغاز راه‌انداری مراکز نیکوکاری شد

مجموعه فعالیت های طلاب مدرسه علمیه جلالی خمینی در حوزه های مختلف به گونه ای است که همیشه با تقدیر و حمایت مرکز خدمات حوزه‌های علمیه استان تهران همراه شده است. مدرسه علمیه جلالی خمینی آنقدر در زمینه خدمت رسانی به گروه های مختلف مردم به ویژه نیازمندان موفق است که مراسم گشایش مرکز نیکوکاری در مساجد کشور با حضور علی ربیعی، وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در سال تیرماه 1395 با حضور استادان و طلاب این مدرسه و جمعی از استادان و طلاب و ائمه جماعات مساجد شهر تهران در مسجد احمدیه برگزار شد.

 

مراسم عمامه گذاری طلاب مدرسه علمیه جلالی خمینی همه ساله در شب عید غدیر و با حضور جمعی از شخصیت های برجسته کشورمان از جمله حجت الاسلام والمسلمین محمد محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری برگزار می شود. تمام تلاش معاونت تهذیب و تبلیغ این مدرسه آن است که طلابی مجوز تلبس دریافت کنند که از نظر اخلاقی، علمی و فرهنگی، صلاحیت های لازم برای تبلیغ شریعت مقدس اسلام را داشته باشند. معاونت های آموزش و پژوهش این مدرسه نیز در این زمینه همکاری های لازم را انجام می دهند.

 

خدمت به سیل‌زدگان 

از جمله فعالیت های طلاب در زمینه پیدا کردن شایستگی های لازم برای سربازی امام زمان (عج)، خدمت به نیازمندان و آسیب دیدگان حوادثی همچون سیلاب و زمین لرزه است. گروه جهادی مدرسه علمیه جلالی خمینی در فروردین ماه 1399 و در پی قوع سیلاب در برخی از استان های کشورمان، علاوه بر تهیه و گردآوری کمک های قابل توجه نقدی و غیر نقدی، چندین نوبت در مناطق سیل زده حضور یافتند.

 

همین گروه با شیوع ویروس کرونا دست به کار شدند و ابتدا هر شب، محلات مختلف شرق تهران به ویژه در محدود خیابان فرجام و شهید آیت را ضد عفونی می کردند و سپس در کار تولید ماسک فعالیت خود را متمرکز کردند. از اقدامات دیگر مدرسه علمیه جلالی خمینی در این دوره بسیار سخت برای ملت ایران و سایر ملت های جهان، تهیه و توزیع بسته های ارزاق و بهداشتی بود که تاکنون بیش از 300 بسته میان خانواده های نیازمند و همسو با فرمایش مقام معظم رهبیر درباره رزمایش مواسات و همدلی و کمک مومنانه به نیازمندان توزیع کردند.

 

مدرسه علمیه جلالی خمینی به دلیل محوریتی که در شرق تهران دارد در پایه گذاری برنامه های جالب و خاص در مناسبت های مذهبی و ملی زبانزد است. از جمله اینکه، همه ساله اجتماع بزرگ روحانیون، حوزوی ها و مسجدی ها و سایر گروه های مردم در سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) و حضرت امام جعفر صادق (ع) به همت این مدرسه و مسجد احمدیه در حسینیه مکتب الحسین (ع) برگزار می شود.

 

ویژه برنامه مهم دیگر مدرسه علمیه جلالی خمینی که در این زمینه نیز پیشگام و بسیار فعال است برگزاری جشن های مردمی در دهه کرامت است و امسال طلاب این مدرسه به دلیل کاهش برگزاری برنامه های حضوری، اقدام به برپایی ایستگاه صلواتی و راه اندازی کاروان شادی کردند. همچنین مدرسه علمیه جلالی خمینی در دهه کرامت امسال و همسو با شعار این دهه در سال 1399 و لزوم تداوم رزمایش مواسات و همدلی که از تاکیدات مقام معظم رهبری است و با حمایت های آیت الله جلالی خمینی، 150 بسته ارزاق و بهداشتی میان نیازمندان شرق تهران توزیع کرده است.

 

سخن آخر اینکه، مدرسه علمیه جلالی خمینی توانسته به همت تولیت آن و مشارکت و همکاری کادر اجرایی و علمی اش، پایه گذاری حرکت هایی نو در زمینه مناسبت های دینی و ملی باشد و گسترده خدمت رسانی آن شامل ائمه جماعات مساجد و ادارات، طلاب و سایر گروه های مردم در شهر تهران می شود.

کد خبر 944821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha