۱۸ درصد از کالاهای سلامت محور مصرفی از طریق قاچاق تامین می شود 

محمد امیرپور گفت: براساس برآوردهای انجام شده در کشور، سالانه قریب ۴۸/۱۸ میلیارد دلار کالاهای سلامت محور مصرف می شود از این میزان ۲۸/۳ میلیارد دلار آن قاچاق  است، در واقع قریب ۱۸ درصد کالاهای سلامت  محور مصرفی از طریق قاچاق تامین می شود.

«محمد امیرپور» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان جنوب کرمان، گفت: براساس برآوردهای انجام شده در کشور، سالانه قریب 48/18 میلیارد دلار کالاهای سلامت محور مصرف می شود از این میزان 28/3 میلیارد دلار آن قاچاق  است، در واقع قریب 18 درصد کالاهای سلامت  محور مصرفی از طریق قاچاق تامین می شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جیرفت افزود: کالاهای سلامت محور شامل دارو، مکمل ها، ملزومات و تجهیزات پزشکی، مواد و فرآورده های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی می باشند.

وی عنوان کرد: مطابق آخرین برآوردهای سال 96 میزان قاچاق فرآورده ها در کالاهای سلامت محور 2% دارو و مکمل، 60% آرایشی بهداشتی، 5% تجهیزات و ملزومات پزشکی می باشد اما در حوزه غذایی با توجه به عدم وجود آمار شفاف جزئیات آن در دسترس نیست.
 
امیرپور تاکید کرد: با توجه به وضعیت خاص لوازم آرایشی بهداشتی ذکر این نکته ضروری است که 90% محصولات آرایشی بهداشتی قاچاق، تقلبی هستند و 5/4 درصد درآمد خانوار صرف خرید لوازم آرایشی بهداشتی می شود که 3 برابر سرانه مصرف در اروپا است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جیرفت اضافه کرد: تقلبل ها شامل کالاهای تاریخ گذشته، تغییر تاریخ، جعل بسته بندی و پرکردن آن با مواد فاقد استاندارد، حمل آنها از طریق ناوگان فاقد استاندارد و در دمای  20-  درجه تا 80 درجه سانتیگراد می باشد، میزان ضرر مالی این کالاهای وارداتی به کشور قابل محاسبه نیست و کافی است بیاندیشیم که چه هزینه ای  برای شکوفایی یک انسان  در جامعه  صرف می شود.

وی بیان کرد: به طور مثال در حیطه دارو، داروهای ضد انعقاد خون  برای  یک بیمار  تجویز شده اما آن بیمار  داروی تقلبی  و قاچاق  را به تناوب مصرف کرده است و این امر  به سادگی منجر به مرگ یک انسان می شود همچنین گزارش مربوط به نابینا شدن  برخی افراد  بر اثر  مصرف داروهای تقلبی  غیر قابل اغماض است.

امیرپور ابراز کرد: متاسفانه درحیطه تجهیزات و ملزومات پزشکی استفاد از دستگاه فشارسنج تقلبی و فاقد استاندارد و در نتیجه تشخیص اشتباه  فشار خون یک مادر باردار،  در نهایت موجب مرگ فرزند این مادر می شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جیرفت ادامه داد: همچنین تجهیزات درون اندامی که از طریق قاچاق و تقلب تهیه شده و پس از مدت زمان اندکی موجب عفونت و مخاطرات  سلامت برای بیماران  می شود.

وی اظهار کرد: در ارتباط با لوازم آرایشی بهداشتی نیز گزارش های متعددی در ارتباط با آثار سو مصرف کالاهای فاقد استاندارد بر سلامت چشم، پوست و موی افراد وجود دارد، عفونت عنبیه چشم، حساسیت  پوستی، کچلی، آکنه و جوش سرسیاه، صدمات کبدی و غیره از جمله نمونه های عوارض گزارش شده  مصرف محصولات قاچاق و تقلبی است.

امیرپور با اشاره به عوامل اصلی شکل گیری قاچاق کالاهای سلامت  محور، بیان کرد: عدم بهبود مناسب شاخص های تجارت فرامرزی، نظام تعرفه ای، موانع غیر تعرفه ای، شفافیت ناکافی و وجود  امکان گردش کالای قاچاق، عرضه کالاهای سلامت محور قاچاق در سطح عرضه، وجود تقاضا  برای برخی داروها، لوازم آرایشی و مواد غذایی غیرمجاز و همچنین ناکافی بودن کیفیت یا کمیت تولید، تبلیغات ماهواره ای و فضای مجازی برای استفاده از کالاهای خارجی و قاچاق و اهداف ضد امنیتی و ضد اقتصادی دشمنان، از عوامل اصلی شکل گیری قاچاق کالاهای سلامت محور می باشند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جیرفت تاکید کرد: سیاست های رویکرد مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت محور می بایست جنبه پیشگیرانه داشته باشد و در حال حاضر مردم می توانند از طریق سامانه پیامکی 20008822 و یا با مراجعه به سایت www.ttac.ir و یا با شماره گیری 021 - 6185 برای کالای مصرفی خود استعلام کنند.

وی افزود: دقت داشته باشید هرگونه شماره پیامک یا شماره تلفنی که به جای شماره های یاد شده درج شده باشد جعلی است.

امیرپور در خاتمه ابراز کرد: همکاران ما در معاونت غذا و دارو  دانشگاه علوم پزشکی جیرفت  آماده هرگونه همکاری  در زمینه  دریافت  شکایات و استعلام های  لازم  در خصوص محصولات  سلامت محور می باشند.

کد خبر 947031

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha