روایتی از یک ۱۳ سال دلدادگی/ جشن های زیرسایه خورشید بزرگترین رویداد فرهنگی استان

عرب زاده با بیان اینکه جشن های زیرسایه خورشید بزرگترین رویداد فرهنگی خراسان جنوبی در طول سال است، گفت: سال های گذشته بیش از ۸۵ هزار نفر مخاطب برنامه ها بودند اما امسال به دلیل شیوع کرونا و محدودیت ها، حدود ۱۰ هزار نفر از این جشن ها استفاده کردند.

خبرگزاری شبستان – خراسان جنوبی؛ جواد شریفی نیا- سیزده سال است که به همت او جشن های زیرسایه خورشید در خراسان جنوبی برگزار می‌شود و دل بسیاری از عاشقانی که توانایی رفتن به پابوس امام‌شان را ندارند، با دیدن خدام و زیارت پرچم متبرک به حرم آن حضرت هوایی گنبد و بارگاهش می‌شود.

 

برگزاری جشن های زیر سایه خورشید در نقاط مختلف خراسان جنوبی از دورترین روستاهای مرزی تا ته زندان مرکزی بیرجند، دل خیلی ها را هوایی مشهدالرضا می کند، خیلی ها که به دلایل مختلف توانایی رفتن به مشهد مقدس را ندارند.

 

این جشن ها به همت جوانان تشکل مردمی جمعیت جوانان سرزمین خورشید خراسان جنوبی بیش از 13 سال است که در نقاط مختلف استان برگزار و سالانه حدود 80 هزار نفر از جمعیت استان از این جشن ها بهره می برند، امسال هم از پنجم تیرماه و همزمان با آغاز دهه کرامت خدام رضوی با حضور در خراسان جنوبی هر چند به صورت محدود اما با رعایت پروتکل های بهداشتی، دل خیلی از عاشقان را به صحن و سرای حضرت رضا(علیه السلام) بردند.

 

«حامد عرب زاده» مدیر جمعیت جوانان سرزمین خورشید خراسان جنوبی که از اولین سال حضور خدام در استان، تاکنون به عنوان خادمیار رضوی و مسئول برگزاری این جشن ها در استان فعالیت دارد، در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند با بیان اینکه سیزدهمین کاروان جشن‌های مردمی زیرسایه خورشید در خراسان جنوبی، امسال با حضور چهار خادم متشکل از مداح، قاری، سخنران و یک خادم حامل پرچم متبرک به بارگاه منور رضوی از پنجم تیرماه وارد خراسان جنوبی شدند، گفت: شهرستان طبس و شهر دیهوک و عشق آباد اولین مقصد کاروان در خراسان جنوبی بود که برنامه های خوبی در این مکان ها برگزار شد.

 

وی بشرویه، فردوس، سرایان، قاین، خوسف و بیرجند را مقصدهای بعدی خدام و کاروان زیرسایه خورشید عنوان کرد و اضافه کرد: تاکنون بیش از 80 برنامه از جمله دیدار با ائمه جمعه شهرها، دلجویی از خانواده شهدا، زندانیان، کادر سلامت، جهادگران پیشگیری از شیوع کرونا و دیدار با جهادگران تولید، دیدارهای مردمی، حضور در نمازهای جماعت مساجد، دیدار با نماینده ولی فقیه در استان، دیدار با اساتید حوزه علمیه و فرهنگیان، دیدار با خادمیاران و حضور در جشن تکلیف بچه ها، دیدار با مرزبانان استان و جوانان فعال فرهنگی و ورزشی صورت گرفته است.

 

مدیر جمعیت جوانان سرزمین خورشید خراسان جنوبی با اشاره به اینکه امسال با توجه به محدودیت هایی که داریم و جلوگیری از تجمعات، جلسات عمومی ما خیلی کمتر شده و به جای آن توزیع مواد بهداشتی و ضدعفونی کننده را داشتیم، گفت: طی همین مدت محدود حدود پنج هزار ماسک توزیع کردیم و تمامی مراسم ها به صورت محدود و با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و عدم ارتباط فیزیکی مردم با خدام برگزار شد.

 

عرب زاده با اشاره به اینکه اشک شوق مردمی که نمی توانند به زیارت امام رضا(علیه السلام) بروند برایمان زیباترین صحنه در این دهه است، ادامه داد: خیلی برای ما سخت بود که امسال با توجه به شیوع ویروس منحوس کرونا نتوانستیم در روستاهای مرزی و دوردست حاضر شویم.

 

وی به یکی از خاطرات بیادماندنی حضور خدام در بیرجند اشاره کرد و گفت: سال 93 که خدام رضوی به استان آمدند به منزل یکی از جانبازان والا مقام بیرجند که در زمان جنگ نابینا شده بود و در حرم امام رضا(علیه السلام) شفا گرفته بود، رفتیم، این جانباز سرافراز نیت داشت که هر سال شب تولد امام رضا(علیه السلام) در کنار حرم حضرت باشد اما آن سال نتوانسته بود حضور پیدا کند، زمانی که به منزل این جانباز عزیز رفتیم، خیلی گریه کرد و حال و هوای خاصی داشت، دلیل را پرسیدیم، گفت که چون نیت داشته هر سال شب تولد امام هشتم در حرمش باشد و امسال نتوانسته است برود، خیلی ناراحت بوده تا اینکه شب خواب می بیند که امام رضا(علیه السلام) به او فرمودند؛ ناراحت نباش، امسال من به دیدار تو می آیم. رفتن خدام به منزل این جانباز عزیز واقعا صحنه خاص و بیادماندنی بود.

 

عرب زاده با بیان اینکه جشن های زیر سایه خورشید بزرگترین رویداد فرهنگی خراسان جنوبی در طول سال است، خاطرنشان کرد: سال های گذشته بیش از 85 هزار نفر مخاطب برنامه های ما بودند اما امسال به دلیل شیوع کرونا و محدودیت ها جشن های زیر سایه خورشید حدود 10 هزار نفر مخاطب داشت.

 

وی افزود: ویروس منحوس کرونا باعث شد تا خیلی از مردم نتوانند به زیارت امام رضا(علیه السلام) بروند؛ لذا درخواست مردمی برای حضور خدام در مکان های مختلف زیاد بود اما به دلیل محدودیت های موجود نتوانستیم حضور پیدا کنیم و شرمنده مردم شدیم.

 

 

 

کد خبر 945100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha