مجلس لایحه موافقتنامه بین دولت ایران و هند را اصلاح کرد

نمایندگان مجلس لایحه موافقت‌نامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت هند به منظور اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و جلوگیری از فرار مالیاتی را اصلاح کردند.

به  گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی امروز (22تیر)مجلس شورای اسلامی و  به منظور تامین نظر شورای نگهبان با اصلاح تبصره 1 ماده 11 لایحه موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری هند به‌منظور اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و جلوگیری از فرار مالیاتی در مورد مالیات‌های بر درآمد به‌انضمام پروتکل الحاقی با موافقت کردند.

محمدرضا صباغیان نماینده مهریز و بافق در تذکری مفاد این موافقتنامه  را خلاف موازین شرعی عنوان کرد و گفت: براساس قانون اساسی باید مفاد و محتوای تمامی معاهده نامه ها براساس موازین اسلامی باشد، موافقت نامه ای که بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت هند برقرار می شود که درخصوص اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و جلوگیری از فرار مالیاتی است، نیز باید براساس موازین اسلامی باشد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه ایراد شورای نگهبان درخصوص تبصره یک ماده 11 لایحه مذکور درخصوص ربا بودن این تبصره گرفته شده بود، تعریف از ربا باید کاملا مشخص شود.

همچنین حجت الاسلام علیرضا سلیمی درادامه بررسی این لایحه  در اخطار قانون اساسی گفت: اخطار بنده مربوط به نحوه بررسی موافقت نامه های بین المللی در مجلس است چرا که صرفا ماده  واحده آن قرائت می شود و ما در جریان جزییات آن قرار نمی گیریم.لایحه موافقت نامه بین دولت ایران و هند به منظور اجتناب از اخذ مالیات مضاعف ۳۱ ماده و یک پروتکل الحاقی دارد و ما باید در جریان جزییات آن قرار بگیریم.

نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بسیاری از اوقات، نمایندگان از مفاد موافقت نامه های بین المللی خبر ندارند که باید در این مجلس این رویه اصلاح شود چرا که این رویه خسارت زا است.این رویه غلط از مجالس قبل هم وجود داشته که باید جلوی آن گرفته شود و باید بیشتر روی مفاد موافقت نامه ها وقت گذاشته شود.

سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی که ریاست جلسه علنی را بر عهده داشت در پاسخ به این اخطار، گفت: کلیات و جزییات لایحه مذکور به تصویب رسیده و در این جلسه ایرادات شورای نگهبان مورد بررسی قرار می گیرد.موافقت نامه های بین المللی و کنوانسیون ها از یک بحث جمعی به دست می آیند و باید به صورت کلی بگوییم که آیا آن را می پذیریم یا خیر چرا که کشور طرف مقابل هم برای خودش حقوقی قائل است که باید مورد توجه قرار گیرد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کمیسیون های تخصصی به صورت جزیی به مفاد موافقت نامه های بین المللی ورود می کنند و طبیعتا در صحن علنی مجلس کلیات موضوع بررسی می شود.چ

محمدرضا پورابراهیمی،رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی  نیز در توضیحاتی گفت: ما در دنیا نیازمند روابط تجاری هستیم که همکاری های متقابل جهت حضور فعالانه اقتصادی سایر کشورها در کشور ما فراهم می شود و هم حضور تجار و فعالان اقتصادی ما در کشورهای متقابل. از این رو در موافقت نامه مذکور که در دوره دهم به تصویب رسیده، شورای نگهبان هم تمامی موارد را پذیرفته و تنها یکی از این موارد که درخصوص تبصره 1 این ماده بود که شورای نگهبان مرجع تشخیص اسلامی بودن این قوانین است. بر همین اساس موضوع مذکور با حضور نماینده شورای نگهبان در کمیسیون مورد بررسی قرار گرفته و بنا به تشخیص ایشان ، متن قرار داده شده در تبصره ایراد را برطرف می کند.

 

وی ادامه داد:  براساس ماده‌ واحده لایحه مذکور؛ موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری هند به‌منظور اجتناب از أخذ مالیات مضاعف و جلوگیری از فرار مالیاتی در مورد مالیات‌های بر درآمد به انضمام سند الحاقی (پروتکل)، مشتمل بر یک مقدمه و سی‌ویک ماده به‌شرح پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می‌شود. همچنین در تبصره 1 ماده واحده به آمده است؛ سود و کارمزد موضوع ماده 11 موافقتنامه، مجوز دریافت یا پرداخت غیرقانونی از جمله ربا محسوب نمی شود./

کد خبر 948291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha